Paard gooit hoog op, welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Paard gooit hoog op, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:47

Mijn paard gooit erg hoog op, vooral als jij niet ontspannen is. Daar heeft hij nog al wat moeite mee...

Ik heb nu een zadel met een redelijk diepe zit, en hierdoor (en het hoge opgooien) wil ik nog wel eens wat te veel voren zitten.

Is er nog iemand met dit probleem?
En wat voor zadel heb jij?

Misschien dat een ander zadel ook een goed plan is.

Oja, doorzitten is ook een ramp. Naja, soms gaat het perfect, maar de andere keer...

Liselot

Re: Paard gooit hoog op, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:31

wat mij altijd goed helpt bij het doozitten op een stuiterbal is een zadel met goede bovenbeenwrongen. hier kan je je bovenbeen goed in leggen zodat je heel netjes kan blijven zitten.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:51

ik volg dit even Ja ik heb namenlijk een beetje moeite met op komeet doorzitten
terwijl het op andere paarden juist weer prima lukt en ik ben meer van het doorzitten dan van het lichtrijden...

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:17

Hulsebos WB4 Knipoog

Super veel steun, echt een aanrader.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:32

lovekomeet schreef:
ik volg dit even Ja ik heb namenlijk een beetje moeite met op komeet doorzitten
terwijl het op andere paarden juist weer prima lukt en ik ben meer van het doorzitten dan van het lichtrijden...

Hier hetzelfde. Andere paarden geen probleem tot ik op dan op de mijne zit. En kan ik dan wel es doorzitten, dan loopt hij weer niet mooi aan mekaar in draf;

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:33

ohja ik rijd nu met een Kentaur medeaII, valt behoorlijk goed mee.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:36

toch duidt dit vaak op rugproblemen..... een rug die pijn doet is minder flexibel dan een losse pijnvrije rug.

Waarom rij je met een bontje?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:41

Voor Friezen is er het speciale Fryso zadel, dat speciaal is aangepast op het lichaam van paarden met een hoge knie-actie. Deze zadels zijn echter volgens mij ook gebouwd op bredere paarden, en ik weet niet of dit voor jouw paard ook geldt?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:45

De stubben siegfried veelzijdigheid zit hard, maar ik kan er toch wel goed op doorzitten.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:46

kieffer lusitano steunt je ook flink goed.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 08:45

harnessmaker schreef:
toch duidt dit vaak op rugproblemen..... een rug die pijn doet is minder flexibel dan een losse pijnvrije rug.

Waarom rij je met een bontje?

Vraag je dit aan mij?

Zoja,
omdat wat te veel voor over zit, als ik erop zit. Omdat hij voorheen waarschijnlijk met een te smal zadel is gereden, is het erg smal en weg gedrukt rond zijn schoft en schouders, en met het bontje komt het zadel wat meer omhoog. (ben bezig rond te kijken voor een ander zadel, dus daar geen commentaar over, dat ik met een niet perfect passend zadel rij. Deze ligt in ieder geval beter als zijn vorige Ja Deze knelt niet zo, is gelukkig niet te smal, maar het duurt gewoon eventjes voordat het ik geld allemaal bij elkaar heb, want het is niet niets, een nieuw zadel en die misschien op maat laten maken!)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:23

Ik ken iemand met hetzelfde ''probleem'' en zij reed met een Euroriding Titan II. In de winkel vertelde ze me destijds ook dat dit een ideaal zadel is voor mensen met paarden die hoog opgooien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:17

Sies schreef:
kieffer lusitano steunt je ook flink goed.

Hier heb ik ook aan gedacht maar ik twijfel of je hier dan makkelijk op/in zit.

@ harnessmaker: voor zover ik weet heeft de mijne nu geen rugprobleem. In het begin toen ie net ingereden was was hij zowel met lichtrijden als doorzitten niet uit te zitten. Met veel oefenen heb ik niet zoveel probleem meer met lichtrijden, doorzitten lukt ook wel al, maar dan loopt hij in draf nog niet goed genoeg. Ik denk dat het soms ook met het paard te maken heeft. De manier van lopen, rughouding. Zn moeder was net zo. En die had ook geen rugprobleem. Verder zijn zn reflexen allemaal in orde. Hij buigt overal netjes soepel door. Bespiering is ook overal in orde. en hij loopt overigens ook mooi ontspannen. Maar idd het kan ook aan een rugprobleem liggen, hoewel dit niet absoluut hoeft.