Welk zadel voor een breedgeschouderd paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Welk zadel voor een breedgeschouderd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:58

Omdat mijn Euroriding niet goed past op de schouders van mijn Groninger, ben ik op zoek naar een nieuwe. Nu ga ik binnenkort ook naar Divoza hoor, maar ik zou toch graag jullie ervaringen eens willen horen over welke merken zadels nu echt goed liggen op een breedgeschouderd paard en ook nog eens zitten als een huis.
De Euroriding zit geweldig, dus ik baal er behoorlijk van dat ie niet goed ligt, want nu is het dus zoektocht naar een zadel wat net zo lekker zit en ook nog eens perfect past op mijn paard.

cocktail

Re: Welk zadel voor een breedgeschouderd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:22

fryso zadels worden speciaal gemaakt voor wat breedere paarden..zitten ook uitmuntend...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:30

Ik kon zelfs geen zadel met zweetbladen nemen voor mijn breedgeschouderde paardje. Ik heb een Gaston Mercier endurance zadel (type levezou) gekocht en ben hier zeer tevreden mee.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:00

Fryso zijn de zadels van Tweespan toch? Ik heb ze een mail gestuurd, dus wacht hun reactie even af...Maar daar heb ik zelf ook aan zitten denken.

drenthieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:02

Een tip, ga niet naar Divoza. Als ze er ergens niks van zadels snappen is het daar wel. Laat dan liever van Rijs komen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:04

Nee juist Van Rijs niet, daar hoor ik op stal alleen maar slechte verhalen over. Divoza is mij aangeraden door een andere zadelmaker.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:59

Ik heb een Hulsebos voor mijn paard laten maken, kost wel een hoop geld, maar dan heb je ook wel een perfect passend zadel en het zit ook nog eens heerlijk. Alles wordt opgemeten en je kan hem verder helemaal zelf samenstellen met al je specifieke wensen. Zo hebben ze mijn zadel extra breed gemaakt omdat hij ook nogal breed op zijn schouders was en veel beweging in zijn rug had. Door het zadel te verbreden werd mijn paard dan bijvoorbeeld in een volte niet gehinderd in zijn bewegingen door het zadel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 23:01

Heb k ook naar gekeken, maar hoelang duurt het voor je je zadel hebt dan? Hoor namelijk wisselende verhalen over, de een zegt een week, een ander 6 weken. En als het idd 6 weken is vindt ik dat erg lang...

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:16

Duurt ongeveer drie maanden dus dat is inderdaad erg lang. Je kan in de tussentijd wel een leenzadel van hun krijgen om te gebruiken. Heb ik ook gehad toen ik mijn andere zadel al verkocht had en ze kijken ook wel naar de maten. Het paste gewoon goed.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:52

Misschien is Morris & Nolan een optie?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:54

Een tijdje geleden had iemand hier een topic die ook een heel breed zadel nodig had. Ze wilde eigenlijk persé een KN, maar volgens haar zadelmaker was het niet mogelijk om die passend te krijgen op haar paard. Ik heb haar bestfit aangeraden en inderdaad, die konden haar wèl helpen. Ze verkopen niet alleen KN, maar maken wel super passend, ook voor brede schouders Lachen

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:20

Ik heb er een ainsley op liggen Lachen zit heerlijk en ligt goed! (paard heeft grote schouders!)

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:23

Serval van mij is ook flink breed. Ik heb 3 zadels voor haar:
Dressuur zadel: Rossner Amerika plus
VZ-zadel: Pagony diamant
Buitenhobbelzadel: Barefoot Cheyenne
Met de barefoot loopt ze zelf het prettigst ook met dressuur oefeningen maar ja dat kun je niet altijd erop leggen......

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:56

Aimee schreef:
Een tijdje geleden had iemand hier een topic die ook een heel breed zadel nodig had. Ze wilde eigenlijk persé een KN, maar volgens haar zadelmaker was het niet mogelijk om die passend te krijgen op haar paard. Ik heb haar bestfit aangeraden en inderdaad, die konden haar wèl helpen. Ze verkopen niet alleen KN, maar maken wel super passend, ook voor brede schouders Lachen

Hier moet je, vind ik persoonlijk, wel mee oppassen. Je zegt zelf 'ze wilde persé een KN', wel dan mag je er zeker van zijn dat er wel eens ergens een zadelmaker is die een KN 'passend' krijgt op dat paard ook al zegt een andere dat het onmogelijk is. Niet iedereen is immers even eerlijk en de meesten willen verkopen. Als je naar een goed passend zadel zoekt voor je paard mag je je niet vast pinnen op één bepaald merk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:58

Mandyke schreef:
Hier moet je, vind ik persoonlijk, wel mee oppassen. Je zegt zelf 'ze wilde persé een KN', wel dan mag je er zeker van zijn dat er wel eens ergens een zadelmaker is die een KN 'passend' krijgt op dat paard ook al zegt een andere dat het onmogelijk is. Niet iedereen is immers even eerlijk en de meesten willen verkopen. Als je naar een goed passend zadel zoekt voor je paard mag je je niet vast pinnen op één bepaald merk.

Als ik zou denken dat die zadelmaker haar toch wel een zadel zou verkopen, of het zou passen of niet, had ik die zadelmaker natuurlijk niet aangeraden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:16

Aimee schreef:
Mandyke schreef:

Als ik zou denken dat die zadelmaker haar toch wel een zadel zou verkopen, of het zou passen of niet, had ik die zadelmaker natuurlijk niet aangeraden.

Het zal best wel een goede zadelmaker zijn dat je hebt aangeraden en het zadel zal best wel goed passen, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat je ermee moet oppassen om persé een bepaald merk zadel voor je paard te willen, niet elke zadelmaker is even erg begaan met de rug van je paard! En over het algemeen kom je daar te laat achter!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:17

Wij hebben ook een groninger (trekpaardtype) op stal staan, daar ligt geloof ik een Daaleman op. Ligt prima. Ja

Tjalling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:18

Wintecs zijn heel goede zadels vind ik zelf, en er zijn er ook bij met verstelbare boom, dus wel handig.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:21

Ik heb zelf een oud KN zadel op mijn fries liggen, een symfonie is dat geloof ik. Past goed en zit ook erg fijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:22

Mandyke schreef:
Het zal best wel een goede zadelmaker zijn dat je hebt aangeraden en het zadel zal best wel goed passen, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat je ermee moet oppassen om persé een bepaald merk zadel voor je paard te willen, niet elke zadelmaker is even erg begaan met de rug van je paard! En over het algemeen kom je daar te laat achter!

dat ben ik helemaal met je eens, maar daar hoef je je bij deze mensen geen zorgen om te maken. ken ze beiden persoonlijk, het zijn vakmensen met hart voor het paard. ze verkopen genoeg, dus zitten niet te springen om één zadeltje meer of minder. ze zeggen het ook eerlijk als iets niet kan. Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:16

Ik heb een oudere Daaleman voor een paar met een rondere rug en bredere schouders.
Misschien is Daaleman (nieuw of gebruikt) en optie om naar te kijken?

KN pastte op deze merrie ook niet, vanwege het model van haar rug en het model van het zadel (ondanks de wijde kamer)...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:19

Ligt eraan wie je helpt bij divoza, maar dat is mijn ervaring. Van Rijs alleen maar goeie ervaringen gehad! Laat 1 of 2 verschillende zadelmakers langskomen met verschillende zadels, kijk wat het beste ligt en waar je ook heel belangrijk lekker op zit! Succes iniedergeval.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:48

ik had op een breedgeschouderd paard een Harry Dabbs (jaguar) liggen. deze heeft flexibele takpunten en kan zich zo wat aanpassen in de breedte van de schouders.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:39

Ik ben er inmiddels uit en er komt een op maat (op paard en mij) zadel van Morris & Nolan. Boom wordt speciaal gemaakt aan de hand van een mal en de maten die genomen zijn. Over een week of 3 is t zadel waarschijnlijk klaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:47

Esther28 schreef:
Ik ben er inmiddels uit en er komt een op maat (op paard en mij) zadel van Morris & Nolan. Boom wordt speciaal gemaakt aan de hand van een mal en de maten die genomen zijn. Over een week of 3 is t zadel waarschijnlijk klaar.

Fijn dat je iets hebt gevonden!
Laat je het ons even weten als je het zadel hebt en hoe het bevalt?
Succes ermee!