Zadels?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

Zadels?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 20:30

Na 7 jaar manege hobbelen waarvan 4 jaar extra paarden hebben gereden...
Intotaal heb ik denk al 30 verschillende paarden onder me kont gehad (buiten de manege om),
ik word er gek van om elke keer op een ander paard te rijden...

Heb ik het er met me vader over gehad.. dat als het allemaal wat normaler is (zijn net verhuist) en we weer wat regelmaat hebben ik ga kijken voor een paardje Lachen super leuk natuurlijk!!
natuurlijk moeten er dan ook spullen komen.. zoals zadel&hoofdstel..
het hoofstel lukt wel.. maar het zadel vind ik toch wel wat eng omdat daar toch veel vanaf hangt..

Kun je een zadel kopen voor bijv. een fjord en een zadelmaker laten komen die hem opmaat maakt?
of Kun je een zadel kopen voor een fjord en kijken of hij past en zo rijden...

ik vind goed tuig erg belangrijk vandaar de vraag... een aangezien ik een leek ben op het gebied van harnachement even de vraag Knipoog

2misty2

Re: Zadels?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:33

Ik heb er ook niet zoveel verstand van maar ik kan je een beetje opweg helpen(andere bokkers meer denk ik)
Ik rij een friese merrie en heb een zadel tweedehands gekocht in mijn omgeving.Ik heb hem eerst gepast en een instructrice laten kijken.Hij lag op zich goed.Dus ik heb er gewoon mee gereden.Nu 3 maand later heb ik toch besloten er een zadelmaker bij te halen en hem helemaal pas te laten maken voor de rug van het paard.Ik wacht nu totdat hij klaar is bij de zadelmaker dan heb ik hem helemaal weer goed.Ik heb overigens een Kieffer Wien dressuur zadel.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:40

je kan vast ook wel contact opnemen met een zadelmaker die ook zadels verkoopt. Hij kan dan naar je paard kijken en constateren watvoor zadel je nodig hebt voor je paard. Dan kan hij in zn assortiment kijken en hier en daar de nodige dingen aanpassen.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:16

oke Lachen dat is wel handig vadalma! Haha!
Hoeveel ben je daar ongeveer aan kwijt (aanpassen+aanschaffen Lachen )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:24

verschilt per zadelmaker!
en je zou idd als je het budget ervoor hebt een op maat gemaakt zadel kunnen laten maken,bv van Daaleman.

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:36

ik heb een hulsebosch zadel. zij komen aan huis, meten jou en je paard en dan kan je zelf een zadel samen stellen en wordt het op maat gemaakt. kosten ongeveer 1600 euro en je hebt een super fijn zadel.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:43

ik zou gewoon een zadelmaker bellen. die komt aan huis en past verschillende zadels. ik heb een kentaur penelopa en die kost 800 euro. hoefde niks extra's aan bijrijkosten te betalen omdat ik een zadel boven de 500 aanschafde. zelf moet je er vooral op letten dat jij het zadel lekker vind zitten en er lekker mee kan rijden. de zadelmaker let dan op het paard. en misschien kan je iemand die er verstand van heeft vragen mee te kijken. want niet alle zadelmakers zijn even eerlijk.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:17

Moirsa schreef:
oke Lachen dat is wel handig vadalma! Haha!
Hoeveel ben je daar ongeveer aan kwijt (aanpassen+aanschaffen Lachen )

Zoals Snoevie al zei verschilt dat heel erg per zadelmaker en natuurlijk ook aan het type zadel dat je koopt. Er zijn zadelmakers die bieden tweedehands zadels aan, maar het kan ook zijn dat je er één treft die ook nieuwe heeft. Daarbij komt ook nog kijken watvoor aanpassingen eraan gedaan moeten worden. Als je een tweedehands zadel aanschaft en de zadelmaker constateert dat de vulling vervangen moet worden en dat je zadel hier en daar ook nog aangepast moet worden aan je paard, dan zijn de kosten hoger dan dat je een zadeltje aanschaft dat alleen maar een beetje aangepast moet worden.
In mijn geval was het zo: ik had een nieuw paard gekocht waar mijn oude zadel niet op paste. Zadelmaker gebeld en die is komen kijken of hij het misschien nog aanpassen kon. Helaas, de boom was te breed. Omdat hij landelijk werkt komt hij heel veel zadels tegen, ook van mensen die er vanaf willen. Zo stuitte hij ook op het zadel dat ik nu heb, een tweedehands JC Saphir. Hier en daar moest de vulling nog wat aangepast worden. Het bedrag dat ik uiteindelijk kwijt was, was 625 euro.
Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 11:32

jaa ik kan hier wel wat mee Lachen !
Bedankt Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:50

zodra je je paard hebt kun je een zadelmaker erbij halen die met een aantal zadels komt kijken wat er past en wat er eventueel nog aangepast moet worden
en als je geluk hebt , zit er een goed passend zadel bij je paard Lachen

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:28

Massimo zadels worden volgens mij ook volledig op maat gemaakt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:05

hulsebos is trouwens wel duurder dan €1600 hoor

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:08

erg duur Tong uitsteken daar heb je een pony voor 1600 Tong uitsteken haha ik zou het ook niet weten 2e handse passen en niet goed, terugbrengen oid is ook een gedoe

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:13

Nelleke1 schreef:
erg duur Tong uitsteken daar heb je een pony voor 1600 Tong uitsteken haha ik zou het ook niet weten 2e handse passen en niet goed, terugbrengen oid is ook een gedoe

Je Hebt al een shetje vanaf 100 euro Huilen van het lachen dus dat is niet te vergelijken,,,