[WN] ingescheurde fenders...wat is beste oplossing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

ingescheurde fenders...wat is beste oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:03

Hoi,

Ik wist al een tijdje dat een van de fenders van mijn zadel een klein beetje ingescheurd was.
Dit zit precies op het stukje waar het brede deel van de fender onder je zitting vastzit aan het smallere deel waar je de beugels verstellen kunt.
Het ingescheurde stukje zit op het smalle deel net boven de plek waar ze aan elkaar vastzitten.

Nu ging ik gisteren mijn zadel schoonmaken en ik kijk altijd of het iets verder ingescheurd is, dat is meestal niet zo ......maar kwam nu tot de ontdekking dat de ene fender nog steeds een klein scheurtje heeft maar de andere voor 2/3 is ingescheurd op dezelfde plek.
Het zakl zo'n vaart niet lopen maar ik ben bang dat als ik een keer goed kracht moet zetten om een of andere reden dat hij "pang" zegt...

Nu moet dit dus gerepareerd worden, als het kan... of moet ik nieuwe fenders kopen ( ieuw!)?
Ik vroeg me af of gewoon de twee delen van elkaar gehaald kunnen worden, stuk afsnijden van het ingescheurde deel, weer aan elkaar maken en klaar is kees....of denk ik nu te simpel??
Het smalle deel waar je de beugels verstellen kunt is nl nog lang genoeg.

Ik wil liever geen nieuwe fenders kopen ivm het kleurverschil.

Heeft iemand een goed advies?

Ik wilde zelf naar de "County Mill" bellen of ze het kunnen repareren, volgens mij doen hun ook zadelreparaties maar dat weet ik niet zeker...
Iemand andere ideetjes?

DubbelFun

Re: ingescheurde fenders...wat is beste oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:42

Wat je zelf al voorsteld kun je idd (laten) doen.
Ik neem aan dat ze met popnagels aan elkaar vastzitten??
Doen moet je die voorzichtig uitboren.
Als de 2 delen gestikt zitten is het een stuk simpeler om los te halen.
Is het één vast gedeelte dan kun je ze simpelweg doorsnijden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:51

Ja ze zitten met een soort dopjes vast. Niet echt de popnagekls die in de traanplaat van mijn auto zitten maar wel zoiets.
Ik ben zelf HELEMAAL niet handig dus ik laat het maar doen.

Denk dat ze idd de ponagels los moeten halen, tukje afsnijden en weer vast moeten zetten.
Zou een gewone schoenmaker of leerbewerker dat ook kunnen, of en gewone zadelmakerij ?
Ik wilde de CM bellen omdat ze ook western doen, dat lijkt me vertrouwder...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:54

Het vastzetten zal een gewone schoenmaker ook wel kunnen. Die van mij doet dit soort klusjes iig wel. Maar het loshalen (uitboren) weet ik niet of ze dat doen). Maar dat kun je natuurlijk altijd vragen Haha!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:00

Tja, dat ga ik dan maar doen.
Moet wel snel, ga in september op vacantie naar de Veluwe en wil niet halverwege uitgereden zijn vanwege zoiets stoms....

thnx

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:38

Tja ik zou op zo'n zadel niet meer durven rijden, zéker niet buiten.
Als je erbij vertelt dat je het zadel weer snel nodig hebt zullen ze toch wel een afhaaldatum kunnen afspreken ??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:49

Ik stap er wel nog op hoor.... de ritjes hier gaan nog wel...met een losse fender kom ik hier nog wel thuis.

Ik let sinds dat 1e kleine scheurtje juist erop dat ik geen kracht zet op mijn beugels. Normaal hoeft dat ook helemaal niet.

Het verbaast me nu echt heel erg dat die andere kant opeens 2/3 ingescheurd is, dat was nl de kant waar nog niets zat....
en ik heb ook geen rare dingen gedaan of zo...
Misschien een keer met verstellen niet helemaal goed gezeten of zo...maar dat merk je toch met rijden???
Snap er werkelijk niets van..

Nou ja, ik heb 1 ding geleerd.... moet vaker dan 1 keer per jaar mijn spullen controleren....

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:46

Nou, als het leer al gaar is kan dat heel opeens en onopvallend doen. Kan je geen foto plaatsen?
Ik zou met leer wat in kennelijk zo'n slechte conditie is niet op vakantie willen/durven.
Kan je geen goeie stirrupleathers van iemand anders lenen?
Ik neem aan dat je van die stirrupleathers hebt die ophouden bij de fender en dat je gewicht dus aan de fender hangt?
Nieuwe stirrupleathers zouden €100,- kosten, en fenders ook zoiets.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:47

luister naar tante aaf en doe niet stom,gewoon helemaal vernieuwen die zooi Clown 200 eurie is goedkoper dan een gebroken nek,geen risico nemen imo.een nieuw zadel is ook duurder Haha! .scheuren duidt imo op slijtage,en dat moet hersteld!! Tong uitsteken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:33

@aafke: foto lukt niet meer, hij is al weg voor reparatie...

@westernappie: niet zo kort door de bocht svp, ik ben niet helemaal achterlijk. Ik weet best wat nog verantwoord is of niet.
Ik laat aan iemand met verstand ervan wel over of iets verantwoord is of niet.
Daarbij is met de fenders zelf helemaal niks mis dus dat hoeft helemaal niet vervangen te worden.

Gisteren heb ik contact met Herman van de Country Mill gehad en ik kon meteen mijn zadel brengen.
Hij heeft ernaar gekeken en kan gewoon de stirrupleathers repareren. Het leer is op het eerste gezicht verder niet zo slecht dat de hele stirrupleather vervangen moet worden.
Hij gaat het maandagavond of woensdagavond maken en kijkt dan wat noodzakelijk is.
Er is ruimte genoeg om de stirrupleather een stukje in te korten.Als de kwaliteit van het leer goed genoeg is volstaat dat en anders komen er nieuwe stirrupleathers op.
Hij vond het zadel voor ruim 12 jaar oud er prima uitzien.

Er wordt meteen een nieuwe concho opgezet op de voorkant die ik al een paar jaar kwijt ben (schande, weet ik...) en zet alles daar weer vast.

Ik krijg een telefoontje als hij meer weet of als het klaar is.

Gisteravond een ander zadel geleend, maar dat lag niet lekker op mijn paard...toch maar niet gereden met dat zadel...dan maar een dagje vrij... geen zin in een open schoft omdat ik zonodig toch moet rijden...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:50

Algemene informatie: De stirrupleathers zij onderdelen die je goed in de gaten moet houden bij een ouder zadel. trek ze af en toe even helemaal naar beneden over de boom (nooit te ver: het terugpulken over de boom is een moeilijk karwei) en let ook op het stuk dat net over de boom gaat: daar kan het leer erg dun worden. De stirrupleathers zijn meestal de eerste onderdelen van een westernzadel die vervangen moeten worden.

Kunststof bomen worden met kant-en-klare zit gegoten, ze hebben een ''slot'' waar de stirrupleathers doorheen gaan, die kunnen erg scherpe randen hebben, dan slijt het leer sneller door.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 08:23

Thnx voor de info verder Aafke....

Ik heb gisteren mijn zadel weer op kunnen halen.
Er was zoveel ruimte over ( lange stirrupleathers in combi met mijn korte pootjes...) en het leer was nog verder in orde dus Herman heeft de stirrupleathers ruim afgesneden en opnieuw de Fenders eraan gemaakt. Zag er keurig uit. Verder was er een concho weg aan de voorkant, hier zit ook weer een nieuwe op en aan de andere kant ook ( die zat inmiddels erg los).

Heb mijn beugels een paar gaatjes langer gemaakt en het werkt verder prima.

Voor mij is dit wel een les geweest dat ik vaker naar deze stirrupleathers moet kijken.
Ik olie mijn zadel 1x per jaar in na mijn vacantie ( soms vaker als ik naar het strand ben geweest).
Ik schrok ervan dat het in een jaar tijd zo kan inscheuren en het overkomt me dus niet meer.

Van schrik hebben twee meiden van stal ook meteen hun zadel gecontroleerd, deze zijn maar 2 jaar oud dus hier gaat alles nog goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:03

Heb twee keer gezien dat er een fender scheurde, de eerste keer op een zadelmarkt zadel, de tweede keer op een kwaliteitszadel van net 2 jaar oud. Sindsdien ben ik er extra scherp op.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 11:05

Ja, ik schrok er ook van.

Mijn Billy Cook is nu 12 jaar oud en er is nog nooit wat mee geweest.
Ondanks dat mijn paard destijds erg zijn best heeft gedaan om hem te mollen Cool ( gooide zich achterover met steigeren zodra hij asfalt voelde)
En ik er ook goed in ben....met paard en al over de kop gaan...kost je je knie, maar niet je zadel Haha!

Ik ben ook echt een slechte baas voor mijn spullen.... ik olie hem 1x per jaar ( als hij mazzel heeft)
en soms extra als ik in de zee gelegen heb...

Heb ook altijd het olien verkeerd gedaan kwam ik achter na het lezen van Aafke's leertips in de Western gids Bloos
Ik kwakte altijd alles vol olie, JUIST de onderkant want dat was goed zei "men" .
Een tijd terug ( lees: jaar, of misschien wel 2 jaar...) zag ik een klein ingescheurd stukje bij de leatherstirrup... dat heb ik steeds bekeken met argusoogjes... nu bleek de andere kant ineens 2/3 gescheurd te zijn...

Afijn.... heb mijn les geleerd:
* in de olie zetten volgens "Aafke-methode"
* vaker in de olie dan 1x per jaar....
* met een "uitgeknepen" doekje ipv de volle druipende kwast erop knallen en zodra het opgezogen
was nog een keer... Bloos

Hopelijk overleeft mijn BC nu mij en mijn paard wat langer....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:24

Ik denk dat ik die van mij ook maar eens na moet gaan kijken Bloos

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:32

enne..... niet schrikken he.... en geen van spanning bevende vingertjes als je het stukje leer erboven op gaat tillen.....stel dat het losbibbert.....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:55

Nee ik zal niet schrikken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:09

Hoeft denk ik ook niet.... vrees dat ik de enige zadel-killer ben hier wat betreft onderhoud denk ik.... hihi

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:12

oke,iets kort dor de bocht,maar dit was ook een reaktie met een knipoog,ik verslijt je niet voor .....zoals je het opgelost hebt is de juiste manier,repareren die zooi,door de vakman,en geen risiko nemen.ik ben zelf ook niet zo van het onderhoud,en deed het ook verkeerd,met veel olie aan 2 kanten.ook ik ben hier mee gestopt na het lezen van de juiste info,volgens mij inderdaad ook door aafke.mijn vorige zadel was zo ver versleten dat de fenders en stirrup leathers bijna doorgesleten waren.bij inruil van dit zadel werd ik hierop gewezen door mijn zadel leverancier.dit ziende heb ik mij voorgenomen om hierop meer te letten intvervolg Bloos .
btw,dat was een simco van zeker 15 jaar oud.word nu gebruikt om jonnge paarden aan een zadel te laten wennen,als ze daarmee gaan liggen is dat niet erg Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:40

Nattuurlijk door ''moi'' Schijnheilig
De oudere Simcos die ik gezien heb vind ik nette zadels.