Veelzijdigheid of dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Veelzijdigheid of dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:18

hoi allemaal,

ik wil graag een zadel gaan kopen,nu ben ik alleen erg aan het twijfelen geraakt.

mijn idee was eerst een dressuurzadel,omdat ik springen toch niet doe en dat je een betere houding moet geven.

nu zei iemand die verstand van zadels moet hebben dat voor mijn stevige figuur Bloos een veelzijdigheid weer beter is.(weet niet precies waarom ook alweer)

ik zit op zich in beiden wel lekker,maar op echte goede zadels heb ik nog niet gezeten(niet dat ik nu beroerd zit hoor)

nouja goed,toen wilde ik dus een wintec aanschaffen voor de eerste periode,en nu zei een ander weer dat dat in gaat zakken bij een zwaarder iemand(ben niet moddervet gelukkig)

dus nu weet ik het helemáál niet meer,waar ik naar moet kijken zoal.

heeft iemand tips of opmerkingen?

Ikima

Re: Veelzijdigheid of dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:29

Nooit gehoord dat het beter is om een veelzijdigheidszadel te nemen als je een stevig figuur hebt. Ik heb een normaal figuur dus misschien daarom nooit gehoord, maar buiten dat lijkt het mij een beetje onzin. Het zou dus betekenen dat wat zwaardere ruiters beter geen dressuurzadel kunnen nemen.
Als je veel dressuur rijdt is het fijner om voor een dressuurzadel te kiezen, daar kan je ook heel goed mee buiten rijden.
Als je alleen recreatief buitenritjes maakt dan lijkt mij een veelzijdigheidszadel prettiger, die heb je richting dressuur of springen.

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:41

Ik rijd op een tinker. Veel recreatief, maar ook dressuuroefeningen. Ik reed eerst op een veelzijdigheidszadel, maar rij alweer een poos op een dressuurzadel. Mijn houding is op een dressuurzadel beter. Ik zit het paard minder in de weg. Op een veelzijdigheidszadel val ik voorover en liggen mijn benen minder goed.

Maar als je houding op beide zadels goed is en je rijdt puur recreatief en het overgrote deel buiten, dan kan je volgens mij gewoon voor een veelzijdigheids gaan.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:45

Lijkt je een VSD niet wat. Dat is bijv. het zadel Euroriding Diamant vsd ( Veelzijdheidsdressuur zadel)

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:26

Heeft dat met je figuur te maken? Nooit geweten Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd op m'n verzorgpaard met dressuurzadel, maar eigelijk rijd ik véél liever met een vzh Knipoog Ik vind het fijner zitten en ik ben het gewend van de manege af he ;D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 07:06

Ezmee dat klinkt wel goed,Euroriding lijkt mij wel een prettig merk.

ik wist het ook niet xMariellee maar ja het brengt je toch aan het twijfelen als iemand dat tegen je zegt.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:14

Ik geef echt de voorkeur aan een dressuurzadel.
Het is wel zo als je een dressuurzadel heb met een diepe zit,zit je wat krapper.
Daar zou je dan wel rekening mee kunnen houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:18

Ik ben ook steviger en zit toch echt beter en lekkerder in een dressuurzadel.
Ik rij nu 2 paarden. Op de ene met een springzadel, op de andere met dressuur. 2 uitersten, maar het dressuurzadel zit voor mij echt beter. Het is een zadel met vrij platte zit. Diepe zit zit absoluut niet lekker.
Op een spring- of veelzijdigheidszadel ga ik sneller naar voren zitten en mijn beenligging is ook niet helemaal correct.
Het dressuurzadel waar ik op rij is een Euroriding Diamant 18".

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:51

Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat een wintec bij een zwaarder iemand in gaat zakken.. Ik ben zelf niet de dunste maar ben niet te zwaar. En ik heb ook een tijd op wintec (500 dr) gerden en daar nooit problemen mee gehad en hij is ook niet ingezakt.. Ik rijd nu op een kieffer vzh met lange zweetbladen.
het model om het zo maar te zeggen vind ik lekker zitten. net een dressuurzadel. maar ik vind de kiefferzadels opzich niet zo lekker zitten heel hard (of het ligt aan mij...)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:22

ik ga voor de dressuur zadel Knipoog
beter voor je houding en het zit lekkerder Nagelbijten / Gniffelen
kiefferzadels zijn idd wel hard Nagelbijten / Gniffelen , of het licht ook aan mij Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:27

Onzin. Neem gewoon lekker dat dressuurzadel. Is veel beter voor je dressuurhouding. En zeker als je toch nooit wil springen.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:36

Toevallig hoorde ik er vanmorgen iemand over praten,
die vond de kiefferzadel ook erg hard zitten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:32

Kieffers zijn hard, en vrouwonvriendelijk (als je begrijpt wat ik bedoel Bloos )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:51

ik rij nu op een kieffer aachen VZH zadel,idd niet een erg zacht zadel.

tja ik ga maar gewoon eens het een en ander proberen,lastig hoor als mensen je zo in de war brengen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:03

Ga vooral uit van je eigen verstand zou ik zeggen!