Waarvoor dient dit (myler)bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Waarvoor dient dit (myler)bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:40

Ik ben mij al een tijdje in de mylerbitten aan het verdiepen omdat ik overweeg er eentje aan te schaffen voor mijn paardje (zou de gewone comfort snaffle wide barrel willen). Toen ik nog eens op hun site surfde kwam ik dit bit tegen ...

Afbeelding

... er loopt dus een stuk touw/leer over de neus en een bit in de mond.
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig waarvoor en voor welke paarden dit bit gebruikt wordt? Ach gut Het lijkt me er toch echt niet zo vriendelijk uitzien.

farmershill

Re: Waarvoor dient dit (myler)bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:47

Volgens mij is het een combi bit/hackamore.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:49

Een bit wat ook inwerkt op de neus en daarbij ook een soort kinketting heeft. Met hefboomwerking en neusinwerking dus, vrij streng bit en moet dus ook zeker niet in verkeerde handen terecht komen.
Je ziet er springruiters wel ooit mee rijden in parcours (de hoge dus).
Er zit nog wel gewoon een neusriem aan het hoofdstel dan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:53

Het stond inderdaad onder de combo-bits. Ja Dacht al wel dat het een zeer streng bit zou zijn. Wordt het dan voornamelijk gebruikt om het paard onder controle te kunnen houden op zo'n springconcours?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:40

Het is idd een Myler Combo, ik rijd ermee. Je mag er volgens mij in de basissport niet mee starten, bij springen weet ik niet. Ik start er alleen endurance mee. Ik heb er eentje met een MB36 mondstuk geloof ik, iig een level 2.

Het ziet er uit als een martelwerktuig maar dat valt echt wel mee - als je ermee om weet te gaan.

Er zit geen neusriem aan het hoofdstel trouwens, je rijdt alleen op de hackamore-neusriem. Een kinketting zit er ook niet aan, dat is onzin. Er zit gewoon een riempje onder de kin die het neusgedeelte op z'n plek houdt. De hefboomwerking is afhankelijk van waar je de teugels bevestigt.

Voordeel is dat je een dubbele werking hebt; je teugelhulp werkt niet alleen in op de mond maar ook op de neus en ietsje achter de oren. Als je je hand netjes stil houdt, kun je dan dus heel subtiel werken. Ik gebruik het dus niet om 'extra' in te kunnen werken, maar om juist minder in te hoeven werken.

Volgens mij is het trouwens een bit wat eerder uit de westernhoek komt dan uit de spring-hoek.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:16

Bedankt voor je uitleg! Haha!

Denk dat het in sommige gevallen wel voordeliger kan zijn voor een paard om met een iets strenger bit te rijden en dan maar 1x iets hoeft te vragen om reactie te krijgen dan dat je met een zachter bit zou rijden en 3 à 4 keer iets moet vragen om reactie te krijgen. Ik heb het dan wel voornamelijk over paarden die enkel met 'de losse teugel' op buitenritten worden gereden. Voor de dressuur is het imo aan ander paar mouwen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:40

Jij begrijpt me Mandy Lachen

Als je nou wat dichterbij woonde, mocht je hem trouwens best eens uitproberen, maar dat zit er helaas niet in vrees ik!
Denk je dat je het bit nog gaat proberen?

Veel Mylerdealers hebben trouwens de regeling dat je een bit een paar keer mag testen voor een kleine vergoeding.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:45

Wij gebruiken hem ook voor 1 paard op stal. Op springconcours wel te verstaan Lachen .
Ze is echt gigantisch sterk wanneer er een flink parcours staat, vandaar dat we haar zo beter kunnen houden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:43

Rieja schreef:
Jij begrijpt me Mandy Lachen

Als je nou wat dichterbij woonde, mocht je hem trouwens best eens uitproberen, maar dat zit er helaas niet in vrees ik!
Denk je dat je het bit nog gaat proberen?

Veel Mylerdealers hebben trouwens de regeling dat je een bit een paar keer mag testen voor een kleine vergoeding.

Weet niet of ik het bit ga proberen. Mijn paardje luistert op zich zeer goed, in de piste hoef ik zelfs geen teugel aan te nemen om ze te laten stoppen maar buiten ... Maar ik weet niet zo goed of zo'n bit daar de oplossing voor is. Vind het vooral erg spijtig dat ik haar niet met dezelfde 'zachtheid' kan rijden op buitenrit. Het is zoals ik zeg, in de piste hoef ik maar 1x een (teugel)hulp te geven terwijl dat buiten tot 4x toe nodig kan zijn.
Wat denken jullie hierover?