zadel voor breed paard met korte rug en welving

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiyarah

zadel voor breed paard met korte rug en welving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 13:29

Hallo!

Wie weet er een goed zadel voor een paard dat zeer kort is, met een welving in de rug?
Veel zadels zijn veel zadel gewoon te lang en/of de kussens zijn te recht en liggen op het oplopende lenden gebied. Daarbij heeft ze breedtemaat 34 en heb ik een 17½ inch zitting nodig.

Ik ben benieuwd welke zadels daarvoor in aanmerking komen, ik heb o.a. al 2 Wintec's geprobeerd, een HO endurance, Guichard Mc Nomade, GM Levezou, Heather Moffet Phoenix, Sharon Shaare endurance, enkele Zaldi zadels, Pegaso schijnt niet te passen, en nog een paar, de enige die perfekt paste was de Continental 131 maar daar is ze te breed voor geworden en die is er niet breder en kan niet verbreed worden.

Afbeelding

Graag reaktie of PB!

groetjes Simone

Nouvel

Re: zadel voor breed paard met korte rug en welving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:57

Massimo heeft zadel die speciaal zijn gemaakt voor bredere, rondere paarden.
Misschien is dat iets om naar te kijken?

Of anders even kijken naar de verschillende modellen van Zaldi, die hebben ook zadel die geschikt zijn voor dit soort paarden.

Ik heb zelf nu een oudere Daaleman die goed ligt en nauwelijks schuift op een ronde rug, terwijl er verder erg weinig pastte, en alles opzij schoof...

Succes!

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:34

Ik heb een dressuurzadel van imperial riding, model rocky.
Deze heeft een boommaat van 34. ik heb een 18 inch. Een heel fijn zadel. Misschien is deze wel te verkrijgen in een 17,5 inch.

Succes met het zoeken.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:02

Ik heb op mijn brede paard een Spalding zadel liggen. Ik weet echt niet welke kamermaat het is, maar iig zeer breed.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:05

je zou eens kunnen kijken naar een pfiff(geloof dat het zo heet)
zijn zadels die in duitsland worden gemaakt, en die hebben ook zadels voor moeilijke paarderruggen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:37

Een Massimo is het eerste dat bij mij naar boven komt. Dat zijn zadels voor korte, ronde paarden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:13

Ik heb een Tietse's choice op mijn Fries. Is in diverse boommaten en zitmaten te leveren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:30

even wat nerzetten hier,ben wel benieuwd naar de antwoorden.
ik heb een korte ronde pony met weke rug en ik heb er wel gewoon een wintec op liggen.,past eigenlijk wel prima Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:22

als ik naar de bespiering rondom de schoft kijk, waarom laat je niet eentje op maat maken door een goede zadelmaker? want ik kan niet uit je verhaal halen dat je dat met de vorige zadels hebt laten doen?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:27

Of inderdaad een zadel op maat laten maken, of kiezen voor een boomlooszadel.

Ik rijd nu ook, na heel lang zoeken, al ruim een jaar boomloos. Bevalt mij Prima!

Succes!!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:29

Fryso mss een optie?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:18

Nibbit schreef:
Fryso mss een optie?

Die veel te lang door de achtelijk lange keilkussens.
Ik heb er slechte ervaring mee, 2 verkeerd aangemeten zadels gehad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:21

Ijslanderzadel? Is in ieder geval kort en breed, en de ronding is wel passend te maken, toch? Heb ik ook op mijn tinker.

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 10:33

Hallo Allemaal!!

Erg bedankt voor jullie reaktie's!! Ik heb nu weer wat nieuwe optie's die ik nog niet kende Knipoog

Massimo is idd in veel brede maten te koop, maar weinig welving in de kussens voor zover ik gezien heb en mijn paard heeft ook nog eens welving in haar rug wat het bepaald niet makkelijker maakt en de zadels zijn te lang. Zaldi zadels hebben ook nog te vlakke kussens helaas en de meeste ook nog te lang!

Mijn paard heeft niet echt een ronde rug en ook genoeg schoft, dus niet het probleem dat zadels opzij glijden.
Maar meer het probleem dat rug erg kort is, met welving erin en daarom zijn zadels al snel te lang (gaan bruggen) of worden naar voren geduwd, zoals de Wintec. En ze is breed bij de schoft waardoor veel zadel weer te smal zijn en daardoor afvallen.
Dus OF te Lang Of te smal Of niet genoeg welving..... Of allemaal Huilen

Ik heb een tijdje de Barefoot Nevada gehad maar daar kan ik na een uur buitenrijden niet meer op zitten, ze loopt met behoorlijk wat schouderaktie en ruim en wil graag de vaart erin houden, zeg maar Haha! In de bak kon ik er wel fijn op rijden, als ze rustig en gedragen liep, is op zich erg zacht voor de billen! Clown

Probleem met dressuurzadel is dat mijn arab een zadel met 16" zadel goed past, lekker kort en kussens kunnen wat ronder gemaakt worden evt! maar ik heb een 17½ " zadel nodig voor m'n billen en dan is het zadel alweer te lang voor haar ..

Vroeger reed ik heerlijk op m'n Continental 131, dat is een western-endurancezadeltje met 15.5" westernzitting, zat geweldig en pastte heele rg goed op haar, zat veel welving in het zadel en het was erg kort en breed genoeg, maar daar is ze helaas uitgegroeid....

Friezenzadels zijn wel breed genoeg, maar weer snel te lang..

IJslanderzadel zou misschien wel een optie zijn????? Maar ijslanders hebben toch weer vrij vlakke rug?
Iemand ervaring met meer vulling in het midden of gaat de boel dan weer naar voren glijden of is de balans uit het zadel??

Ik heb al 2 zadels op maat laten maken Pellie en het was om te huilen, grienen en brullen.
1e zadel een westernzadel pastte totaal niet, te smal en te lang, wel ruim 3 mnd op gewacht, 2e zadel bij iemand anders was een western-endurance zadel en het was scheef, is vermaakt en bleek nog scheef, ruim 3½ mnd verder had ik nog niets....... verder wil ik hier maar niet over uitwijden, wil geen mensen zwart gaan maken.

Mijn arabje is ook echt wel lastig qua bouw en daarbij ben ik niet de magerste en dat helpt ook niet mee.

Bij een volgend paard, koop ik eerst een zadel en dan ga ik maar een paard erbij zoeken Haha!

groetjes Simone

p.s. ben nu bezig met een WOW zadel, daar kunnen ze de kussens kort van houden en de zitting wat ruimer, dus ben heel benieuwd of dat ook gaat werken..

Iemand daar goede ervaringen mee???

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:40

Misschien kiefer frysk?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:54

En een ouder model van stubben? Die hebben niet van die idioot dikke/lange keilkussens. Ik vind ze dan wel weer niet het laatste qua zitcomfort maar da's ook heel persoonlijk.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:11

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:11

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:56

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:59

Cowgirl schreef:
Wel eens gehoord van Ortho-flex of American Flex? Dat zijn zadels met panelen die zich aan de rug aanpassen.

Het zijn echter wel hele dure zadels en in nederland moeilijk verkrijgbaar.

Hier een site voor meer info

http://www.tbark.com/Ortho-Flex%20Main.htm

http://www.american-saddles.de/english/ ... en1_1.html

Hallo Cowgirl!

Ja ken de Orthoflex zadels, heb ik toendertijd in noord duitsland gekocht. Gelukkig mocht ik 'm eerst uitproberen, want ik vond 'm heel erg breed zitten op mijn paard, ik had een endurancetype, weet niet meer hoe die heet.

American flex ken ik ook, heb ik alleen nog niet op m'n paard gehad, maar lijken qua idee erg op Orthoflex, zouden ook breed kunnen zitten.

Ik heb de Wow besteld (daar was ik al even mee bezig), ben heel erg benieuwd!!
Krijg een 16" kussen eronder voor giga korte rug van m'n arabje en dan zelf een 17" zitting erop die wat ruimer gemaakt wordt, anders zit ik klemvast! Bloos
Als ik er niet in pas, kan ik het omruilen en krijg ik een 17" kussen en 18" zitting, 17½ hebben ze helaas niet.

Het lijkt me een ideaal zadel, omdat je de zweetbladen kan uitkiezen, ik heb de movable blocks gekozen, ben niet aan dressuurzweetbladen gewend en deze knie'blocks' kan ik zelf verzetten totdat ze lekker zitten, ook kan het zweetblad gekanteld opgehangen worden, voor lange benen iets naar voren en voor korte pootjes zoals ik heb, iets meer naar achter, zodat de kniewrongen op goede plek zitten voor je knie, ideaal!!
Verder heb ik ook fenders erbij besteld, daar heb ik laatste jaren mee gereden en vond ik altijd fijn, straks maar kijken wat het beste bevalt! Je kan ze zelf omwisselen.

Dus dit lijkt de oplossing (hoop ik) en de luchtgevulde kussens kunnen door de 4 compartimenten ook goed afgesteld worden op mijn gewicht en de rug van m'n paard, ben heel benieuwd dus!!!

Hoop nu echt de oplossing te hebben gevonden!

Zie voor heel veel info, zelfs filmpjes e.d. : http://www.wowsaddles.com

Bedankt allemaal!!! Ik laat nog weten of het allemaal gelukt is!
groetjes Simone

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:54

Hallo,

Beetje laat misschien... maar ik zou nog even terugkomen op het testen v.h. WOW zadel ...

Geweldig mooi zadel, maar helaas ging het schuiven op m'n paard zodra we wegstapten, alle mogelijkheden qua lucht in de 4 compartimenten (kussens) hebben we uitgeprobeerd, bredere/smallere pommel enz maar het mocht niet baten, het zadel bleef behoorlijk schuiven, na 1 rondje bak zat ik al als op een Harley, met het zadel op haar nek, ik vond het heel erg jammer, want de kwaliteit is super en er zijn erg veel mogelijkheden, ook kan het voorboompje makkelijk verwisseld worden, ideaal!

Dus een erg mooi zadel met heel veel mogelijkheden, maar is sowieso erg op de voorhand gebouwd dat vind ik jammer, ik zat een stuk verder naar voren dan dat ik zonder zadel zit bijv. M'n paard ging ook gelijk op de voorhand lopen die is dat helemaal niet gewend. Ik kon het zadel ook niet verder naar achter leggen omdat de singel op een vaste plek zit.

Daarna nog een paar verschillende boomzadels geprobeerd, maar of te lang of te weinig rock voor de swung in haar rug, dus vrij hopeloos.

Heb nu maar weer lekker een Barefootje besteld, als het nodig zou zijn bij dit nieuwe model, de Atlanta dan laat ik een extra beugelring erachter zetten zodat ik m'n benen recht onder me kan houden en niet in stoelzit kom te zitten. Onder de Barefoot Nevada liep ze ook als een trein. En alle nieuwe Barefoots hebben nu een extra inlage in het zadel zelf, waardoor de wervelvrijheid verbeterd is en je ook iets smaller zit en met de dubbeldikke flex inlage's wordt dat nog beter!

Dus ik geef de boomzadels voorlopig op en ga lekker boomloos genieten na al dat gedoe dat we achter de rug hebben met zadels passen en lange wachttijden van op maat gemaakte zadels enz.

Laat het voorjaar maar komen!!!! Knipoog

groetjes Simone

simoneladan schreef:
Cowgirl schreef:
Wel eens gehoord van Ortho-flex of American Flex? Dat zijn zadels met panelen die zich aan de rug aanpassen.

Het zijn echter wel hele dure zadels en in nederland moeilijk verkrijgbaar.

Hier een site voor meer info

http://www.tbark.com/Ortho-Flex%20Main.htm

http://www.american-saddles.de/english/ ... en1_1.html

Hallo Cowgirl!

Ja ken de Orthoflex zadels, heb ik toendertijd in noord duitsland gekocht. Gelukkig mocht ik 'm eerst uitproberen, want ik vond 'm heel erg breed zitten op mijn paard, ik had een endurancetype, weet niet meer hoe die heet.

American flex ken ik ook, heb ik alleen nog niet op m'n paard gehad, maar lijken qua idee erg op Orthoflex, zouden ook breed kunnen zitten.

Ik heb de Wow besteld (daar was ik al even mee bezig), ben heel erg benieuwd!!
Krijg een 16" kussen eronder voor giga korte rug van m'n arabje en dan zelf een 17" zitting erop die wat ruimer gemaakt wordt, anders zit ik klemvast! Bloos
Als ik er niet in pas, kan ik het omruilen en krijg ik een 17" kussen en 18" zitting, 17½ hebben ze helaas niet.

Het lijkt me een ideaal zadel, omdat je de zweetbladen kan uitkiezen, ik heb de movable blocks gekozen, ben niet aan dressuurzweetbladen gewend en deze knie'blocks' kan ik zelf verzetten totdat ze lekker zitten, ook kan het zweetblad gekanteld opgehangen worden, voor lange benen iets naar voren en voor korte pootjes zoals ik heb, iets meer naar achter, zodat de kniewrongen op goede plek zitten voor je knie, ideaal!!
Verder heb ik ook fenders erbij besteld, daar heb ik laatste jaren mee gereden en vond ik altijd fijn, straks maar kijken wat het beste bevalt! Je kan ze zelf omwisselen.

Dus dit lijkt de oplossing (hoop ik) en de luchtgevulde kussens kunnen door de 4 compartimenten ook goed afgesteld worden op mijn gewicht en de rug van m'n paard, ben heel benieuwd dus!!!

Hoop nu echt de oplossing te hebben gevonden!

Zie voor heel veel info, zelfs filmpjes e.d. : http://www.wowsaddles.com

Bedankt allemaal!!! Ik laat nog weten of het allemaal gelukt is!
groetjes Simone