Bevestigen van Chambon?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Bevestigen van Chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:45

Hoe moet een chambon ook alweer bevestigd worden?

Ik moet namelijk van een vriendin van mij een paard longeren met chambon (als ik het goed heb is het een chambon)
Zij longeert het paard ook altijd met chambon.
Ze heeft me voordat ze op vakantie ging ook uitgelegd hoe ik het vast moest maken enz.
Alleen nu komt het: IK BEN HET VERGETEN!
Erg he? voel me beetje dom eerlijk gezegd Clown

Ik heb het paard wel eens eerder ermee gelongeerd, maar toen had die vriendin van mij het vastgemaakt.
Ik probeer me nu elke keer voor de geest te halen hoe het ook alweer zat... maar kom er niet echt uit.

De onderdelen die ik heb en die mijn vriendin ook altijd gebruikt:
*longeersingel
* zo'n stukje die je aan het kopstuk vastmaakt waardoor er aan beide zijden van het hoofd 2 van die ringen hangen
* 2 touwtjes met aan allebei de touwtjes aan de uiteinde een musketonhaakje (dus in totaal 4 musketons)
* ik kan er voor kiezen om een lusje om de singel te doen met zo'n ringetje, maar kan ook aan een ringetje van de singel bevestigen

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb namelijk niet echt het idee dat wat ik in mijn hoofd heb goed is...

Paan

Re: Bevestigen van Chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:52

Heb je geen los stuk met diverse ringen waar de singel door moet en die dan tussen de voorbenen uitkomt? Deze heb ik namelijk. Ik bevestig aan de bovenste ring van dit deel van beide touwtjes een haak aan. Deze loopt dan door richting de oren. Het andere deel haal ik door de bitringen (van buiten naar binnen) en bevestig ik dan ook aan de bovenste ring van het losse deel. Zo begin ik en dan kan ik hem steeds lager stellen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook heb zitten puzzelen hoor. Daarom heb ik wat foto's op internet bekeken om te zien hoe het nu goed moest. Bloos Veel succes.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:47

Ik weet wel hoe die vastmoet maar is beetje moeilijk uit te leggen zo. Misschien staan er plaatjes op internet ofzo? ....
Vind het trouwens vreselijke dingen die chambons, ken 2 mensen die door zo'n ding een ongeluk hebben gehad (o.a. achterovergeklapt met paard) doordat een paard met een chambon zo vast zit en zn hoofd niet genoeg omhoog kan doen als hij schrikt... Verdrietig

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:29

Huh, dat snap ik niet. Hoe kun je nu achteroverklappen met je paard als je een chambon gebruikt? Je gebruikt toch geen chambon als je het paard rijdt? Of is het paard achterover geklapt?

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:34

ze moest op een stage wel een chambon gebbruiken met rijden bij een hengst. Die zag wat en wilde zn hoofd omhoog doen maar schrok omdat hij niet ver kon met zn hoofd...toen ging hij naar achteren en omhoog komen ..maarja los kwam hij niet...dus toen ging hij steeds sneller naar achter en zakte door zn benen en klapt zo achterover boven op haar... Verdrietig

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:38

maar ik heb het nu over longeren met chambon

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:41

Persoonlijk zou ik ook nooit gaan rijden met chambon. Heb je al gekeken op internet? In de divozagids staat een goede en duidelijke foto. Misschien staat deze ook wel op hun site. Ja hoor, misschien heb je hier wat aan. http://divoza.com/shop/a.visit/46c33bf0 ... a8c0640714

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:48

Even van een andere site afgepikt: De chambon is een hulpteugel die druk uitoefend op de nek, zodat het paard zijn hoofd omlaag brengt. Het is geschikt voor africhting en de verbetering van de houding. De chambon komt in werking wanneer het paard zijn hoofd opricht om onder de teugelwerking uit te komen. De chambonhulpteugel bestaat uit twee riemen die aan beide zijde van de bitring via een ring ter hoogte van de frontriem naar beneden lopen. Bij de singel komen ze samen en worden ze vastgemaakt.
Met deze hulpteugel kan het paard zijn hoofd niet zo hoog optillen dat de ruiter de controle verliest.

Als je zoekt op internet met Chambon AND paard komt je een aantal foto's tegen.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:18

hmm..hun vinden dat je dus wel ermee kan rijden..nou ik blijf erbij dat ik het maar een gevaarlijk onding vind Knipoog maar voor longeren kan het opzich nog wel , als je maar geen schrikkerig paardje hebt...maar ik gebruik em nooit meer!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:10

Kan je hem anders eventueel niet zonder longeren?