Zadel schuift naar voren, hoe te verhelpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Zadel schuift naar voren, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:23

Ik en mijn pony Malou hebben het volgende probleem. Elk zadel wat tot nu toe op haar rug heeft gelegen schuift te ver naar voren.Bij het opzadel en opstijgen gaat alles (redelijk) goed. Stappen en rustig draven gaat nog wel. Maar na een flink stuk draven en/of galopperen schuift het zadel naar voren, over de schouders heen. Ik heb al diverse zadels geprobeerd, massimo trail, diverse thorowgood zadels, br dressuur, merano.

Ik weet waarschijnlijk wel waardoor het probleem komt. Malou is erg breed en heeft geen schoft. Ook is ze nog veels te dik en heeft veel vet op en rondom haar schouders. Normaal blijft het zadel achter de schouders "hangen". Aangezien Malou daar teveel vet heeft schuift het er gewoon overheen. Tijdens het rijden heeft ze er naar mijn idee geen last van, maar toch vindt ik het niet goed.

Ik rij al een tijdje met een boomloos zadel, voor rustige ritjes is het een perfect ding. Maar wanneer ik wat langere intensieve ritten maak, vindt ik het niet geschikt. Ik heb sinds 2 weken een wintec dressuur zadel erbij. Dit ligt heel goed, klappert niet met draven, ligt niet te hoog, boommaat is goed. Maar toch schuift ie naar voren.

Kan ik dit probleem verhelpen met een anti-slip matje, of misschien een staartriem? Aan mijn wintec zadel kan je volgens mij geen staartriem bevestigen. Er is hier volgens mij wel een hulpstukje voor, weet iemand hoe dit heet en hoe het werkt.

popika

Re: Zadel schuift naar voren, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:26

Bij mijn pony gebruikten we bij ons dressuurzadel een voorsingel, dat voorkomt het naar voren schuiven van je zadel, je kunt ze in verschillende uitvoeringen kopen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:28

staartriem

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:28

Ik zou ook voor een staartriem gaan. En misschien een zadelmaker vragen om je zadel op maat te maken.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:29

ik heb hetzelfde probleem, maar ken die voorsingel niet.
heeft niemand een foto of link hiervan?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:33

Een antislipmatje kan iets helpen ja, ik heb hetzelfde probleem. Wat je ook kan proberen is een onderlegger die op de schouders een verdikking heeft, zijn geloof ik van Wintec. Of inderdaad een staartriem of een voorsingel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:35

Beide, een anti-slip matje voor het meeste en een staartriem voor het restje. Het beste lijkt me wel dat dit werkt zonder dekje (nog niet nodig gehad, maar lijkt me, anders blijft het dekje op zijn plek en schuift het zadel alsnog over de schouder heen)

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:25

ik denk dat je het beste een goede zadelmaker langs kunt laten komen.
het zadel schuift en blijft niet liggen-->past dus niet.
allerlei atributen zorgen er niet voor dat het zadel beter komt te liggen.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:31

Ik zou ook als ik jou was even naar een zadelmaker gaan. Mijn verzorgpony heeft hetzelfde probleem, ook staartriem geprobeerd etc, maar helpt niet veel. Het schuift wel minder maar blijt nog niet netjes op zijn plaats.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:14

Een goede zadelmaker kan dit probleem ws oplossen
In Ruinerwold zit een uitstekende (niet dure) zadelmaker (Van Triest) die je zadel aan kan passen
Ga niet klooien met voorsingels, staartriemen antislipmatjes etc. daar gaat je zadel nl niet beter van passen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:29

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:39

Heb zo'n paardje als "project" gehad. Paardje heeft nu een passendzadel en het probleem is opgelost.

Ga niet klxxten met met onderleggers en dergelijke, het maakt vaak het probleem alleen maar erger.

Maar ook voor dit soort paardjes zijn passendezadels.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:52

Ik heb/had ook precies hetzelfde probleem. Brede pony ZONDER schoft. Ik heb nu een dressuur zadel te proberen en die ligt als een huis. Ik singelde altijd heel goed aan en gebruike soms een staartriem en soms een voorsingel. Ik wil ze allebei wel kwijt. Staartriem is oud en pruttig maar de voorsingel is heel weinig gebruikt.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:00

Wij hadden precies hetzelfde probleem. Ronde pony geen schoft. Werkelijk alles schoof naar voren. Boos!
Heleboel zadels gepast. Mijn dochter rijd nu met een Wintec 500 dressuur (de veelzijdigheid schoof ook na een tijdje naar voren).
MET antislipmatje onder het sjabrak en niet vergeten aan te singelen Knipoog

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 00:03

Joh, wat veel reacties, allemaal heel erg bedankt! Hier kan ik wel wat mee. Het liefste heb ik natuurlijk een zadel wat perfect blijft liggen. Alleen heb ik een redelijk beperkt budget op het moment. Ik heb al zoveel verschillende zadels gepast. Dit is voor mij dus een tijdelijke oplossing, totdat ik genoeg euro's heb om een perfect passend zadel te kopen.

Ik heb Malou sinds afgelopen februari, ze was/is heel erg dik, en we zijn flink aan het trainen geslagen. Ik hoop eigenlijk dat als ze meer afvalt en d'r vet verdwijnt dat het zadel beter zal blijven liggen. Ze heeft een hele bolle buik, met name aan de onderkant, de singel zoekt gewoon het hoogste punt, en dat is achter d'r oksels, en trekt dus het zadel mee over de schouders.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:01

saroanda schreef:
Joh, wat veel reacties, allemaal heel erg bedankt! Hier kan ik wel wat mee. Het liefste heb ik natuurlijk een zadel wat perfect blijft liggen. Alleen heb ik een redelijk beperkt budget op het moment. Ik heb al zoveel verschillende zadels gepast. Dit is voor mij dus een tijdelijke oplossing, totdat ik genoeg euro's heb om een perfect passend zadel te kopen.

voor van Triest kun je ook tercht met een beperkt budget Ja
allereerst meet hij je paard (gratis) op, zodat je weet welke boom-maat je nodig hebt
hij zet je Wintec op de juiste maat, vult het (opnieuw) indien dit nodig is, en voila je hebt een passend zadel Cool

saroanda schreef:
Ik heb Malou sinds afgelopen februari, ze was/is heel erg dik, en we zijn flink aan het trainen geslagen. Ik hoop eigenlijk dat als ze meer afvalt en d'r vet verdwijnt dat het zadel beter zal blijven liggen. Ze heeft een hele bolle buik, met name aan de onderkant, de singel zoekt gewoon het hoogste punt, en dat is achter d'r oksels, en trekt dus het zadel mee over de schouders.

Oeps dat wordt dus even sonjabakkeren voor je paard Haha!
hier een topic over jou probleem
viewtopic.php?f=99&t=631351

Voor een bolle buik zijn ook speciale banaan singels
deze kunnen ook voorkomen dat het zadel (door de bolle buik ) niet meet naar voren schuift
Afbeelding

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:37

@unamie: bedankt voor je reactie! Ik heb het topic helemaal doorgelezen. Conclusie: zadelmaker erbij laten komen of accepteren dat dit nou eenmaal zo is. Als ik het probleem accepteer blijf ik liever met mijn boomloze zadel rijden i.p.v. Wintec, omdat die boomloze de schouder minder belast. Die banaansingel heb ik al, dat is het eerste wat ik had aangeschaft, maar dat help bijna niet.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:58

ik zou een staartriempje proberen Knipoog veel succes!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:12

Net zoals unamie: van triest in Ruinerwold heeft het juiste antwoord.
Ga niet klooien met voorsingels en staartriemen.
Je zadel past op dit moment niet, helaas.
Van Triest krijgt hem zeer zeker weer passend en ook voor een klein budget.
Voor meer info: viewtopic.php?f=103&t=782501&hilit=

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:15

heb het zelfde probleem gehad. Toen had ik een voorsingel gekocht.Maar dat is ook niet ideaal. Nu heb ik een ingebouwe voorsingel in mijn zadel. je ziet er niks van. Maar het zadel schuift niet meer.