Hoe bandageer je goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyLoes

Hoe bandageer je goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:09

Zoals de titel al luidt: hoe bandageer je nou eigenlijk goed? mijn paard heeft nl een peesblessure en als ik haar weer meer mag laten bewegen (onder het zadel) wil ik haar voorbenen bandageren ter ondersteuning (op advies van de DA). Daar heb ik wat fora hierover opgezocht maar daar staat altijd in dat bandages goed ondersteunen enzo mits ze goed zijn aangebracht. Maar wanneer zijn ze nou goed aangebracht?

Op internet vond ik dit stukje over bandageren:

Het bandageren begint met het gladstrijken van de haren. Je begint met bandageren links. Je legt de punt van de bandage aan de binnenzijde van het been, een handbreedte boven de kogel. Vervolgens wikkel je de bandage linksom om het pijpbeen, dus eerst naar voren. Met de eerste slag leg je de bandage vast, dan ga je omlaag en leg je de bandage net om de kogel. Daarna bandageer je weer omhoog, waarbij je elke slag ongeveer voor de helft overlapt. Leg de bandage tot net onder de voorknie of het spronggewricht, en dan weer een klein stukje omlaag tot iets boven de helft van het pijpbeen. Zorg ervoor dat de sluiting goed vastzit.

Ik twijfel een beetje aan de betrouwbaarheid van de site, dus klopt dit?
En ik weet ook wel dat je er een vilten of gewatteerde onderlap onder moet doen voor de drukverdeling. Lachen

Wat is jullie mening/ervaring?

Marije_jiplover

Re: Hoe bandageer je goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:00

BEH-->HA

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:35

Bandages ondersteunen niets, maar beschermen het been wel. Je bandages zitten goed als ze niet te strak zitten en niet afzakken. Persoonlijk begin ik boven aan het been met bandageren en wikkel ze naar links af. Ik kom altijd zo uit de sluiting van de bandage ook bovenaan zit. De manier van aanleggen maakt denk ik niet zoveel uit, zolang ze maar goed zitten.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:24

Ik Begin ook altijd bovenaan met bandageren wel aan de binnenkant van het been, Ik overlap een ruime helft van de bandage naar beneden, tot een pinkbreedte boven het puntje op de vetlok/sok.
Om de kogel doe ik de bandage 1x extra en daarna weer naar boven. ik kom ook altijd bovenaan weer uit met het klittenband. Hij moet inderdaad niet te strak zitten maar als je er gewoon goede onderlappen onder doet dan kun je bijna niet te strak bandageren, of je moet ze flink aantrekken maar dat doet bijna niemand (hoop ik). ik trek ze altijd een klein beetje aan als ik ze erom doe (ik heb gewoon katoenen bandages) en dan zakken ze ook niet af.

Persoonlijk vind ik fleece bandages niet fijn bandageren, vind ze erg dik en sneller afzakken maar dat is mijn mening hoor.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:15

Fleece bandages lijken mij ook niet erg fijn.. maar die ondersteunen sowieso niet. Elastische bandages lijkt mij toch echt wel, vergelijk maar eens met een enkelband: is ook elastisch en ik kan toch echt wel merken dat dat wel goed ondersteunt.. Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar toch Tong uitsteken
En bovendien, anders zou mijn DA toch niet adviseren om bij (intensievere) beweging te bandageren?

Bedankt voor jullie reacties iig Haha!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:44

OnlyLoes schreef:
Fleece bandages lijken mij ook niet erg fijn.. maar die ondersteunen sowieso niet. Elastische bandages lijkt mij toch echt wel, vergelijk maar eens met een enkelband: is ook elastisch en ik kan toch echt wel merken dat dat wel goed ondersteunt.. Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar toch Tong uitsteken
En bovendien, anders zou mijn DA toch niet adviseren om bij (intensievere) beweging te bandageren?

Bedankt voor jullie reacties iig Haha!

Dan zou ik toch echt gaan twijfelen over je DA want bandages ondersteunen dus echt helemaal niets. Een bandage biedt bescherming. En meer niet.

Ik zou dus ff bij je DA vragen hoe je 'ondersteunend' moet bandageren want op de gewone manier biedt geen enkel bandage ondersteuning. Kom op, het is een paard van 600 kg, en een lapje stof.. Gestoord

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:23

Mijn DA heeft na een peesblessure ook geadviseerd om met bandages te gaan rijden. Ik heb altijd wel het idee gehad dat het wel ondersteuning geeft, peesbeschermers geven echt alleen bescherming die zitten losser om het been.
Tuurlijk is goed bandageren dan wel een must, zoals Onlyloes al schrijft, als je zelf met een knieband of enkelband moet lopen/rijden of wat dan ook dat bied deze ook steun.

Maar advies vragen aan je DA hoe hij vind dat je het beste kan bandageren is altijd een goed plan, hij zou het tenslotte moeten weten. Als je jou DA gevraagd hebt, zou je het dan willen posten? ik ben namelijk wel benieuwd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:20

laat het bandageren in ieder geval een paar keer doen door iemand die ervaring heeft met het bandageren. Als de bandages afzakken, kan dat echt heel ernstige gevolgen hebben! Goed kijken en een paar keer onder begeleiding doen. een slecht gebandageerd paard ondervindt er alleen maar schade van, en geen enkel voordeel.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:47

Maar in de het been van het paard waar de bandage omheen moet, zitten geen spieren alleen pezen. Pezen kan je niet ondersteunen, spieren wel.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:21

Via internet kan je geen goede uitleg vinden je kan beter een goede uitleg van je instructeur of iemand anders die er verstand van heeft vragen Ja

Succes Kusje

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:19

Skitter schreef:
Dan zou ik toch echt gaan twijfelen over je DA want bandages ondersteunen dus echt helemaal niets. Een bandage biedt bescherming. En meer niet.

Ik zou dus ff bij je DA vragen hoe je 'ondersteunend' moet bandageren want op de gewone manier biedt geen enkel bandage ondersteuning. Kom op, het is een paard van 600 kg, en een lapje stof.. Gestoord

Ja net wat je zegt: het is een paard van 600 kg, en een lapje stof.. Hoe kan een lapje stof dan voor bescherming zorgen? Tegen schuren, ok.. maar tegen een flinke tik biedt het geen bescherming.
Maar in werkbandages zit elastiek verwerkt. Dit zorgt voor de ondersteuning.

Ik zal morgen mijn DA wel eens bellen.. maar ik ga niet aan hem twijfelen: ten eerste heeft hij jaren gestudeerd voor dierenarts dus hij weet vast wel waar hij het over heeft, ten tweede is hij al heel lang onze dierenarts en hij heeft er nog nooit naast
gezeten.

ComancheIII schreef:
Mijn DA heeft na een peesblessure ook geadviseerd om met bandages te gaan rijden. Ik heb altijd wel het idee gehad dat het wel ondersteuning geeft, peesbeschermers geven echt alleen bescherming die zitten losser om het been.
Tuurlijk is goed bandageren dan wel een must, zoals Onlyloes al schrijft, als je zelf met een knieband of enkelband moet lopen/rijden of wat dan ook dat bied deze ook steun.

Maar advies vragen aan je DA hoe hij vind dat je het beste kan bandageren is altijd een goed plan, hij zou het tenslotte moeten weten. Als je jou DA gevraagd hebt, zou je het dan willen posten? ik ben namelijk wel benieuwd.

Tuurlijk zal ik het posten Lachen ben eigenlijk ook wel benieuwd nu.. Zoals ik al zei zal ik morgen mijn DA proberen te bereiken Knipoog

xannemijn schreef:
Via internet kan je geen goede uitleg vinden je kan beter een goede uitleg van je instructeur of iemand anders die er verstand van heeft vragen Ja

Succes Kusje

Hmm.. dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.. Tong uitsteken Thanks Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:47

Laat het iemand voordoen en ga dan oefenen. Heel veel oefenen en laat het telkens controleren door iemand die er verstand van heeft. Dat is de enige manier om het goed te leren.
Bandages omdoen is niet zonder risico.

Daarnaast snap ik het nut van bandages na een peesblessure echt niet. Bandages ondersteunen niet en zorgen alleen maar voor onnodig hoog oplopende temperaturen die funest kunnen zijn voor pezen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:54

OnlyLoes schreef:
Skitter schreef:

Ja net wat je zegt: het is een paard van 600 kg, en een lapje stof.. Hoe kan een lapje stof dan voor bescherming zorgen? Tegen schuren, ok.. maar tegen een flinke tik biedt het geen bescherming.
Maar in werkbandages zit elastiek verwerkt. Dit zorgt voor de ondersteuning.

Ik zal morgen mijn DA wel eens bellen.. maar ik ga niet aan hem twijfelen: ten eerste heeft hij jaren gestudeerd voor dierenarts dus hij weet vast wel waar hij het over heeft, ten tweede is hij al heel lang onze dierenarts en hij heeft er nog nooit naast
gezeten.

Volgens mij ging je topic niet om bescherming maar om ondersteunen. Ik zie geen paard ondersteund worden door een lap stof. Met of zonder elastiek. _Nicky geeft al aan dat er niets te ondersteunen valt waar je de bandages omdoet.
Daar ging het toch om? En als je toch dit welle-nietes bescherming discussie wil doorvoeren, raad ik je aan om de zoekfunctie te gebruiken want die zijn er zat Knipoog Ja

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 22:57

Hihi ik was echt neit van plan om weer zo'n discussie te beginnen hoor, die zijn er idd al meer dan genoeg Tong uitsteken vroeg het me gewoon af, that's all Schijnheilig

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 17:29

Okeej, ik heb vanmiddag ff met mijn DA gebeld:
hij zei dat ik bij mijn paard, als ik haar meer beweging ga geven, het beste kon bandageren omdat bandages tegendruk geven. Ook geven bandages lichte ondersteuning, wat niet verkeerd is in dit geval. Ook later als ik op onregelmatige bodem ga rijden moet ik ook bandageren vanwege de lichte ondersteuning.

Hoe ik moet bandageren: hij zei dat zolang er maar geen kreukels, vouwen enz inzitten, je onderlappen gebruikt, niet te strak of te los, en overal de druk even groot is het haast niet verkeerd kan gaan. Hoe hij mij het uitlegde komt overeen met het stukje dat ik op internet vond, maar op de plek van de blessure een slag extra maken.
Ik moest maar gaan oefenen op mijn been of op de arm van mijn mams voor de druk Tong uitsteken

Dit zijn de woorden van mijn DA, en gelden voor mijn paard. Vast niet elke DA denkt er net zo over en elk paard/blessure is anders dus reacties over ondersteuning/bescherming mag je weglaten want het is niet de bedoeling dat dit de zoveelste discussie wordt over het nut van bandages Clown

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:36

O dat is wel een duidelijke reactie van je DA.
Ik vind zijn uitleg wel logisch en ik hoop dat het je lukt met het bandageren. Wel een goede tip proberen op iemand anders die kan tenminste terugpraten en je paard niet, hihi Haha!

Succes ermee, Ik bandageer al jaren en als je eenmaal een techniekje hebt ontwikkeld dan gaat het ook steeds beter en sneller. Clown

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:27

ja hij was heel duidelijk en ik vind het idd ook heel logisch Lachen

k heb vanmorgen een icepack vast proberen te zetten met een bandage; na veel geklungel zat-ie eindelijk vast en goed Haha! oefening baart kunst Knipoog