Myler bitten mondvriendelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Myler bitten mondvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 23:36

Ik heb nu een mylerbit te leen van een stalgenootje omdat ik zelf zit te overwegen er eentje te kopen, vanwege de positieve verhalen. Mijn ijslander reageerde erg goed en liep zelfs wat aan de teugel... Ik kreeg het idee dat het bit best wel scherp inwerkt omdat hij zo vlug reageert. Ze schijnen de tong niet af te knellen en fijner in de mond te liggen, maar zijn het daarnaast niet best scherpe bitten? Ik wil de mond van mijn ijsje natuurlijk niet verpesten Tong uitsteken
Wie heeft er hier ervaring met de mylerbitten?

swatch

Re: Myler bitten mondvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:56

ik heb een myler bit aangeschaft omdat mijn paard een klein mondje heeft. Hierdoor is ze echt rustiger in de aanleuning geworden. Het is inderdaad een dun mondstuk, dus een stille hand is wel een pre. Al valt het me wel op dat ze momenteel erg veel te koop aangeboden worden, dus waarschijnlijk ook een groep mensen die er minder tevreden over zijn.

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:19

Hallo Hinke,

Ik rij al jaren met een Myler bitje, bevalt heel erg goed!

Mijn arabje had eerst een gebroken bitje, maar daar werd ze kriebelig van, teveel beweging in haar mond en daardoor onduidelijker denk ik.

Myler bitje is inderdaad dunner en wat scherper daardoor, net wat Swatch zegt, een stille hand is belangrijk! Eigenlijk altijd al natuurlijk, maar voordeel is dat je je hand ook veel sneller stil houdt en weinig hoeft te doen als je paard al aanleuning aanneemt op het bit.

Het lijkt me dat bij een paard met een klein mondje of laag gehemelte een dunner bitje veel fijner is, maar idd wat minder/zachter inwerken dan.

Mijn paard reageert er in ieder geval heel goed op, is met bitje rustig met haar hoofd geworden en dat was bij dubbelgebroken wel anders. Ik heb ook een leren bitje, is heel dun natuurlijk en daar loopt m'n arab alleen maar gekke bekken mee te trekken, vindt ze helemaal niks, terwijl de Quarab het weer heel goed doet daarmee.

Dus wat een fijn bit is, is per paard heel verschillend! Dus gewoon uitproberen!!

Succes Simone

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:27

Het bit is idd scherp, maar past vaak wel beter in de paardenmond en ligt vaak stiller. Maar natuurlijk niet stil met een onrustige ruiterhand. Met een vriendelijke hand is het een vriendelijk bit, met een onvriendelijke (of onervaren) hand is het vaak wel aan de scherpe kant...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:19

Er staan er inderdaad wel een aantal op marktplaats te koop.. Ik kan er nu ook eentje goedkoop tweedehands kopen maar die heeft geen sleuven voor het hoofdstel en de teugels, zou dat uitmaken?
Mijn ijslander liep er trouwens ook mee aan de teugel als ik een hele lichte aanleuning had, is dat wel goed? Ik rij namelijk normaal nooit aan de teugel met hem Clown En welk level zou ik moeten hebben denken jullie? Ik zat zelf te denken aan level 2, omdat ik vooral recreatief rij met hem.
Vanavond maar weer even met het bitje rijden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:24

Veel aanbieders die Myler bitten verkopen bieden aan dat je het bit eerst mag uitproberen voordat je het aanschaft. Deze service krijg je niet als je een bit tweedehands aan gaat schaffen.

Een dik bit is niet automatisch beter. Sommige bitten zijn zo dik dat het paard zijn kiezen niet meer op elkaar kan krijgen. Myler is een firma die heel veel onderzoek heeft gedaan naar bitten en hun werking. Ze hebben ook een boekje uitgegeven, het heet: "Een beter bit", en is oa hier te koop:

http://www.agriboek.nl/artikel/1441_Beter_Bit.html

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:34

ik heb er een zonder sleuven, het bit waarmee je ook wedstrijden dressuur mee mag rijden. Meen dat dit level 1 is. Heeft ook geen hefboomwerking, wat je met sleuven wel hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:26

de sleuven maken het bit idd scherper doordat er een hefboomwerking ontstaat. Welk level het beste is, is echt per paard verschillend. Wel is zo, hoe hoger de boog (level) hoe meer je op de lagen van je paard rijdt, en hoe minder op de tong (die meer kan hebben als de lagen). Sommige paarden zijn hierbij gebaat, voor anderen is een grote tongboog een ramp..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:07

Cassidy: heb er nu dus eentje te leen dus ik heb hem wel al uit kunnen proberen. Als je ze nieuw koopt zijn ze een beetje onbetaalbaar voor mij Bloos
Heb ook even gereden met de teugels niet aan de sleuven vastgemaakt maar er naast, en daar liep hij al niet zo mee aan de teugel en had ook niet zo'n scherpe inwerking inderdaad. Eigenlijk is eentje zonder sleuven dus het beste voor mij. Ik heb zonet dat bit op marktplaats maar meteen gekocht Clown , level 2 zonder sleuven. Als het niet bevalt kan ik hem doorverkopen. Bedankt voor de reacties!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 01:23

ik heb mijn eerste via Ebay (duitsland) gekocht voor ongeveer de helft wat ze in nederland kosten. nu koop ik weer een via Ebay (Ierland) en die is nog goedkoper. dus dat is zeker een optie als je weet welke je wilt hebben Ja

ik vind ze ook vriendelijker vanwege de vorm en dikte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:19

Cassidy schreef:
Veel aanbieders die Myler bitten verkopen bieden aan dat je het bit eerst mag uitproberen voordat je het aanschaft. Deze service krijg je niet als je een bit tweedehands aan gaat schaffen.

Een dik bit is niet automatisch beter. Sommige bitten zijn zo dik dat het paard zijn kiezen niet meer op elkaar kan krijgen. Myler is een firma die heel veel onderzoek heeft gedaan naar bitten en hun werking. Ze hebben ook een boekje uitgegeven, het heet: "Een beter bit", en is oa hier te koop:

http://www.agriboek.nl/artikel/1441_Beter_Bit.html

En dat boekje is 1 en al propaganda voor Mylerbitten. Ik heb er 1 paard mee gereden, paard met een klein mondje. Bit is weer teruggegaan, het was geen succes. Dit paard heeft een superklein mondje, maar loopt het liefst op een dik mondstuk ondanks dat dan de mond gewoon niet meer dichtkan. Een Myler was gewoon niet het bit voor dit paard. Ze kauwde niet meer, bit lag star in de mond. Een gewone enkelgebroken watertrens van koper bevalt het beste.
Elk paard is anders en veel mensen zijn tevreden over Myler bitten, maar het is geen wondermiddel.
Het boek vind ik dus echt compleet waardeloos. Erg amerikaans en dus wordt Myler aangepreze als de leverancier voor bitten. De rest is allemaal niets.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:22

ik vind het enorm scherpe bitten en bij de meeste ruiters zal het op den duur alleen maar een negatief effect hebben, paarden met enorme harde monden door de harde ruiterhanden, tuurlijk in het begin lijkt het wat , maar aan de rijkunst van de ruiter verander je niets

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:08

germie, als een firma een boek over zijn eigen produkt uitbrengt dan is dat natuurlijk lovend/postief Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:13

sjorsie schreef:
ik vind het enorm scherpe bitten en bij de meeste ruiters zal het op den duur alleen maar een negatief effect hebben, paarden met enorme harde monden door de harde ruiterhanden, tuurlijk in het begin lijkt het wat , maar aan de rijkunst van de ruiter verander je niets

Deze ervaringen deel ik absoluut niet. Ongeacht de ruiter, heb ik hele goede resulaten met het myler bit. Sterker nog, mijn paard spuugt nu de dikke uit en vertikt ermee te lopen.

Ongeacht type bit, de ruiterhand maakt en breekt een paard. Daar werkt geen een bit voor om een slechte ruiterhand weg te werken. Maar dit bit is wel vriendelijker voor je paard, mits je goed kan rijden (maar dat geldt voor elk bit Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:26

Qua pasvorm is er volgens mij inderdaad goed over de Myler bitten nagedacht. Toch denk ik dat ze voor veel ruiters/amazones niet geschikt zijn. Vanwege de dunne mondstukken werken ze bij gelijke druk veel scherper in. Resultaat is dat als je met dezelfde druk blijft rijden, je paard op den duur alleen maar stugger wordt. Ik denk dus ook niet dat je er blij mee moet zijn, als je paard alleen nog maar fijn wil lopen op een Myler bit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:58

Ik ben juist wel blij dat mijn paard alleen op de Myler goed loopt en tevreden mee is. Geeft aan dat het voor hem een juiste keuze is. Heb hem daarvoor 5 jaar gereden met een k&K bit met gedraaid tussenstuk en die moet hij echt niet meer. Hij is veel vriendelijker in de mond, veel losser en lang niet zo sterk. Dat laatste geeft dus eigenlijk al aan dat ik dus niet meer druk nodig heb, maar juist minder wat uiteindelijk weer ten voordele van zijn beweging komt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:32

Ehm, dat dikke bitten per definitie zachter of vriendelijker zijn is een achterhaalde gedachte. In veel paardenmonden is gewoonweg te weinig ruimte voor zo'n dik bit. Bovendien heof je er toch niet aan te gaan zitten trekken?

Voordelen van Myler zijn dus juistd at ze niet zo dik zijn, dat ze anatomisch gevormd zijn en geen notenkraker effect hebben. Een notenkrakereffect heb je zowel bij een enkel als een dubbelgebroken bit.
Daarnaast bewegen de beide helften van het bit onafhankelijk van elkaar, zodat je met je handen maar op één helft van de mond inwerkt.
Mijn paarden accepteren allebei hun Myler een stuk beter dan de dubbelgebroken watertrensjes waar ik voorheen mee reed.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:34

Moet zeggen dat wat Rieja zegt over het notenkraak effect mij deed overstag gaan. Kreeg zo'n bit in handen en vergeleek het met een enkel en dubbel gebroken bit. Kon me toen levendig voorstellen hoe dat voor een paard moet aanvoelen met een grove/sterke hand. Met de Myler kunnen ze niet meer hun bekkie fijn laten knijpen door een ruiter met een straffe hand.
Daarna ben ik gaan nadenken over de ruimte in een mond. Nu ik het zelf heb en ervaren heb hoe hij daarna een dubbelgebroken bit in kreeg,,, was het antwoord voor mij voldoende.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:55

Op mijn oude stal hadden 2 mensen zo'n bit, ze zweren erbij, maar ik kan er alleen maar van walgen. Beide paarden zijn vreselijk bang voor de hand en proberen zich in alle mogelijke bochten te wringen om onder de werking van het bit uit te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:12

De zoektocht naar een geschikt bit kan heel erg lang en erg kostbaar worden. Het boekje van Myler kan je een indruk geven over de werking van bitten in de paardenmond algemeen en de keuze van het bit een beetje sturen, maar zal het uitproberen niet kunnen vervangen. Wie het boekje leest maar niet in staat is door die marketing heen te prikken, zal wat meer moeten gaan experimenteren.

Verder is het ook een verschil welke stijl je rijdt. De constante aanleuning die bij de dressuur gevraagd wordt is een verschil met het vragen van reactie in de western, en het na verkrijgen van de gewenste reactie aansluitend compleet met rust laten van de mond. Voor beide versies zijn verschillende bitten te krijgen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:34

Cassidy: je klinkt alsof je zelf myler bitten verkoopt Tong uitsteken

Caira schreef:
Op mijn oude stal hadden 2 mensen zo'n bit, ze zweren erbij, maar ik kan er alleen maar van walgen. Beide paarden zijn vreselijk bang voor de hand en proberen zich in alle mogelijke bochten te wringen om onder de werking van het bit uit te komen.

Hoe zag je dat ze last hadden van het bit?

germie schreef:
En dat boekje is 1 en al propaganda voor Mylerbitten.

Dat vermoeden had ik ook al, daarom heb ik het ook niet gekocht.

Morgen krijg ik mn bit, ben benieuwd Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:02

Cassidy schreef:
De zoektocht naar een geschikt bit kan heel erg lang en erg kostbaar worden. Het boekje van Myler kan je een indruk geven over de werking van bitten in de paardenmond algemeen en de keuze van het bit een beetje sturen, maar zal het uitproberen niet kunnen vervangen. Wie het boekje leest maar niet in staat is door die marketing heen te prikken, zal wat meer moeten gaan experimenteren.

Als je toch een boek wilt kopen, koop dan 'optoming voor mijn paard' of 'het paard, het bit en de ruiter'. Die zijn vele malen beter dan 'een beter bit'. Ook de inwerking van bitten vind ik in de andere 2 boeken beter beschreven dan in 'een beter bit'.
Ik vind 'een beter bit' ook niet prettig geschreven, beetje kinderlijk (in de 'je-vorm').

Hier wat citaten:
blz. 31
Nu ben je inmiddels vertrouwd met de diverse gebieden van de paardnemond en-hoofd en de verschillende onderdelen van het b it. Door druk te gebruiken, werkt ieder deel van het bit op bepaalde gebieden van de mond en hoofd om te communicieren, oftewel hulpen door te geven. Als je druk uitoefent op de teugels, brengen de teguels druk over op het bit en het bit vervolgens op bepaalde plaatsen in de paardenmond en hoofd. En zie je wel: je paard reageert.

Weer zo'n belerend stukje, blz. 43:
Wacht even... Zoiets heeft tijd en training nodig. Je weet waar de inwerking in de paardenmond en op het paardnehoofd zich bevindt. Je weet uit welke delen een bit bbestaat. Je weet hoe een bit werkt in de paardenmond. Welaan, alles wat je nu nog moet doen is een bit uitzoeken dat je aanstaat en je hebt het voor elkaar. HO! nog niet helemaal.
Er is geen alternatief voor het africhten. Bitten kunnen je hellpen in de training, maar ze doen het niet voor je.

Propaganda, in de 'wij-vorm' Misselijk
Hier een propagandastukje, blz 35:
Wij houden rekening met de gevoeligheid van de tong en lagen en willen deze in ons voordeel gebruiken, maar we willen het paard ook belonen met loslaten als hij goed reageert. Dus ontwierpen we een mondstuk dat samenknijpt op de lagen, dat weerstand biedt op de tong, maar ook loslat, dus het paard beloont in zijn nageeflijkheid. Veel Myler bitten, vooral die ter africhting voor jonge paarden zijn gemaakt knijpen samen en bieden weerstand, werken op de randen van de lagen en vallen op de tong als er druk op wordt gezet. Dit knijpen en weerstand bieden belemmeren de vrijheid van de tong van het paard waardoor hij gaat afbuigen en nageven om van de druk af te komen. Als het paard nageeflijk is zal het bit de tong niet belemmeren, dus het paard aanmoedigen om nageeftlijk te blijven. En, met een Myler bit, kan hij gewoon blijven slikken. Alleen Myler mondstukken zijn gebogen om het slikken makkelijker te maken zelfs bij licht contact met de teugels. De tongvrijheid die in elk Myler bit is ingeboud, beloont het paard en dit is de sleutel tot het leren werken op een ontspannen manier, door nat te geven en zijn nageeflijkte zelfhouding te ontdekken.
Ruiters moeten leren zacht te zijn als een paard zich verzet tegen het bit dat op de tong inwerkt. Als regel geldt: de tong is het gebuid waarmee het paard zich begint te verzetten. Dit is het moment om op een zachter bit over te gaan met minder druk op de tong.

Nog een stukje, blz 37:
Myler trensen- de oplossing
Doordat we ons bewust zijn van ook de goede kanten van een enkelgebroken trens hebben we wat verbeteringen aangebracht aan het traditionele ontwerp.
De Myler trens is naar voren gebogen, geeft tongvrijheid om te kunnen slikken.

Blz. 59:
Het Myler bit verschil.
Myler bitten zijn anders.
We hebben namelijk een unieke strategie ten grondslag liggen aan deze bitten. We willen het paard ontspannen hebben aan het bit.

Van blz. 69 t/m 152 worden alle Myler mondstukken besproken. Een vergelijking met andere bitten wordt niet gemaakt.

Kortom, lees zoveel mogelijk over bitten. Myler is niet de enige fabrikant. Eenzijdige informatie vind je in het boekje van Myler.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:59

Hinke schreef:
Cassidy: je klinkt alsof je zelf myler bitten verkoopt Tong uitsteken

Caira schreef:

Hoe zag je dat ze last hadden van het bit?

germie schreef:
En dat boekje is 1 en al propaganda voor Mylerbitten.

Dat vermoeden had ik ook al, daarom heb ik het ook niet gekocht.

Morgen krijg ik mn bit, ben benieuwd Haha!

Opengesperde monden, plekjes van het bit, weggedrukte ruggen en een totaal gebrek aan ontspanning bij beide paarden, ze doken letterlijk en figuurlijk achter het bit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 01:15

inprincipe lijkt dit systeem op e billy allan
alleen heeft deze meer vrijheid , is duidelijker zonder harder te worden (vind ik)
imperial heeft tegenwoordig de mildere versie
iets dikker met baletjes
wel sillere ligging minder knijp
dat is miss een idee voor diegene die een paard hebben die net te fel op een myler reageren ,,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:54

je hebt ook verschillende levels,hoe kies je dan de juiste?