Wintec even info over verschillende bomen..!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Wintec even info over verschillende bomen..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 13:42

hey allemaal,

Ik heb even een vraag.
Ik heb een paar maanden geleden een wintec 500 dressuur gekocht bij een zadelmakerij.
Nu heb ik zojuist gisteren een wintec springzadel gekocht.( via marktplaats)

In de dressuur zit een zwarte boom en in de spring een blauwe.
Nu was dus mijn vraag wat is nou groter .?
want ik had namelijk het idee dat de spring iet wat op een bepaalde plek *knelt* I.P.V de dressuur ..
het is niet heel erg dus is niet verschrikkelijk of wat dan ook en past verder erg mooi. Knipoog

Alleen als het nou dus zo is dat blauw kleiner is al zwart dan denk ik toch (ook omdat ik ik de dressuur samen met een zadelmakerij heb laten doen) dat ik er een zwarte in doe omdat hij doen toch wel zo goed als het zelfde als de dressuur moet zijn ...

Ik kan er op internet weinig over vinden .. ik hoop dat iemand mij hier over uitleg kan geven ! Knipoog

alvast bedankt !

doom

Re: Wintec even info over verschillende bomen..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:21

Nou zit ik net te kijken op divoza .
en nu kan je daar de bomen bestellen .
alleen daar staat de maat zwart niet bij de rest wel !!!

wordt die niet meer verkocht ..? Bloos
wie kan me helpen ...

Blauw is volgens divoza 32 cm .
wat is zwart dan ..?
zit die onder of boven blauw ..? Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:27

Heb je al op de website van wintec zelf gekeken?

Afbeelding

Elke boomwijdte heeft een aparte kleur, op volgorde van het plaatje hierboven. geel is het smalste, wit de breedste.

De blauwe boom is breder dan de zwarte. Maar misschien kun je dat even controleren door de boom eruit te halen en naast de zwarte van jezelf te leggen voor de zekerheid. Het is metaal en metaal is niet onvormbaar, je weet maar nooit wat de vorige eigenaar van het zadel ermee heeft gedaan.

Ik zou in ieder geval voor dezelfde boom kiezen als dat vorige keer is afgemeten met je dressuurzadel. Liever nog even een zadelmaker erbij om te checken (kan gelijk je dressuur gecheckt wordne of die nog goed ligt omdat evt. je paard zijn bespiering veranderd is ofzo Lachen )

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:39

naja ik heb het dressuur zadel nog maar net 2 maanden ! dus die zal toch nog goed zitten denk en hoop ik ! Knipoog

als de blauw toch groter is dan laat ik het zo !!!!
Aangezien (vandaag was er een fysio geweest en die heeft een paard bij ons op stal behandeld Knipoog )
Ik heb haar even laten kijken op dit zadeltje past op mijn paard ..
ze had geen verstand van de boommaten van wintec .
en we dachten dus beide dat blauw onder zwart zat .
omdat de blauw op beide kanten op dezelfde plek wel iets meer bleek te knellen dan de zwarte .

en aangezien ik de zwarte met de zadelmaker ben weze meten ik er anders maar een zwarte in moest doen ..
maar als de blauwe toch groter is laat ik het zo ..
omdat de fysio ook heeft gezet dat dit absoluut geen belemmering zou geven en met een bontonderlegger eronder al helemaal niet ..! Knipoog
bedankt voor de info !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:40

Van smal naar breed

29 cm - geel
30 cm - groen
31 cm - zwart
32 cm - blauw
33 cm - rood
34 cm - wit

Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:18

Haal voor de zekerheid toch even de boom eruit zou ik zeggen. Het is van metaal en dat is echt handmatig breder of smaller te buigen. Je weet niet wat de vorige met het zadel gedaan heeft namelijk, het is wel apart namelijk dat een bredere boom eerder lijkt te knellen. Daarnaast is een zadel met te brede boom ook niet prettig voor je paard.

Liever het zekere voor het onzekere zou ik denken..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:40

het kan ook zijn dat de kussens van je springzadel dikker zijn dan die van je dressuurzadel. En een springzadel ligt sowieso anders dan een dressuur zadel, dus daar kan ook verschil in komen.

Een zadel wat "ietwat lijk te knellen" past niet netjes, dus er moet of een andere boom in, of er moet iets anders aan gedaan worden.

@Binotje: Heb jij weleens zo'n boom in je handen gehad?? Ik weet niet hoe sterk jij bent, maar je buigt ze edcht niet zomaar even bij hoor!! Dat zou ook niet moeten kunnen, want tenslotte draagt het jouw gewicht. EN als je het dan al met je handen zou kunnen buigen, dan zou de boom dus constant breder worden zodra je erop gaat zitten.

Ik heb trouwens voor mijn wintect kortgeleden een nieuwe boom gehaald, er zat een zwarte in en ik heb eerst een blauwe gehaald. Conclusie toen ik ze tegen elkaar hield: het maakte praktisch niks uit..... Uiteindelijk bleek ik trouwens een witte nodig te hebben, maar das weer wat anders Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:14

Met een bankschroef kom je echt al een heel eind...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:00

Hebben de beide zadels cair? Is het spring zadel een Pro of een close contact?
Dat zijn de 2 vragen die het belangrijkste zijn, er zit ondanks dat het allemaal uit de zelfde fabriek komt rollen toch echt pasvorm verschil in.

Daarbij komt nog eens dat als het springzadel een keer qua vulling is veranderd(omdat dat toevallig voor dat paard nodig was) de pasvorm helemaal anders is als een standaard wintec net nieuw uit de fabriek.

De blauwe boom is inderdaad iets breeder als de zwarte.
De zwarte boom zit standaard in het zadel daar wordt ie mee geleverd, vandaar ook dat ie niet los te koop is.

Heeft de zadelmaker trouwens niet de zwarte boom verbogen naar de maat die jij nodig hebt? Dan is dat misschien de reden dat het niet pas.

Er zijn dus een hele hoop mogelijkheden waarom een zadel van het zelfde merk nu niet past.
Ik zou dus de eigen zadelmaker laten komen zodat hij het zadel wel passend kan krijgen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:26

aafje87 schreef:
Hebben de beide zadels cair? Is het spring zadel een Pro of een close contact?
Dat zijn de 2 vragen die het belangrijkste zijn, er zit ondanks dat het allemaal uit de zelfde fabriek komt rollen toch echt pasvorm verschil in.
het springzadel is een close contact en volgens mij ook cair de dressuur is een 500
Daarbij komt nog eens dat als het springzadel een keer qua vulling is veranderd(omdat dat toevallig voor dat paard nodig was) de pasvorm helemaal anders is als een standaard wintec net nieuw uit de fabriek.
het zadel is niet opgevuld geweest dit is mij verteld en het zadel is maar hooguit 10 keer gebruikt!
De blauwe boom is inderdaad iets breeder als de zwarte.
De zwarte boom zit standaard in het zadel daar wordt ie mee geleverd, vandaar ook dat ie niet los te koop is.

Heeft de zadelmaker trouwens niet de zwarte boom verbogen naar de maat die jij nodig hebt? Dan is dat misschien de reden dat het niet pas.
de zwarte boom zit in mijn dressuur zadel !! deze heb ik dus MET de zadelmaker gekocht bij hem .hij heeft er niks aan hoeven verbuigen aangezien mijn paard geen moeilijke rug heb past vrij wel alles Knipoog

Er zijn dus een hele hoop mogelijkheden waarom een zadel van het zelfde merk nu niet past.
Ik zou dus de eigen zadelmaker laten komen zodat hij het zadel wel passend kan krijgen.

Nogmaals (voor de verduidelijking) ik heb het springzadel van marktplaats bij een meisje vandaan.
Toevallig kwam de volgende dag dat ik het zadel ging passen een fysio langs bij een paard van stal.
haar heb ik advies gevraagt of hij goed zat etc .
zij zei dat het zadel erg goed lag . alleen dat hij (we hebben ook de dressuur er meteen even opgelegt om te kijken wat de verschillen zijn door de kleuren boom) op 1 bepaalde punt strakker ( ik noemde het maar van even knellen) zat dan het dressuurzadel maar dat dit ABSOLUUT geen belemmering gaf aan de beweging.!

daarom dachten we (omdat we beide niet veel van wintecs weten )
als we de zelfde boom er in zouden doen in dit geval dus zwart dat hij dan misschien niet meer daar strakker zou zitten.!
maar nu ik weet dat de blauwe wijder is dan de zwarte zit hij dus gewoon goed .. en anders kan ik als het met toch niet bevalt een wijdere er in zetten ..
iid geval bedankt voor de info ik weet genoeg ! Knipoog

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:11

moet je even op de site van wintec kijken,, maar de zwarte is de normale. (standaart) en de blauwe is groter volgens mij en de witte is de allergrootste dat weet ik wel want die had myn pony (A)