Wondje v.h. bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

o0o_Jade_o0o

Wondje v.h. bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:11

Sinds een hevig buitenritje Bloos heeft mn pony wondjes van het bit. Nu vraag ik me af waardoor dit komt & wat ik eraan kan doen. Ik heb een gewoon watertrensje... Hier even een foto met de plek waar de wondjes zitten... Het rode stipje voor alle duidelijkheid Clown
Afbeelding

Melia

Re: Wondje v.h. bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:17

Even insmeren met uierzalf of vaseline, gaat vanzelf weer over Knipoog.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:19

Bit ringen eraan doen sommige paarden zijn hier gevoelig voor of hun velletje komt met een beetje kracht aan de teugels tussen de bit ring dat voorkom je dus met bit ringen en wat henrieke al zegt met uierzalf insmeren dan is het met 2 dagen weg.. Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:07

mijn vriendin haar paard had dit vorige week ook, ik zou ff vasaline erop smeren en bitringen om je bit doen Knipoog

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:59

Oké bedankt Lachen Had al enkele topics gelezen en dacht wel dat het dat zou zijn maar wou het toch even zeker weten...

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:12

Ik had even gekeken in het topic dat in je onderschrift staat.. om te beginnen is het misschien handig eerst de neusriem een paar gaten hoger te hangen (die hangt namelijk veel te laag, waardoor de plooitjes van de mondhoeken tegen de neusriem komen).

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:15

Over de vaseline :

Soms is het ook verstandig om er NIETS aan te doen.
Door vaseline wordt de huid juist zachter, en gaat hij eerder stuk. Het is juist de bedoeling dat de huid daar stevig wordt, zodat er geen wondjes meer inkomen.
Je zult zien, dat als je er even niet opsmeerd (je zou in de tussentijd even met bitring kunnen rijden) dat het plekje dan gaat vervellen, en dat er weer nieuw huid opkomt, die een stevige laag vormt.

Het wordt inderdaad veroorzaakt door dat het vel tussen het bit en de ring komen te zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:45

De merrie die ik rijd kreeg het ineens ook van m'n dubbelgebroken watertrens, iedere keer weer, op ong. diezelfde plek als jouw paard.

Ik rijd nu met een dubbelgebroken bustrensje, een halve maat groter en daarmee heeft ze nergens last van.
Zo gauw ik de watertrens er weer in doe zit het plekje er weer...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:54

ik vind inderdaad een bustrens ook ebter dan een watertrens, en anders zoiezo bitringen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:01

Ook ik zou een bustrens nemen, of rubber ringen. Want dit komt zeker weten van een velletje dat er tussen is gekomen, lijkt me niet echt prettig moet ik zeggen! Knipoog

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:03

Bij Rubberen ringen komen vaak de velletjes van het paard ertussen dus lijkt me ook net niet de oplossing.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:17

Voor nu: bitringen en vasaline smeren. Verder voortaan rustig rijden. De teugels zijn slechts om aanwijzingen te geven, als je paard wondjes van het bit krijgt, ben je echt te lomp geweest... Bloos

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:08

Simba_ schreef:
Over de vaseline :

Soms is het ook verstandig om er NIETS aan te doen.
Door vaseline wordt de huid juist zachter, en gaat hij eerder stuk. Het is juist de bedoeling dat de huid daar stevig wordt, zodat er geen wondjes meer inkomen.
Je zult zien, dat als je er even niet opsmeerd (je zou in de tussentijd even met bitring kunnen rijden) dat het plekje dan gaat vervellen, en dat er weer nieuw huid opkomt, die een stevige laag vormt.

Het wordt inderdaad veroorzaakt door dat het vel tussen het bit en de ring komen te zitten.

Idd, dat komt er ook een soort 'eelt-laag' op.
Heb ik ook gehad bij mijn pony, en nu heeft ze er al een hele tijd geen last meer van gehad:D