Boomloos en gewicht - wie geeft advies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Boomloos en gewicht - wie geeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 18:26

Ik ben voor mn Shire van 4 op zoek naar een goed passend zadel.
Shires groeien tot hun 7e en veranderen dus enorm veel qua afmetingen.

Mijn 18,5 inch dressuur Kentaur pas NU nog, maar hij is ongetraind en vollop in de groei, ik zie hem uitdijen (alleen maar goed) en ook in hoogte stijgt hij al.

Vandaag bij een ruiterzaak zag ik een mooi X Full Quarter westernzadel met hele brede boom en ik dacht dat die weleens geschikt zou kunnen zijn.
De verkoopster raadde het echter af - zeker omdat Shires zoveel veranderen en een westernzadel best heel nauw komt, adviseerde ze een boomloos zadel, bijvoorbeeld de Cheyenne, of een boomloos westernzadel.

Vooral omdat een boomloos zadel prima de veranderingen in een paardenlichaam in de groei kan volgen, zou dit voor mij een ideale oplossing zijn en hoef ik ook niet ieder jaar een nieuw zadel aan te schaffen (bij wijze van spreken).

Alleen...ik ben niet licht en echt groot (1.83m) dus ik twijfel wel omdat ik weleens gehoord heb dat je voor een boomloos zadel niet te zwaar mag zijn.
Volgens de verkoopster viel het wel mee, het ligt ook helemaal aan je zithouding en of je bijvoorbeeld zonder zadel zonder problemen kan rijden (dat kan ik, en mn paard doet dan ook niet moeilijk). en aan het type paard.

Ik heb een Shire natuurlijk, geen dun arabiertje, maar zou toch graag advies willen over de eventuele aanschaf van een boomloze Cheyenne (of western).

Mlies

Re: Boomloos en gewicht - wie geeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:30

Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. Een boomloze western leek mij ook wel wat, maar nadat ik wat las over iets meer gewicht en drukpunten heb ik dat maar uit m'n hoofd gezet. Geloof dat de meningen hier ook nogal over verdeeld zijn dus blijf het even volgen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 19:06

op de site van www.boomloosrijden.nl )of zoiets) staat dat het wel kan, maar dat je dan een speciale pad kunt kopen voor meer drukverdeling...

De Physiopad heet dat - iemand ervaringen mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:20

In het natural subforum, en ook hier op harnachement staan een boel topics over boomloze zadels, en ook over het gewicht.
Op www.buitenzinnig.nl staat een tabel met het maximum gewicht van de ruiter bij het type paard voor boomloze zadels.
Het probleem bij boomloze zadels is dat je zelf voor de drukverdeling moet zorgen. Als je bijvoorbeeld altijd vol op je zitbeentjes gaat zitten, en vervolgens vol op de beugels gaat staan, om dan weer hard op je zitbeentjes neer te komen, dan komt daar te veel druk op die punten en heb je kans op drukplekken of een geïrriteerd paard. Maar als je zelf de druk verdeeld over je kont en bovenbenen, en bij lichtrijden ook op je knieën blijft steunen, dan kun je makkelijk 80 kilo wegen, ik ken ook iemand die rond de 100 kilo zit, en dat paard heeft er totaal geen problemen mee. Als je zelf maar zorgt dat je de druk wat verdeeld. En natuurlijk moet je een goede pad erbij nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:22

Boomloosrijden en Buitenzinnig zijn verkopers Pling

Het is érg simpel want een boomloos zadel verdeelt geen gewicht waardoor de belasting geconcentreerder is.
Op minder ondersteunend oppervlak, minder zacht weefsel, minder ribben dus minder wervels.

Ooit was het gebracht met een grens van pakweg 60 kilo in gedachten bij een dynamische belasting.
Let op!
- 'Pakweg' want de vaardigheid van de ruiter speelt een grote rol. Een veel grotere rol dan bij een boomzadel omdat er geen verdeling van belastingen is.
- 'Dynamische' belasting omdat het voor sport bedoeld was,voor continue variabele en daardoor inherent minder geconcentreerde belasting. Vrijetijdsruiters belasten veel statischer.
Een tabel is derhalve onzin en een harde grens ook.

Wat wél een harde grens is, is 100 gram/cm².
Verder is élke kilo op de paardenrug een belasting en hoe meer hoe slechter en hoe geconcentreerder hoe slechter.

@'speciale pads'
Van dikker of harder verandert niets. Het ondersteunende oppervlak blijft even groot.
Deze zijn alleen zinvol mbt gewichtverdeling indien ze een vorm van stíjfheid hebben. Dat is dan een vorm van dragend paneel zoals onder een boomzadel Knipoog

Lees voor algemeen begrip evt. onder het kopje 'zadels' op mijn website http://users.telenet.be/huertecilla/
Die is gratis en ik heb geen belang bij de informatie.

hc

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:41

Barmat schreef:
Ik ben voor mn Shire van 4 op zoek naar een goed passend zadel.
Shires groeien tot hun 7e en veranderen dus enorm veel qua afmetingen.

Alleen...ik ben niet licht en echt groot (1.83m) dus ik twijfel wel omdat ik weleens gehoord heb dat je voor een boomloos zadel niet te zwaar mag zijn.
Volgens de verkoopster viel het wel mee, het ligt ook helemaal aan je zithouding en of je bijvoorbeeld zonder zadel zonder problemen kan rijden (dat kan ik, en mn paard doet dan ook niet moeilijk). en aan het type paard.

Ik heb een Shire natuurlijk, geen dun arabiertje, maar zou toch graag advies willen over de eventuele aanschaf van een boomloze Cheyenne (of western).

----

Hallo Barmat!

Ik heb een tijdlang op een Barefoot nevada (western) gereden, omdat mijn vrij brede (!) stevige arabier, kamer 34" Clown omdat ik geen passend zadels kon vinden en intussen wel wilde rijden.

Ik ben niet de lichtste en daarom had ik een heel goede pad eronder, de Continental Equipad en ik voelde altijd haar rug na het rijden of ze gevoelig was. Nou echt helemaal nooit ook maar een beetje, terwijl ze echt wel een pieperd is! Haha!

Als een boomzadel dat ik uitprobeerde iets te smal was, dan weigert ze al te lopen, als ik dan doorzette omdat ik even 1 rondje wilde voelen, dan begon ze al iets te steigeren, ze vertikte het gewoon! en onder het boomloze zadel liep ze altijd als een kieviet!

Dus een boomloos zadel lijkt me stukken beter dan een zadel dat niet past of in jouw geval een zadel waar je jonge paard zo weer is uitgegroeid en dat dan weer niet goed ligt. Ik neem aan dat je met een Shire volop in de groei rustig aan doet en geen urenlange ritten maakt.

Wel zat ik altijd door in draf, ik denk dat als je lang lichtrijdt je wel een puntbelasting krijgt waar de beugelriemen bevestigd zijn.
Ik had wel de breedste pommel erin! Want ook bij boomloos moet de pommel wel breed genoeg zijn, anders krijg je nog teveel druk naast de schoft. Je kan de pommel uit het zadel halen en op de schoft van je paard zetten, dan kan je goed zien of die past en of de onderzijde v.d. pommel gelijk loopt met de lijn van je paard.

Ik denk dat de verkoopster jou goed geadviseerd heeft en dat het doodzonde is om een westernzadel (best moeilijk om goed model bij een Shire te vinden trouwens) te kopen waar je paard zo weer is uitgroeid!

Succes!!
groetjes Simone

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:51

wij hebben een boomloos westernzadel en een gewoon boomlooszadel het boomloze zadel gebruik ik meer voor springen en het westernzadel voor buitenrijden.het zadel gaat al superlang mee(westernzadel)het boomloze zadel hadden we verkocht omdat ik toen nog niet wist dat ik ging springen dus die is later weer aangeschaft. hij rijd er superfijn mee. vroeger is hij met een te klein zadel gereden en dat wilde we m niet weer aandoen.en dit past zich aan aan het paard.ik zit goed in het zadel en ook andere mensen.ik heb er dus hele goede ervaringen mee.en ik denk dat de verkoopster je goed geinformeerd heeft

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:18

Het hangt er ook van af wat je gaat doen met je Shire.
Indien je direct zware belastingen gaat vragen, zou ik zegen: niet doen dat zadel.

Maar als jij je Shire rustig inrijdt, rustige ritjes maakt en zelf netjes rechtop blijft zitten, niet te veel lichtrijdt, en goede inlages in je pad doet, bijv extra vilt, dan kán het wel.

Ik weeg 70 kilo en rij veel en intensief. Ik heb 2 Startrekks en daar heb ik panelen onder van 4 cm. En dan nog is het uitkijken geblazen.

Boomloos kan vaak wel, maar het is altijd opletten. Een boomzadel is eenvoudiger, maar die is voor die brede peerden moeilijk te kijgen. (ervaringsdeskundige)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:23

Bedankt allemaal Ja

Ik ga idd rustig beginnen, die uk (:P) is aardig in de groei en moet eerst maar een beetje groeien, volwassen worden en nog veel genieten van het paard-zijn Lachen

Dus inderdaad rustige ritjes, vooral in het begin in de bak, daarna naar buiten als ik hem helemaal verkeersmak heb Lachen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:31

Ik zou met een flink gewicht geen boomloos nemen voor altijd, puntbelasting blijft groot met druk op de beugels. Ik weeg zelf 60 kg heb een Cheyenne en tussen mijn oren zeg maar vind ik die puntbelasting bezwaarlijk op ritten waarin ik veel draaf en verlicht zit zeg maar. Voor de korte rustige ritjes(uurtje boshopsen) pak ik de Cheyenne. Maar voor de langere ritten of actievere ritten pakte ik de Wintec. Maar die is verkocht en morgen komen ze de Wintec Wide passen. IS dat niks voor jou paard? Kun je bomen nog van vewisselen tot heel breed.

Tot nu toe had ik een wintec 500 met een eigengemaakt boom door de smid, voor zat hij super maar de vorm van de kussens achter was niet plat genoeg waardoor alleen de buitenranden van de kussens dragen,dat vond ik toch wel storend. aard zelf laat niet zoveel merken, maar paarden zijn bikkels in pijn en ongemak verbergen. Dat is instinctmatig, als je zwakte/afwijking toont in de natuur ben je de prooi. Dus als e paard kalchten laat zien is het al wel heel erg.

Nou ik dwaal af geloof ik, mar ik hoop dat de Winec Wide past morgen.
Succes

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:51

Ik heb een stevige brede fjord en rijd met een Cheyenne, zelf ben ik ook best stevig, maar merk momenteel nergens aan dat hij er enigszins last van heeft.