Zadeldekjes etc. in de wasmachine, hoe doe je dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Zadeldekjes etc. in de wasmachine, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:31

Sinds kort heb ik dus eigen beheer over mijn was. Best tijdrovend, maar nu kan ik mooi zelf beslissen over het hoe en wat van mijn paardenspullen en de wasmachine Knipoog

Maar echt veel ervaring ermee heb ik nog niet. 30 of 40 graden is redelijk veilig lijkt me, maar doen jullie het voor de zekerheid in bv een oud kussensloop of juist niet. Wassen jullie een sjabrak voorhet eerst apart ivm kleuren die afgeven. Gaat de cap in een sloop ook in de was, jullie chaps ook net als fleecedekens etc.?

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen! Lang of kort programma, veel bij elkaar of juist apart etc. Hoop dat van andermans ervaringen ik wat wijzer kan worden Lachen

Zesiram

Re: Zadeldekjes etc. in de wasmachine, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:34

In mijn trommel past eigenlijk maar 1 (kwaliteits)dekje, ik doe er hoogstens een oude handdoek of bandages ofzo bij.
Ik doe ze eerst ontharen met een rubber rosborstel, dan doe ik ze met de binnenkant naar buiten ( dus tegen de trommel ) in de wasmachine. Ik was ze in een kort programma, met half water, op 40 graden. Ik moet zeggen dat alle dekjes eigenlijk wel mooi blijven, ook de gebieste. Ik gebruik bij gekleurde dekjes vloeibaar wasmiddel, en bij witte gebruik ik tabs.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:26

Dekjes doe ik de eerste keer apart voor de zekerheid (ons mam heeft vroeger ooit eens een nieuwe babyblauwe en een nieuwe gele bij elkaar gedaan Nagelbijten / Gniffelen werd vaalgeel en groenig babyblauw.. )
En als ik nu dekjes was pak ik er meestal 2 (als dat past) en dan een beetje dezelfde kleuren bij elkaar. Meestal op 30 of 40 graden, ligt eraan wat voor soort dekje het is en evt wat er in het wasschrift staat. Met gewoon wasmiddel voor gekleurde was. Ze blijven prima iig.

Fleece dekens gaan ook gewoon in de was, ook 30 of 40 graden. Bandages hetzelfde verhaal.
Halsters doe ik in een kussensloop en dan weck stieken erom heen, zodat het niet gaat liggen rammelen.

Caps en chaps geen ervaring mee.

Moet wel zeggen dat ik 2 wasmachines heb en in de goeie (eigelijk) geen dekjes mag wassen van mn vriend, omdat er toch altijd wat haren in blijven zitten. Maar nu moet ik er veel uitwassen om ze te verkopen en dan gebruik ik beide wasmachines tegelijk, gaat lekker snel Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:36

Ik borstel eerst de haren er af, en dan gaat het dekje gewoon op 40 graden op de bonte was. Eerste keer alleen, later met ander dekje of met bandages. Scheut vloeibaar bont wasmiddel erbij en ze zijn schoon!

Daarna draai ik vaak nog een was met paardenkleren, rijbroeken etc., zodat de haren weer een beetje uit de wasmachine zijn.

Priscilla001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:15

Hier eigenlijk hetzelfde. Eerst haren eraf borstelen dan op 40 graden in de machine. Ik krijg er hooguit 2 tegelijk in maar meestal heb ik wel wat kleine spulletjes die erbij kunnen. Enne natuurlijk een beetje op de kleuren letten Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:40

Ik ben heel makkelijk erin eigenlijk. Met haren geen problemen want ik hou mijn paard kort in het haar en was de dekjes na elke 1-3 keer rijden ermee dus haar zit er praktisch niet op. Bont en wit hou ik wel apart van elkaar, maar verder smijt ik alles bij elkaar. Bont op 40 graden, witte concourswas eerst een nacht weken in de Biotex en daarna op 60 graden in het machine. Chaps en caps geen ervaring mee, de fleecedekens gaan bij bont, net als transportbeschermers. Alles wordt gewoon met poeder gewassen, erg vuile was week ik in met Vanish Oxi Action en een schepje Vanish bij het waspoeder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:43

Ik ben ook heel makkelijk. 1 dekje per keer en gewoon op 30 graden. Chaps en caps was ik niet.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:46

Ik handel ook zoals bovenstaand, maar ik gebruik nooit wasverzachter bij paardenspullen.
(lees ik hier overigens ook niemand over)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:49

Ik mag nou sinds kort ook m'n paardenspullen wassen (in oude wasmachine in de schuur). Ik doe 2 of 3 dekjes bij elkaar, zodat de wasmachine wel vol zit (want te leeg is slecht), en dan op 40 graden wassen.
Ook m'n fleece en wollendeken heb ik al gewassen, ging heel goed hoor! Trouwens ik heb zelfs m'n strijklappen gewassen (peesbeschermers kunnen natuurlijk ook, maar die waren hier nog niet vies), daar had ik een kussensloop omheen gedaaan en dicht gebonden met een veter! Ze werden echt super schoon, zeker een aanrader!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:02

ok basisregeltjes bij mij
- haren/ modder zoveel mogelijk afborstelen
- bij mij wordt alles op 30° gewassen, meestal express programma
- bemodderde 3-in-1 wordt eerst omgespoeld in een emmer water tot meeste zand eruit is, dan de machine in
- dekens met vieze mest en urineplekken: plekken eerst inspuiten met zo' n vlekverwijderaar (vanish of ander supermarkt merk) en dan de machine in. Gelukkig heb ik een D-pony, denk niet dat ik grotere dekens in de machine zou krijgen
- wol apart wassen met wolprogramma en wolwasproduct
- alle spullen drogen bij mij op de waslijn, neem geen risico' s met krimpen in de droogtrommel
- bandages apart in zakjes, anders enorm leuke knoop achteraf
- zaken waar velcro aanhangt: maak deze een stukje vast, zodat die niet losflappert tijdens het wassen en de rest van de was beschadigt!!!
- zaken waar harde sluiting aanzit (zoals halster) wassen in zakje met deken extra erbij of zo zodat het geen deuken in de trommel maakt (zeer belangrijk!!!)
- bij mij worden de dekens om de maand gewassen, de dekjes na 10 keer gebruiken (ik rijd recreatief dressuur, als je harder traint zal dat wel vaker moeten), bandages na 2 keer gebruiken (borstel ze altijd af voor ik ze van het been haal, dat scheelt echt) of als erop gemest is, 3-in-1 beschermers 1 keer per maand (borstel ze ook eerst af voor ik ze van been haal)

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:13

Effe de grootste haren van de dekjes af, en dan gewoon op 30/40 graden in de machine. Halsters, halstertouwen, vliegennetjes, peesbeschermers en dat soort spul gaan in een kussensloop.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:19

Dekjes altijd apart, keurig schoonborstelen, op 40 graden lang programma en als ze erg vies zijn dan met voorwas. Heb speciaal middel dat totaal geen geurstoffen en andere nare dingen die eventuele reacties kunnen veroorzaken bevat maar wel super schoon maakt wat ik hiervoor gebruik.

Peeskappen etc doe ik altijd goed afborstelen, klittenband vast zetten en dan huppa in de machine. Bij dingen met een gesp eraan, knoop ik een washandje om de gesp heen zodat mijn trommel niet beschadigd kan raken, dekens breng ik weg, voor 10 eurie per deken ga ik dat allemaal niet op mijn hals halen.

Als ik paardenspullen heb gewassen doe ik wel direct een lege was erachteraan zodat alles goed schoon kan spoelen, vervolgens trommel en pluizenfilter etc goed schoonmaken en daarna nog een keer een lege was eraan draaien zodat de machine echt goed schoon is voor gebruik. Ik spaar daarom met name de dekjes nogal lang op, zodat ik ongeveer 1 x per maand paardenwas aan het doen ben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:20

Mijn mams was ze altijd, ik moet ze eerst helemaal gaan bestofzuigen zodat de haren eraf zijn, anders mogen ze de machine niet in.
Halsters, dekens met gespen enz wil mijn mams niet in de machine hebben. En chaps hoef ik al helemaal niet over de beginnen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen dekens heb en chaps en halsters altijd met de hand was.

Maar wordt er eigenlijks voor wasverzachte bij gedaan?

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:23

Cap in de wasmachine ?
ik heb eigenlijks niet zoveel verstand van wasmachines me vader heeft een tapijtreiniging hij wast ook dekens, (en dekjes van kennisen )

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:34

1 dekje tegelijk, als het nodig is om de singel te wassen singel erbij, vloeibaar wasmiddel erbij, kort wasprogramma ( half uur, geloof 30 graden ) Daarna aan de lucht laten drogen. Crossbescherming afspuiten zodat zand eraf is, hup in de wasmachine. Gewone peeskappen&strijklappen ( die van br enzo ) was ik met de hand. GEEN wasverzachter. Chaps van mn broer gaan in de machine op handwas. Ik heb leren chaps, dus die zullen we maar niet in de wasmachine doen Clown Cap doe ik nooit in de wasmachine, laat staan dat ik m schoonmaak Nagelbijten / Gniffelen Bij ons gaat nergens een kussensloot oid omheen.. Winterdekens laten we wassen ( 12.50 ) Geen geklier in je eigen wasmachine stinken & niet passen & dekens die niet 100% schoon zijn. Zweetdekens wassen we bijna nooit. Alleen als ze echt helemaal onder de strontplekken zitten..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:59

Cap en chaps was ik niet,dekje en singel gaat op 30 graden.
Toen ik nog met een bit reed ging die in de vaatwasser,en dekens hing ik over het hek en dan de tuinslang erop.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:07

Ik was mijn zadeldekjes, tegelijk met mijn rijbroeken Lachen
Gaat best wel goed...
Dekens laat ik wassen.
En heb een leren singel. Echt veel meer hoeft er dus niet gewassen te worden.

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:33

40 graden is goed, Ik doe wel de dekjes aparts omdat er altijd haren achter blijven (en zo dus in bv paardrijbroek komt)
En als ze heel erg vol haren zitten 1st goed stofzuigen! Anders gaat je wasmachine dood

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:37

Ja dat doe ik ook altijd, de haren er van af halen.
Anders gaat mijn moeder gillen Lachen .

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:42

hahaha jaa de mijne ook;)
Ik heb hier thuis nou al 3 weken een shabrak liggen die ik niet zuuk om schoon te maken:S:P schiet niet echt op maja;)

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:53

Ik heb zo'n borstel ervoor. Werkt ook goed.
Ja als ik het uit kon stellen deed ik het ook!
Maar ik heb maar twee dekjes.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:59

hier ook makkelijk
dekjes hop op 40 graden in de machine vloeibaar wasmiddel erbij.....
fleecedekens enzo gaan er vaak ook gewoon in
wel ff op temperatuur letten

en meestal laat de ik machine na een paardenwas nog even extra spoelen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:01

Chaps, fleece dekens, beschemers, dekjes, singel e.d. gaan op 30 graden in de wasmachine Ja

Beschermers en singel in een waszakje, de rest niet Lachen

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:04

_Kiki_ schreef:
Chaps, fleece dekens, beschemers, dekjes, singel e.d. gaan op 30 graden in de wasmachine Ja

Beschermers en singel in een waszakje, de rest niet Lachen

Helemaal mee eens, zo doe ik dat ook!!!
En niks in de droger Knipoog

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:07

Zeker niks in de droger! Knipoog

Mijn cap doe ik trouwens niet in de wasmachine Lachen