Hoe kan je zien of een zadel goed past?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Hoe kan je zien of een zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:02

Hoe kan je zien of een zadel goed past, wand ik moet een nieuw zadel aan gaan schaffen omdat mijn huidige zadel schuift. Ik denk dat dat komt omdat ze een paar kilootjes aan is gekomen. Maar het zou ook aan de verrandering van haar bouw kunnen liggen, waar moet ik op letten als ik een nieuw zadel aanschaf?

Bedankt. Lachen

Snoevie

Re: Hoe kan je zien of een zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:08

kan je zelf niet goed beoordelen,alleen een zadelpasser heeft daar de juiste kijk op.

wat op het eerste gezicht netjes ligt kan wel helemaal verkeerd zijn

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:11

Waar je zelf heel goed op moet letten is dat jij prettig op het zadel zit, het niet te groot of klein is voor (je niet 'klem' zit en niet schuift) kortom dat je fijn en correct kan zitten.

Wat betreft je paard, laat daar een goede zadelmaker naar kijken, die hebben daar veel meer verstand van dan jij. Er komt meer kijken bij een goed passend zadel dan je denkt.
Het kan trouwens inderdaad door verandering van bouw komen dat het zadel minder goed past, als je wat meer begint te trainen ontwikkelt je paard spieren en daardoor kan het zadel anders/minder goed komen te liggen.
Zorg in ieder geval voor een goede zadelmaker die het zadel op je paard aanpast!
En dus dat je als je een zadel gaat kopen, je paard meeneemt en het uitprobeert! (het liefst verschillende zadels proberen)

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:14

Iedereen bedankt voor de informatie. Lachen

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:45

Ik moest zelf ook een nieuw zadel kopen omdat mijn paard van bouw was veranderd (ze had er ook een enorme buik bij gekregen) en mijn kont was te groot geworden voor het zadel :d Tijd voor een nieuwe dus.

Omdat ik er zelf niet genoeg van ken, ben ik naar Emmers in Hamont gereden, daar wat zadels geprobeerd en diegene die goed zaten, zijn zij enkele dagen later gratis (!!) komen passen. Het was ongeveer een uur rijden voor hen. Toen bleek dat de zadels niet pasten, is hij de dag erna terug gekomen met andere. Dat noem ik nog eens service Ja Komt er dus op neer: ik zou zoeken naar een winkel die zadelpasservice bijlevert, een deskundig oog ziet veel meer, en dan weet je zeker dat het goed ligt!