Welk dressuurzadel geschikt voor korte mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesie

Welk dressuurzadel geschikt voor korte mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:10

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar meningen/ervaringen naar zadels die geschikt zijn voor mensen met korte pootjes Haha!
Ik ben 1.61 met best korte beentjes..

Ik ben op zoek naar een A-klasse dressuurzadel, ik zat erover te denken om Bestfit langs te laten komen (dus nu je er toch bent, hoor ik daar ook graag meningen over, ik heb ook al gebruikt gemaakt van de zoekmachine, dus dat is niet helemaal noodzakelijk!)
Bestfit heeft o.a passier, kn, henri de rival, prestige, albion.. Iedereen is heel erg te spreken over passier, maar hoe zijn ze voor wat kleinere mensen?

Ik zou graag jullie meningen horen!

mentjuh

Re: Welk dressuurzadel geschikt voor korte mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:11

ik heb een prestige top dressage
ik ben maar 1,58 en kan er prima mee rijden!!
de zweedbladen zijn niet zo overdreven lang
ik merk ook snel met n dress zadel dat ze toch langere zweet bladen hebben

het is overgens wel een 17 inch

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:36

Volgens mij zijn diverse zadels wel geschikt want diverse merken hebben zadels met kortere en langere zweetbladen. En ik denk dat je bij wat kortere lengte (of kleiner paard) dus moet kiezen voor een zadel met kortere (of gewone lengte) zweetblad.
Ik ben zelf krap aan 1,65m en heb een Stübben Scandica. Mijn paard is ook niet extreem groot (1,58m) en het zadel ligt netjes en zit voor mij goed.
Gewoon even jouw lijstje wensen aan de zadelpasser doorgeven en vragen of ze zadels die (redelijk) daaraan voldoen mee willen nemen om te passen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:38

Prestige Top Dressage, die hebben wij ook gehad en heeft kortere zweetbladen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:41

bijna alle A merk zadels en ook al aardig veel middenklasse zadels (bijv kentaur) zijn te bestellen met kortere zweetbladen. dus als je een nieuw zadel koopt kan je dat gewoon aangeven.

als je voor een 2e handse gaat is een stubben scandica DL misschien wat voor je, ik heb ook erg korte pootjes en op dat zadel was de wrong precies goed en het zweetblad niet zo lang

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:00

Ik ga waarschijnlijk voor een nieuw zadel! En mijn pony is nu rond de 1.50 (3,5 jaar)

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:07

heeyy mies
ik heb voor amor nu een wintec dressuur zadel
ik kan er goed mee over weg je weet zelf hoe klein ik ben en ook korte beentjes heb Knipoog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:21

Ik ben 1.65 en heb korte benen. Ik heb nu meerdere zadels van Euroriding gereden (Jade en Diamant) en die zitten voor mij perfect!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:22

Ik heb momenteel een diamant.. Maar ik hoor van verschillende mensen dat mijn houding daar niet zo goed op uit komt.. Ik heb ook een ouder model, misschien dat het daar ook aan ligt! De nieuwe hebben volgens mij meer wrong en een diepere zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:24

Het oudere model heeft inderdaad minder wrong. Daar zat ik ook minder goed op. De zitting is niet erg veel dieper dan, het is mij nooit opgevallen.
Het nieuwe model, met meer wrong zit voor mij beter.
Nou zijn mijn bovenbenen ook stevig van model. Dat zal ook schelen denk ik. Of je nou dunne of wat stevigere benen hebt.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:28

Ik heb ook wel wat stevigere bovenbenen! Een ex-stalgenoot had ook de nieuwere en daar zat ik idd een stuk beter op! Dat was wel een brede haflinger, dus dat zit dan toch ook weer heel anders.. ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:29

Ja, absoluut. Ik rij zelf 2 rijpaarden (KWPN). Dus dat scheelt ook inderdaad. Supertje op bokt is ook klein en heeft een tinker.
Zij heeft er een Stubben op liggen. Welke type weet ik niet. Als je dat wilt weten moet je even een pb sturen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:29

ik ben zelf 1.63 en heb een euroriding luxor...vind dat ik er goed op kan zitten en genoeg ruimte heb voor mijn korte beentjes

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:34

hoi, ben 1.65 en zit heel prima in een ainsley. hulsebos is ook prima, dan heb je het zadel zoals jij het samengesteld wil hebben

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:12

Ik heb ook best wel korte beentjes en ik heb een schumacher pro comfort. Heel fijn zadel en het was te krijgen in 16,5 inch, wat voor mij perfect was.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 22:20

Ik heb net even op een Passier Grand Gilbert gezeten, die zat heel erg lekker Haha! Ik zat er gelijk fijn op en had een hele mooie houding! De zweetbladen waren wel lang, maar ik had er geen last van ofzo..
Ik zat wel op een ander paard, dus ik moet natuurlijk nog kijken hoe die zit op die van mij!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:52

Je zat echt supernetjes!
Ben benieuwd hoe hij op Macho zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:58

Ik ben 1.65 en heb korte, ronde benen - dus echt geen paardrijfiguur. Ik rij zelf met een Passier GG. Wel een oud model, tegenwoordig zijn de zweetbladen langer dus je moet wel een nemen met kortere zweetbladen dan. Ik heb van horen zeggen dat de KN Tango fijn is voor 'mijn figuur' Bloos.
Prestige vind ik niet fijn maar ik hou niet van veel wrong. Ik vind de oude Diamant dan ook fijner dan de nieuwere.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:45

Amanda schreef:
Supertje op bokt is ook klein en heeft een tinker.
Zij heeft er een Stubben op liggen. Welke type weet ik niet. Als je dat wilt weten moet je even een pb sturen.

Ik ben inderdaad ook klein (ongeveer dezelfde lengte als TS), en ik heb hele korte pootjes. Qua zweetbladen kwam ik toch met mijn stübbens het beste uit, ik heb ook een Euroriding zadel gehad, maar die vond ik alweer te lang.
Ik heb eerst een Stübben Tristan gehad (de Scandica is overigens exact hetzelfde model, alleen ander leer), qua zweetbladen was die super, de zweetbladen daarvan zijn namelijk echt een stuk korter dan van het gemiddelde dressuurzadel. Ik vond alleen de Tristan qua zit te diep en teveel wrong hebben (ik wil een vlakke zit zonder of met heel weinig wrong), en heb nu de Stübben Avalon, die heeft ook erg korte zweetbladen voor een dressuurzadel, en bovendien een vlakke zit en heel weinig wrong.
Ik heb inderdaad een tinker, maar wel een hele luxe.
Zo zat ik op de Tristan:
http://img408.imageshack.us/img408/7230/dscf02459gj.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:05

Ik denk dat de Stubben Scandica een goede keuze voor je is. Maar de Stubben Maestoso zou ik niet nemen in jouw geval. Dit zadel heeft in verhouding lange zweetbladen. Ik ben behoorlijk lang, 1.81 en heb meestal extra grote zweetbladen nodig. Dat was bij de Maestoso niet nodig.
Verder vind ik dat zadels van Hopfner (model Ahlerich) vrij lang uitvallen qua zweetbladen. Dus dat zou voor jou ook geen aanrader zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:53

KN heeft volgens mij ook een model met kortere zweetbladen! Ik durf niet zo snel te zeggen welk model. Ikzelf heb een euroriding veelzijdigheid.. dus geen last met dressuurzweetbladen Tong uitsteken

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:46