Middeleeuws/Iberisch bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Middeleeuws/Iberisch bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:46

Ik vond dit plaatje van een middeleeuws bit uit Spanje (catalonië)

Afbeelding

Volgens de beschrijving:
Mondstuk ongeveer 10cm
Shanks: 32,5 cm
uit ca. 1350

Nu zie ik wel dat de teugels aan de shanks onderaan vastzaten en voor de bakstukken zie je bovenaan de dingetjes nog zitten.
Maar hoe dat stuk ertussen in de mond zou moeten passen? Verward

Heeft iemand misschien eens eerder een bit als deze gezien op een plaatje ofzo, ik ben wel heel benieuwd hoe het eruit gezien zou hebben op een paard.

germie

Re: Middeleeuws/Iberisch bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:53

DAt hele stuk ligt plat op de tong. Dus de scharen steken naar voren. Trek je dan minimaal aan de scharen, dan kantelt alles in de mond en drukt het boogje over de neus ook nog eens extra.
Vroeger zag je meer van dit soort bitten met enorme scharen. Alleen de teugeldruk was al genoeg om het paard af te laten buigen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:02

Sweet Jesus mother of God... Wow!

1. Paard had een klein mondje zo te zien
2. de ruiter die erop zat moest wel heel bang geweest zijn voor dat paardje... *LOL*

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:03

Lijkt wel een kaakklem ipv een bitje.
Gelukkig zijn ze nu wel wat diervriendelijker.

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:12

Erg interessant om te zien, ik moest echt ff kijken hoe het bit in elkaar steekt. Gelukkig is ook het bit met zijn tijd meegegaan.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:24

je moet eens weten wat voor foto's ik thuis heb staan van mijn vakatie in Saumur. Vreselijk die bitten toendertijd. Waren natuurlijk ook wel ontzettend hete strijdrossen toendertijd maar toch.
Misschien dat meneer (en nu die moeilijke naam) Huertecilla hier wat meer over weet want die is gek op oud paardentuig ed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:25

iehhh arm paard die dit in zijn mond moest dragen zeg Nagelbijten / Gniffelen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:26

Het ziet er wel heel heftig uit zeg, bah!
Maar, als ik goed kijk zie ik toch wel dat de scharen kunnen scharnieren aan het mondstuk, en dat het mondstuk op zijn beurt weer kan scharnieren aan de bakstuk-ringen. Ook de "neusklem" kan draaien tov het mondstuk.
Het lijkt wel alsof het mondstuk redelijk op zijn plaats blijft, ookal zou er een ophouding gemaakt worden...
Ben niet zo thuis in dit soort dingen, maar ik heb zo het idee dat het door alle scharnierende punten minder heftig is dan dat het er op het eerste gezicht uit ziet. Neemt natuurlijk niet weg dat je nog steeds een heel geoefende ruiter moet zijn om hier mee overweg te kunnen Haha!. Nee, doe mij maar een simpele trens (of een stangetje voor het mennen).

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 13:58

Ik zat te twijfellen of dat platte ding wel echt ín die mond zijn gegaan, dan zou het in ieder geval wel een stuk uitgestoken moeten hebben als het maar 10cm breed is, of heel strak aangetrokken omhoog.
Dacht dat het misschien onder het hoofd ging en dan als een soort hackamore Rolleyes .

Veel bitten van nu vind ik er eerlijk gezegt toch wel minder vriendelijk uitzien Nagelbijten / Gniffelen .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:31

Ik denk dat ik weet hoe hij moet (lijkt wel een heel hoofdstel). Ik ga ff painten om het hoofd ertussen te plakken Lachen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:37

Tadaaaaa, duidelijk? Clown
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:41

Dat stuk bij de rozet komt in de mond hoor, dus in de mondspleet, dat donkere metaal dus. Het is geen hoofdstel, maar echt gewoon een bit. Die 'frontriem' komt over de neus. De scharen steken zeg maar naar voren, dus in het verlengde van de mondspleet en daar doe je teugels aan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:46

Omg, zo Bloos! Ai dat ziet er niet echt vriendelijk uit Nagelbijten / Gniffelen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:13

Focussed schreef:
Tadaaaaa, duidelijk? Clown

Haha! Goeie poging, maar toch niet helemaal juist Knipoog

Dit type gaat behoorlijk terug in de tijd. Eigenlijk is het een combinatie van een hackamore en een stang-bit met tonglepel. Op het prentje zie je een Romeins (zeker 1000 jaar ouder dus) exemplaar.
http://www.romancoins.info/milit-horse-1.jpg

Reconstuctie in een museum, ik pieker even van waar ook weer.. Römisch-Germanisch in Keulen denk ik.
Prentje komt van http://www.romancoins.info

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:11

Is dat een bit? Lijkt wel iets anders.. arme paarden :'(

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:34

Auw..

Maar het ziet er wel heel indrukwekkend uit Haha! Nagelbijten / Gniffelen Gelukig maar dat er nu vriendelijke bitten bestaan Lachen

snoessepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:46

weten jullie zeker dat dit een bit is ? en geen kuisheidsgordel uit die tijd Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:25

Kuisheidsgordel voor paarden Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:56

Kuisheidsgordel tegen tonggebruik. Verhindert absoluut het gebruik van de tong in de mond.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 00:00

germie schreef:
Verhindert absoluut het gebruik van de tong in de mond.

?
De omgekeerde U aan de stang, die in de mond van het paard zit, dient om bij druk op de stangteugel tegen het gehemelte van het paard gedraaid/gedrukt te worden. Als reactie daarop kan het paard twee dingen doen. Een eerste is de mond openen, wat met een grote U aan de stang niet zal volstaan om de pijn te ontlopen. Het tweede is wat de ruiter wil, nl. dat het paard het hoofd buigt en de teugel volgt.
Om het effect nog wat meer kracht bij te zetten heb je aan dit hoofdstel een hackamore. Met een tweede teugel kon je deze bedienen. De metalen beugel over de neus belet het paard om bij druk op de stangteugel het hoofd omhoog te gooien of de mond open te doen. Doel is de werking van het bit te ondersteunen.
Waarom zo'n geweld kan je daarbij denken? Kort samengevat: andere tijden met andere omstandigheden en een andere rol voor paarden als vandaag. In geval van de Romeinse ruiter (prentje staat wat hogerop) bijvoorbeeld hebben we het over mannen die gevechten op leven en dood aangingen op een vurig paard, vanuit een zadel zonder stijgbeugels, en met één hand om het paard te sturen. Daarbij was deze optoming zeker niet standaard, maar blijkbaar slaagde niet iedereen er in zijn strijdros blindelings gehoorzaam te maken op een gewone stang of een gebroken bit.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:52

@ Bandida :Je hebt het over Romeinen.
Dit is een bit uit 1350, de Middeleeuwen. Het lijkt mij eerder dat ze in die tijd eerder zware paarden hadden dan de vurige rossen waar jij het over hebt. Die konden denk ik wat meer doordouwen dan de huidige paarden, en dat daarom een scherp bit wel noodzakelijk is, zeker in een gevecht op leven en dood.