Schapenvacht onderlegger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lika93

Schapenvacht onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:26

Hoi.
Ik zag laatst een topic staan over schapenvachtonderleggers of hoe we dat ook noemen.
Er was dus een discussie over wel of niet goed.
Ik heb een goed passend zadel, maar heb wel zo'n ding voor onder het zadel.
Is het nou zo slecht? ik hoorde hier en daar op Bokt, dat je zadel er niet goed van kan gaan liggen.
Wat zijn jullie meningen?
Ik heb hem er nu onderuit gehaald omdat ik toch best wel schrok, maarja dat ding heeft me wel wat gekost Huilen . Maarja als het écht zo slecht is dan laat ik hem in de kast liggen natuurlijk.

Doei, doei Doei, doei Doei, doei

_Nicky

Re: Schapenvacht onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:30

Het maakt inderdaad je zadel krapper, waardoor het zadel niet meer goed past. Geen goede zaak dus voor de rug van het paard.
Je kan hem natuurlijk ook in de kast laten liggen totdat je hem nodig hebt (bijv. als je zadel niet meer goed ligt en je moet wachten tot dat de zadelmaker langs komt).

Die van mij is ligt nu ook niet meer onder mijn zadel omdat mijn zadel nu past.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:31

Zal hem er onder weg halen als ik jouw was. Een goed passend zadel heeft niks extra's nodig, een bontje doet in dit geval meer kwaad dan goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:33

Ik heb een goed passend zadel en een bontje. Heb laatst nog aan de zadelmaker gevraagd of dit in háár geval geen probleem kon opleveren. Ik gebruik het voor de langere ritten namelijk.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:55

bij mij ging me zadel er van schuiven. dus heb ik hem ook maar weg gelaten.

EleionomaeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:57

Zoiets kun je volgens mij het best per paard bekijken. Als je een beetje ervaring hebt met de ligging van zadels zie je snel genoeg of het goed ligt met zo'n bontje of juist niet. En anders kun je inderdaad altijd even overleggen met een zadelmaker

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:20

bij het paard van mijn vriendin kan het juist weer niet

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:17

Je merkt snel genoeg hoe je paard loopt met een bontje eronder.
Mijn paard heeft ook een goed liggend zadel, maar sinds ik een bontje onder het zadel gebruik loopt ze toch lekkerder en is ze meer ontspannen in haar rug.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:17

het hoeft niet per definitie goed of slecht te zijn. Toen ik hem onder mijn dressuurzadel had gelegd was ik er in galop af gevallen omdat het zadel onder de buik was gaan hangen. Wel goed aangesingeld Knipoog Zadel past dus niet meer met bontje. Bij mijn veelzijdigheidszadel past ie prima Knipoog

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:52

Dan wil ik ook nog even iets vragen hierover.

Als je een zadel hebt waarvan je mag aannemen dat het past, kun je dus over het algemeen beter geen bontje op het dekje leggen. Dat is de conclusie. Maar dit dan:
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=885. Het is een 'show bontonderlegger'. Iemand hier ervaringen mee? De opvulling onder het zadel wordt hier namelijk ook dikker door.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:26

Dat vroeg ik me ook af toen ik dat bontje zag. Persoonlijk vind ik het wel mooi zo'n bontje eronder, maar omdat mijn zadel er slechter op gaat liggen doe ik hem er niet onder.
Ik weet niet of het bont er onderligt, want dat zwarte lijkt me niet zo dik dat het de ligging gigantisch veranderd.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:31

Ik heb ze gezien bij Ooteman.
Dat zwarte is ongeveer net zo dik als een dunne chabrak.
Het heeft dus niet hetzelfde effect als van een bontonderlegger, maar is echt alleen voor het mooie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:36

tja feit blijft gewoon dat als je onder een goed passend zadel een bontje doet,hij dan minder goed past.

als je zadel beter past mét een bontje,is het zaak om te gaan denken aan een aanpassing aan je zadel of een ander zadel.
bontje is een lapmiddel

en dat paarden ontspannener zouden zijn met een schapie eronder............dat geeft toch wel erg duidelijk aan dat het zadel dan niet goed gelegen heeft,of dat de eigenaar bontjes gewoon alleen voor de mooi gebruikt.

persoonlijk heb ik liever een goed passend zadel zonder schaap

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:30

_Nicky schreef:
Dat vroeg ik me ook af toen ik dat bontje zag. Persoonlijk vind ik het wel mooi zo'n bontje eronder, maar omdat mijn zadel er slechter op gaat liggen doe ik hem er niet onder.
Ik weet niet of het bont er onderligt, want dat zwarte lijkt me niet zo dik dat het de ligging gigantisch veranderd.

jammer van de bontrand bij de schoft, daardoor word de kammer krapper en is er minder ruimte voor de schoft. Als ze die weggelaten hadden was het misschien nog wel oké geweest. (maar vind het om eerlijk te zijn echt volslagen zinloos Clown )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:59

een goed passend zadel, waarom zou je daar een bontje onder willen? het mag dan mode zijn, mode die ten koste gaat van het paard verdient geen naleving imo. alléén als je zadel door een kundig zadelmaker zó is aangepast dat het mét bontje goed ligt, heeft het zin om een bontje te gebruiken. als je paard met een normaal zadel goed overweg kan is dat natuurlijk zolstrekt nutteloos. heel uitzonderlijk wordt het wel gedaan, bij paarden met bijv. een bepaalde gevoeligheid.

het hier getoonde artikel vind ik ook erg apart, omdat het mooi moet zijn, gooi je er maar zo één onder... nou ja, altijd nog liever dat dan een zadel dat twee cm krapper wordt...

nee geef mij maar gewoon een goed passend zadel, daar doe je je paard het meeste plezier mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:07

ben het met je eens,merrieveulen.
ik zou ook voor een goed passend zadel gaan,dan heb je geen bontje nodig