Hoe herken je een Gebroken zadelboom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ezmee

Hoe herken je een Gebroken zadelboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:06

Hoe herken je een gebroken zadelboom eigelijk?

Alvast bedankt

dolor

Re: Hoe herken je een Gebroken zadelboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:46

je kan dan het achterste gedeelte heen en weer bewegen terwijl het voorste gedeelte niet mee beweegt. zo was het tenminste bij het zadel van mijn verzorgpony. ik heb er niet mee gereden ofzo, voordat ik dat over me heen krijg. het zadel was van zolder gehaald en was een mooi zadeltje dus wij even kijken enzo maar de boom was dus gebroken.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:46

Ik kijk altijd een zadel na om het vast te pakken linkerhand bij de boom en rechter bij de achterkant met met je been er op drukken, mocht je veel beweeging voelen in het zadel lijkt mij het beste om hem te laten nakijken door iemand die er echt verstand van heeft. Succes idd.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:47

bij mij was hij ook gebroken en hij kwam al een stukje door leer. Hij werd al het ware "flexibel"

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:53

Het gaat om iemand die mij (niet vertrouwd) en mijn Prestige Top dressge wil overnemen en denk dat imijn zadelboom kapot is. Nja de grootsrte onzin, dus moest ik maar eens even naar de zadelmaker. Ik vindt het goed, op haar kosten Tong uitsteken

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:56

Zadel met de achterkant op je been laten rusten en aan de voorkant naar je toe trekken...je voelt dan heel snel of de boom gebroken is.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:24

Of je zadel onderste boven op je benen leggen. als je dan de linker en rechterkant naar elkaar toe kan bewegen, is het ook mis. Zeg maar bij de zadelrokken. (natuurlijk niet de uiteinden van de zweetbladen, die zijn altijd flexibel Lachen )

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:14

Ezmee schreef:
Het gaat om iemand die mij (niet vertrouwd) en mijn Prestige Top dressge wil overnemen en denk dat imijn zadelboom kapot is. Nja de grootsrte onzin, dus moest ik maar eens even naar de zadelmaker. Ik vindt het goed, op haar kosten Tong uitsteken

Iemand die jou én het zadel over wil nemen? Haha!
Sorry, even off topic. Ik weet het ook niet maar je hebt vast wel wat aan de reacties van anderen.. Of gewoon even iemand er naar laten kijken.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 10:21

Als je goed leest staat er dat die me niet vertrouwd. Beetje flauw hoor Lachen Ik kijk zelf even, heb al duizend keer zo gedaan, maar goed ze vertrouwd me niet Boos!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:03

Even open laten maken door een zadelmaker, dan weet je het zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:10

AnjaKos schreef:
Zadel met de achterkant op je been laten rusten en aan de voorkant naar je toe trekken...je voelt dan heel snel of de boom gebroken is.

En wat als je een verende boom hebt? Dan beweegt die kant heel gezellig mee, hoor.

De enige manier om een zadel te checken op een gebroken boom, is de kussen los te halen van de boom. Aan de voorkant van het zadel, zie je de overgang van kussens een de boom, hier zit een stiksels, als je daar een mes in zet, het stiksel, rijg je zo de voorkant los, aan de andere kant, bij de kussens achter, zit ook zo'n samenkomst met boom en kussen, bij het zweetblad, hier ook het stiksel los, en dan heb je de onderkant van de bovenkant.
Dan kan je boom checken, als er niets aan de hand is, stik je hem weer dicht, dubbele draad, voor en achter, achter een kromme naald, voor een rechte naald gebruiken.

Maar.... ws, zal je dit niet gaan lukken, dus mij lijkt deze opmerking:
Nouvel schreef:
Even open laten maken door een zadelmaker, dan weet je het zeker...

het beste Tong uitsteken Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:18

Ezmee schreef:

Ook off-topic - als je al weet dat diegene jou niet vertrouwd, waarom zou je dan je zadel aan diegene verkopen? Lijkt mij alleen maar een groot risico op heibel.

On-topic: een zadelmaker naar het zadel laten kijken lijkt mij ook het verstandigst. Ja

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:56

Ben het met Puera eens. Als ik van te voren al gedoe zou hebben met iemand die wat van me wou kopen dan zou de koop dus mooi niet doorgaan.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:57

Ik maak er geen woordje meer aan vuil in de mails, en ze komt hem ophalen. Dus dan is de keus aan haar bij haar zadelmaker of ze hem wil laten controleren. Ik zeg er wel duidelijk bij. Verkocht is verkocht. Knipoog

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:00

Toen de boom van het zadel van mijn vorige rijpony gebroken was hoefde je alleen maar met je handen het zadel beet te pakken aan de voorkant en wat naar elkaar toe en van elkaar af te bewegen. Klinkt wat ingewikkeld, maar is heel eenvoudig. Het ding kraakte en voelde heel onstabiel. De zadelmaker verklaarde hem uiteindelijk gebroken. Schijnheilig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:56

Bij mijn oude zadel de boom gebroken was kon je hem niet bewegen hoor.
Ik hoorde met rijden wel een soort tik. Met het zadel naar de zadelmaker, opengemaakt en ja hoor, boom kapot.
Het is wel weer gemaakt, daarna was het weer een heel fijn zadel.