Barmat schreef:Ik ben voor mn Shire van 4 op zoek naar een goed passend zadel.
Shires groeien tot hun 7e en veranderen dus enorm veel qua afmetingen.
Alleen...ik ben niet licht en echt groot (1.83m) dus ik twijfel wel omdat ik weleens gehoord heb dat je voor een boomloos zadel niet te zwaar mag zijn.
Volgens de verkoopster viel het wel mee, het ligt ook helemaal aan je zithouding en of je bijvoorbeeld zonder zadel zonder problemen kan rijden (dat kan ik, en mn paard doet dan ook niet moeilijk). en aan het type paard.
Ik heb een Shire natuurlijk, geen dun arabiertje, maar zou toch graag advies willen over de eventuele aanschaf van een boomloze Cheyenne (of western).
----
Hallo Barmat!
Ik heb een tijdlang op een Barefoot nevada (western) gereden, omdat mijn vrij brede (!) stevige arabier, kamer 34"
omdat ik geen passend zadels kon vinden en intussen wel wilde rijden.
Ik ben niet de lichtste en daarom had ik een heel goede pad eronder, de Continental Equipad en ik voelde altijd haar rug na het rijden of ze gevoelig was. Nou echt helemaal nooit ook maar een beetje, terwijl ze echt wel een pieperd is!
Als een boomzadel dat ik uitprobeerde iets te smal was, dan weigert ze al te lopen, als ik dan doorzette omdat ik even 1 rondje wilde voelen, dan begon ze al iets te steigeren, ze vertikte het gewoon! en onder het boomloze zadel liep ze altijd als een kieviet!
Dus een boomloos zadel lijkt me stukken beter dan een zadel dat niet past of in jouw geval een zadel waar je jonge paard zo weer is uitgegroeid en dat dan weer niet goed ligt. Ik neem aan dat je met een Shire volop in de groei rustig aan doet en geen urenlange ritten maakt.
Wel zat ik altijd door in draf, ik denk dat als je lang lichtrijdt je wel een puntbelasting krijgt waar de beugelriemen bevestigd zijn.
Ik had wel de breedste pommel erin! Want ook bij boomloos moet de pommel wel breed genoeg zijn, anders krijg je nog teveel druk naast de schoft. Je kan de pommel uit het zadel halen en op de schoft van je paard zetten, dan kan je goed zien of die past en of de onderzijde v.d. pommel gelijk loopt met de lijn van je paard.
Ik denk dat de verkoopster jou goed geadviseerd heeft en dat het doodzonde is om een westernzadel (best moeilijk om goed model bij een Shire te vinden trouwens) te kopen waar je paard zo weer is uitgroeid!
Succes!!
groetjes Simone