Kaptoom. Wat is het en waarvoor dient het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Kaptoom. Wat is het en waarvoor dient het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:55

Ik weet hoe zo'n ding eruit ziet. Maar wat is het precies? Waarvoor dient het en wat is het verschil met een gewoon halster/hoofdstel? Bloos

marimba

Re: Kaptoom. Wat is het en waarvoor dient het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:11

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:41

Ik denk dat je met een goed passende kaptoom minder kans hebt dat het gaat verschuiven en zo in de ogen van het paard gaat zitten. Dit kan je met een gewoon halster wel eens hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 01:13

kaptoom is idd voor ht longeren , je kunt een bit bevestigen aan de kaptoom , maar de linen bevestig je aan de ringen op of aan de zijkant van de neus op de neusriem
op die manier kom je het paard niet in de mond met het bit door druk op 1 kant door de longeer lijn , je kunt heel makkelijk op dubbele lijnen werken zonder in de mond te komen
en als je hem bovenop bevestigd kun je ook heel makkelijk van hand veranderen zonder iets aan de lijn hoeft te doen

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:21

Precies zoals de anderen het hebben uitgelegd. Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat het bij jonge paarden nog wel eens wordt gebruikt als die nog niet gewend zijn aan een bit. Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:37

en je kan er heel goed mee aan de hand werken zonder dat je het bit door zijn mond trek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:08

En voor zitlessen ben ik gewend. Toen ik zitles kreeg is er met kaptoom gelongeerd ipv met hoofdstel (preciese waarom weet ik niet maar instructrice deed het zo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:59

Zie ook de Wiki : http://www.bokt.nl/wiki/Kaptoom#Kaptoom Lachen

Verder gebruik ik zelf liever de kaptoom bij het longeren dan een hoofdstel, dit met name vanwege de ring op de neus, dan hoef je niet moeilijk te doen als je van hand wilt veranderen Lachen

Als je met een gewoon halster longeert, dan is de druk niet op de juiste wijze verdeeld over het hoofd van een paard, met een kaptoom kan je beter inwerken. Met een gewoon hoofdstel longeren kan ook, maar een kaptoom is dan net een tikkie makkelijker in gebruik. Dat is eigenlijk het voornamelijkste verschil Lachen

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:05

Bij mijn vorige paard gebruikte ik de kaptoom alleen voor het longeren. Mijn nieuwe paard is net zadelmak en vlucht nog voor het been, omdat ik hem niet op het bit wil 'remmen' heb ik met twee bakstukjes een bit in mijn kaptoom gehangen. Nu rij ik hem met dubbele teugel, één aan het bit en één aan de kaptoom. In spanje doen ze dit vaker bij vlugge paarden om het mondje toch zacht te houden.