Maat zadel voor een haflinger

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

chantalvl

Maat zadel voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 18:20

Ik heb een haflinger merrie van bijna 3 jaar. ik wil er een zadel voor aanschaffen. ik heb een mooie gezien. de haflinger is niet erg breed. het is een nakomeling van abel.

Wat zou ongeveer de goede maat zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ze.

Groeten Chantal Vork

Snoevie

Re: Maat zadel voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:22

een zadelpasser laten komen,van een foto af kan je het niet beoordelen.
alleen een expert heeft hier de beste kijk op.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 18:29

Ja maar zijn er ook mensen die ook een haflinger hebben en die ongeveer de maat weten? van zadels heb ik geen verstand verder en mij is 17,5 aangeraden
Laatst bijgewerkt door chantalvl op 13-08-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:31

17.5 inch heeft niets te maken met de maat van het zadel voor de rug van het paard. Dat is je "kont"maat om het zo maar te zeggen, haha!

Zou idd een zadelpasser laten komen. Het is heel moeilijk om zelf te zien of een zadel goed past, zadelmakers zijn er niet voor niets. Het is tenslotte ook voor het behoud van je paard en zijn rug!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:32

ik heb een kruising haflinger quarter horse (ook een breed paard) en ik heb 17 inch. Maar dat verschilt per paard .Vraag het bijvoorbeeld aan een instucteur of iemand die veel van paarden weet die kunnen je meestal helpen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:33

17.5 inch zegt niets over de maat welke een paard nodig heeft, maar wel over de dikte van je kont.
de breedte voor een paard gaat in boommaat deze kan .... 29, 30 , 32, 34 ......... zijn.

Mijn pony bv. een new forest zonder schoft, rondgeribt heeft gemeten boommaat 32.
In haar wintec zit een boomwijdte van 34 cm, en eigenlijk staat het zadel nog iets te hoog.
Het kan dus ook per merk zadel verschillen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:31

Iemand met verstand van zadels lijkt mij het beste. Die weten precies wat goed is voor jou pony.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:32

zeker als je zelf helemaal geen verstand van zadels hebt(blijkt wel,want de inchmaat is voor je kont Knipoog )

om zeker te weten gewoon een goede zadelpasser laten komen

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:34

denk ook dat je best een zadelpasser laat komen hoor.

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:40

happyfever schreef:
denk ook dat je best een zadelpasser laat komen hoor.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:22

Laat idd iemand passen met verschillende zadels, zodat ook jij kunt voelen wat prettig voor jezelf zit hard/zachte zit. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je paard nog uitzwaard en meer bespiering krijgt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:30

idd dat heb je zeker met een jong dier.
misschien een idee met de zadelpasser te kijken naar een aanpasbaar zadel?(thorowgood,wintec en die zijn nog betaalbaar ook)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:43

Een leuk zadel zien is een ding, je moet dan nog maar afwachten of het fijn op je paard ligt en of jij er dan nog fijn op zit.

De meningen hier zijn onverdeelt en ik kan me daar alleen maar bij aansluiten: Laat een zadelmaker komen. Die nemen meestal verschillende types/maten zadels mee, en uiteraard zou je hem kunnen vragen ook het zadel wat jij graag zou willen hebben mee te nemen. Op die manier kan je een goede keus maken, zowel wat betreft jezelf als je pony en voorkom je een hoop ellende!

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 09:14

Ik heb geen zadelmaker laten komen, Ik ben naar Urk geweest anar de Zadelmarkt. ik heb dat zadel meegenomen en het pastegoed. de singel was te lang maar die heb ik gewoon kunnen inruilen

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:31

chantalvl schreef:
Ik heb geen zadelmaker laten komen, Ik ben naar Urk geweest anar de Zadelmarkt. ik heb dat zadel meegenomen en het pastegoed. de singel was te lang maar die heb ik gewoon kunnen inruilen

zadelmarktzadels zou ik sowieso niet gebruiken, kijk maar even met de zoekfunctie...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:33

oei zadelmarktzadel
erg goekdoop, prijzen erg mooi aan maar is ROMMEL!!!

laat liever een zadelmaker komen met erschillende merken zadels en dan kan je zien welke beste op rug past en welke lekkerste zit

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:25

Persoonlijk heb ik nog nooit een zadelmarkt zadel gezien die past en niet scheef was als je eronder keek Sigaar

Een haflinger heeft over het algemeen een korte rug en dan is 17 inch in de meeste gevallen de maximale maat, omdat het zadel anders te lang word voor je pony.
Inch is dus wel de maat voor de ruiter maar hoe meer inch hoe langer het zadel en bij pony's met een korte rug is het dus belangrijk hier rekening mee te houden.

De meeste normaal bespierde paarden hebben minimaal maat 32 nodig,maar dit moet een zadelmaker met verstand van zaken opmeten.

patricia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:47

Laat een zadelmaker komen zodat je het zeker weet! Ondanks hetzelfde ras kan het nog ontzettend verschillen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:54

even een vraagje (misschien een beetje of topic):
Wat doe je als je graag een tweedehands zadel wilt van een goed merk (die kan je meestal niet bij een zadelmaker krijgen toch of verkopen er ook veel tweedehands???)?
(ben zelf niet op zoek vroeg het me gewoon af, want veel mensen met een beperkt bedrag zeggen meestal liever een tweedehands van een goed merk dan een nieuwe van een B merk)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:52

liedje89 schreef:
even een vraagje (misschien een beetje of topic):
Wat doe je als je graag een tweedehands zadel wilt van een goed merk (die kan je meestal niet bij een zadelmaker krijgen toch of verkopen er ook veel tweedehands???)?
(ben zelf niet op zoek vroeg het me gewoon af, want veel mensen met een beperkt bedrag zeggen meestal liever een tweedehands van een goed merk dan een nieuwe van een B merk)

Ik wilde een springzadel hebben, kwam er 1 tegen bij Divoza ik ben met dat zadel naar mijn zadelmaker gegaan maar dat zadel was ontzettend scheef dus die is retour Divoza gegaan Vork
uiteindelijk heb ik bij hem een nieuw zadel gekocht, maar ik laat rustig mijn zadelmaker een zadel beoordelen als ik geen nieuwe aan wil of kan schaffen Knipoog