wat is het nut van een sper-riem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

wat is het nut van een sper-riem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:13

hoop dat ik het goed plaats! Clown

eehm.. ik heb altijd de gedachte gehad dat een sperriem gewoon nuttig was, en gewoon altijd aan een hoofdstel hoort te zitten (een lage neusriemhoofdstel dan).
maar nu zie ik op de manege dat heel veel pony's een sperriem missen (zullen er wel zijn uitgevallen ofzo). Is dat heel erg?
En wat kan ik minder doen zonder sperriem of wat gaat moeilijker?
of maakt het niet uit?

denk eigenlijk dat het wel een makklijke vraag is... maar heb d'r zelf niet zo verstand van Knipoog
xx

Angeela

Re: wat is het nut van een sper-riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:37

er zijn heel veel hoofdstellen waar geen sperriem bij zit hoor!!
een sperriem heeft als nut dat ze hun mond niet zo ver open doen tijdens het rijden(correct me if i'm wrong Knipoog )

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:39

ik vond het een rot gezicht en gebruikte die sperriem nooit bij mijn oude hoofdstel
heb hem eraf gehaald en merk er niks van hoor

rij nu bitloos maar wil het nut er ook wel is van weten

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:40

haha, oke...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:41

Heel simpel, het woord zegt het al. Zodat het paard zijn mond niet open kan sperren. Dus open doen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:41

het is toch dat ze hun mond niet zo ver opendoen??

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:42

gewoon om de mond dicht te snoeren, zie persoonlijk liever een paard met dan zonder sperriem lopen. Hoe minder om het hoofd hoe beter.

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:42

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:43

oke.. wist niet dat het zo simpel zat Tong uitsteken
maakt het uit bij (manege) pony's als ze hun mond opendoen dan?? behalve dat het geen gezicht is....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:43

Visconti schreef:
gewoon om de mond dicht te snoeren, zie persoonlijk liever een paard met dan zonder sperriem lopen. Hoe minder om het hoofd hoe beter.

hihi Tong uitsteken verkeerd om Knipoog

ik heb hem aan mijn hoofdstel zitten, maar doe hem nooit strak, gewoon zo dat hij net niet afvalt Schijnheilig maar inderdaad tegen het opendoen van de mond Lachen

@ts; ja dat maakt uit. Dat betekent namelijk dat er iets fout gaat. Het bit doet het paardje pijn oid. Of je bent te hard met je handen Lachen als je dat dus ziet (als er dus geen sperriem om zit) dan weet je dat je eens goed bij jezelf te rade moet gaan waar het foutloopt Lachen
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 06-08-07 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:44

nou ik denk toch echt dat als een pony ver met z'n mond open loopt en loopt te raggen met het bit tong eronder/tong erboven dat het niet echt bevoordelijk is.. maarja zolang ze gewoon normaal doen?!
en dan moet jeje dus afvragen waarom het paard met z'n mond open loopt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Angeela op 06-08-07 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:45

oh heb al genoeg gelezen @@
ben ik blij dat ik nu bitloos rij Pling Pling

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:47

ikbenfilou schreef:

beetje offtopic Bloos
ik bedoel dit niet aanvallend ofzo hoor.. maar als je gewoon normaal met een bit/sperriem etc. omgaat is dat toch even vriendelijk als bitloos?? of begrijp ik je nu verkeerd Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:49

guppekop schreef:
oke.. wist niet dat het zo simpel zat Tong uitsteken
maakt het uit bij (manege) pony's als ze hun mond opendoen dan?? behalve dat het geen gezicht is....

Een paard dat met de mond open loopt heeft pijn, dat kan door een te ruwe ruiter hand of een slecht passend bit. Daarom is de sperriem ook zo populair, zo dat mensen hun slechte rijstijl een beetje kunnen verdoezelen. Het slaat imo werkelijk nergens op want het paard "schreeuwt" om hulp en in plaats van er naar luisteren word de mond gewoon dicht gesnoerd.

Tegenwoordig hoort het een beetje bij de standaard uitrusting van een dressuur ruiter, schandalig eigenlijk...

@Naaltje: oops Bloos
@Angeela: ja je begrijpt het idd verkeerd Knipoog

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:50

nou bitloos is wat vriendelijker hoor maar ligt ook het paard niet alle paarden kunnen volgens mij bitloos worden bereden

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:50

Angeela schreef:
ikbenfilou schreef:

beetje offtopic Bloos
ik bedoel dit niet aanvallend ofzo hoor.. maar als je gewoon normaal met een bit/sperriem etc. omgaat is dat toch even vriendelijk als bitloos?? of begrijp ik je nu verkeerd Tong uitsteken

Idd, zo zie ik het nou ook.

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:51

dan bij deze mijn excuses.. Tong uitsteken als ik zo jouw uitleg lees is het inderdaad schandalig als er zo met een sperriem word gereden!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:02

Sperriem is inderdaad bedoelt om te voorkomen dat de mond te ver opengaat (vraag je vooral niet af waarom het paard de mond open wil doen Slapen ), maar heeft nog een tweede werking, namelijk het stabiliseren van het bit (trensje).
Wat betreft het dichtbinden van de mond is het ding eigenlijk helemaal niet nodig, want als je het hoge deel van de neusriem goed strak aantrekt (gaat vooral goed met een aansnoerneusriem), dan kan het paard de kaken niet van elkaar krijgen, dus ook de mond niet opendoen. Paardvriendelijk, hè? Huilen
Stabiliseren van het bit kan wel nuttig zijn, bijvoorbeeld bij een ruiter die nog niet heel veel gevoel heeft in zijn/haar handen, dan worden de grovere bewegingen van de trens voorkomen. Als je wat meer gevoel hebt, kun je uitstekend zonder neusriem rijden en door de reacties van het paard leren hoe je echt comfortabel samen kunt werken. Maar voor dat stabiliseren kun je ook een lage neusriem kiezen, die heeft namelijk precies die werking.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:03

oke.. niet om een eigendunk te hebben, maar ik ben zelf best zacht in mijn handen (heb ook les van iemand die z rijd), dus bij mij maakt hetn iet zo uit begrijp ik.
maar over de bitjes weet ik niet zoveel. ik moet nu 4 pony's een week rijden omdat de ponykamp deze week niet doorgaat waarvan er 2 geen sperriem meer hebben en een een lage neusriem heeft ik weet dat een van die paardjes wel een bit heeft wat ruim 3 vingers langs de mond komt. het paardje is zelf dan ook 1.20 groot. maar is dat dan al te groot? ik heb hem wel eens met mond open zien rijden... maar nog niet gemerkt bij mezelf dus ik weet daarom ook niet hoe het komt, misschien het bit?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:05

die drie vingers is dan in totaal he? Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:06

Ik snap niet veel van die stabiliserende werking van de sperriem, volgens mij zit de sperriem voor het bit en dus niet tussen het bit en de ruiter hand. Ik snap dan ook niet hoe het kan dat de hulpen van de ruiter kunnen worden afgevlakt door een sperriem. Iemand die dit mij kan uitleggen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:08

guppekop schreef:
oke.. niet om een eigendunk te hebben, maar ik ben zelf best zacht in mijn handen (heb ook les van iemand die z rijd), dus bij mij maakt hetn iet zo uit begrijp ik.
maar over de bitjes weet ik niet zoveel. ik moet nu 4 pony's een week rijden omdat de ponykamp deze week niet doorgaat waarvan er 2 geen sperriem meer hebben en een een lage neusriem heeft ik weet dat een van die paardjes wel een bit heeft wat ruim 3 vingers langs de mond komt. het paardje is zelf dan ook 1.20 groot. maar is dat dan al te groot? ik heb hem wel eens met mond open zien rijden... maar nog niet gemerkt bij mezelf dus ik weet daarom ook niet hoe het komt, misschien het bit?

Bedoel je dat het bit aan de zijkanten drie vingers breedte over heeft? Als dat zo is, dan is het bit niet een beetje te groot, maar veel te groot en is het niet verbazingwekkend als het de mond open doet. Is het toevallig ook nog een wat dikker bitje?
In een klein bekkie kun je soms beter een dunner (eigenlijk scherper) bitje leggen, omdat een dikkere gewoon niet past. Dan moet je natuurlijk wel de ruitertjes extra goed instructie geven over het gebruik van hun handjes.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:11

Volgens mij was het zo (een keer gelezen) dat mensen een hoge neusriem mooier vonden/vinden dan een lage neusriem maar er wel een sperriem bij doen om (zoals al gezegt) te voorkomen dat het paard zijn mond open doet. Slaat eigenlijk nergens op, want maakt een hoge neusriem ook niet mooi, toch?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:13

het is ongeveer 1 1/2 of 1 vinger (weet niet zeker) aan iedere kant erlans Tong uitsteken
het is een klein passoabitje (het is een rennerig paardje) maar ik heb zelf geleert dat als het paard rent dat je niet teveel aan de teugels moet trekken, daarom is het denk ik dan ook bij mij niet gebeurt (als ik ff diep nadenk:P) maar ik weet niet of dat een reden is?? heb het zelf niet vaak gezien hoor.. hij doet het ook niet zo vaak. die kinderen die erop rijden weten ook dat ze niet zoveel in de mond moeten zitten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:15

Visconti schreef:
Ik snap niet veel van die stabiliserende werking van de sperriem, volgens mij zit de sperriem voor het bit en dus niet tussen het bit en de ruiter hand. Ik snap dan ook niet hoe het kan dat de hulpen van de ruiter kunnen worden afgevlakt door een sperriem. Iemand die dit mij kan uitleggen?

Sperriem leg je normaal gesproken net iets lager dan het bit over de mond van het paard. In de praktijk komt dat erop neer dat de sperriem zo ongeveer tegen het bit aanzit en dat je daardoor het bit niet meer zijdelings door de mond van het paard kan trekken. Netjes op twee teugels rijden is niet iedereen van nature gegeven Cool

Guppekop, jammer dat die kinderen niet wat betere begeleiding kunnen krijgen met zo'n streng bitje. Inderdaad moet je bij rennerige paarden het niet oplossen met trekken in de mond (of aan het hoofd), maar met zit en rust.