guppekop schreef:oke.. niet om een eigendunk te hebben, maar ik ben zelf best zacht in mijn handen (heb ook les van iemand die z rijd), dus bij mij maakt hetn iet zo uit begrijp ik.
maar over de bitjes weet ik niet zoveel. ik moet nu 4 pony's een week rijden omdat de ponykamp deze week niet doorgaat waarvan er 2 geen sperriem meer hebben en een een lage neusriem heeft ik weet dat een van die paardjes wel een bit heeft wat ruim 3 vingers langs de mond komt. het paardje is zelf dan ook 1.20 groot. maar is dat dan al te groot? ik heb hem wel eens met mond open zien rijden... maar nog niet gemerkt bij mezelf dus ik weet daarom ook niet hoe het komt, misschien het bit?
Bedoel je dat het bit aan de zijkanten drie vingers breedte over heeft? Als dat zo is, dan is het bit niet een beetje te groot, maar veel te groot en is het niet verbazingwekkend als het de mond open doet. Is het toevallig ook nog een wat dikker bitje?
In een klein bekkie kun je soms beter een dunner (eigenlijk scherper) bitje leggen, omdat een dikkere gewoon niet past. Dan moet je natuurlijk wel de ruitertjes extra goed instructie geven over het gebruik van hun handjes.