Een goed zadel heeft geen staartriem nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Een goed zadel heeft geen staartriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:18

Dit vroeg ik me af, ik heb in mijn leven al zat shetlanders met een staartriem zien voorbij komen, allemaal met een verkeerd en dus niet goed passend zadel (zelfs zichtbaar voor een zadelleek als ik).

Ik heb ook een aantal shetlanders voorbij zien komen met wel goed passend tuig, deze hadden geen staartriem.

Nou vraag ik me af, aan de mensen die hier ervaring mee hebben, of mensen die echt een zadel hebben laten passen door iemand met ervaring of deze stelling klopt.

Graag ook met foto's (goed passend tuig mét staartriem).

Stippie1

Re: Een goed zadel heeft geen staartriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:21

Euhm.. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Mijn shet vroeg (16 jaar geleden) had wel een staartriem, maar zou niet weten of het zadel passend was. Ik was toen 8 en reed net paard. Maar ik blijf meelezen, ben wel benieuwd.

Heb nu kwpnérs met goed passende zadels hihi

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:24

veel shetlanders worden gereden met een staartriem omdat de rug vaak zo rond is dat het zadel alle kanten opschuift.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:26

lammie2701 schreef:
veel shetlanders worden gereden met een staartriem omdat de rug vaak zo rond is dat het zadel alle kanten opschuift.

goed passend zadel schuift niet toch?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:27

Volgens mij blijft een zadel op een shet schuiven. Veel zadels zijn te lang voor de rug van de shet. Misschien als je werkelijk een 13 inch ofzo zou kunnen vinden dat het zadel dan zonder riem blijft liggen, maar de meeste zadels passen inderdaad niet zo denderend.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:29

het zadel kan wel goed passen maar er zijn veel shetten die zo'n ronde rug hebben dat geen enkel zadel blijft liggen en dus daarom een staartriem nodig heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:23

Ik had ook een net passend zadel op mijn oude verzorgshet. Lag netjes, alleen crosste de shet nogal hard, en besloot dan plots te remmen tot halt om even een hapje gras te pakken. Zelfs het best liggende zadel schuift dan naar voren hoor Nagelbijten / Gniffelen Daarom had ik dus ook een staartriem zodat hij niet zo naar voren schoof bij zo'n slidingstop haha.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:28

Shetje waar ik vroeger op reed had een altijd wondjes in haar ''oksels'' van de singel omdat het zadel naar voren schoof. Een exra ding om de singel hielp te weinig dus heeft ze toen ook een staartriem gekregen en was het probleem over.
Maar of het nou was dat het zadel verkeerd lag dat het naar voren schoof? Dat weet ik niet. Het werd er altijd wel heel zorgvuldig opgelegd (om de wondjes zoveel mogelijk te voorkomen)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:59

mijn shetje vroeger had een passend zadeltje zonder staartriem,nooit dol mee gehad.
heb geen fotos want in mijn tijd was er nog geen digi.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:02

Focussed schreef:
Ik had ook een net passend zadel op mijn oude verzorgshet. Lag netjes, alleen crosste de shet nogal hard, en besloot dan plots te remmen tot halt om even een hapje gras te pakken. Zelfs het best liggende zadel schuift dan naar voren hoor Nagelbijten / Gniffelen Daarom had ik dus ook een staartriem zodat hij niet zo naar voren schoof bij zo'n slidingstop haha.

klinkt bekend Haha!
of opzij springen,
dan draaide het zadel zelfs wat,
je mocht aansingelen wat je wilde Haha!

en dat zadel paste wel hoor Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:07

Shetlanders zijn vaak te dik en rond waardoor zadels niet passen.
Als alle shetjes met staartriemen nou eens op dieet gingen en een stukje afvallen durf ik te wedden dat er voor 80% een goed passend zadel te vinden is.

Maar vaak mede door het overgewicht (wat ook wel een beetje bij een shetje hoord) passen zadels niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:46

Grootste probleem is dat een shet vaak geen schoft heeft. Mijn shet heeft een niet te groot zadel en de zadelmaker heeft het laatst op maat gemaakt maar helaas het schuift toch nog. En ja ze is niet heel slank maar dat is mijn gelderse merrie ook niet, die is ook heel rondribbig maar die heeft tenminste nog een schoft.
Om dus te zeggen dat shetten met staartriem áltijd een slecht passend zadel hebben vind ik te kort door de bocht.

Mijn longeersingel van mijn paarden heb ik ook een staartriem aan, anders schuift ie ook wat met hulpteugels eraan.