[WN] wie kan mij vertellen over zadels...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkythyra

wie kan mij vertellen over zadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 23:16

hoihoi,

Ik heb een vraag, wie heeft er ervaring met australisch stock zadel?
wil graag de western kant op en vind dit persoonlijk een mooi zadel....wat is jullie mening?
Afbeelding

of iets over de westernzadel CONTINENTAL...???
Afbeelding

alle informatie is welkom

groetjes Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-07-07 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

8nnemiek

Re: wie kan mij vertellen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 00:06

Wil je echt western gaan rijden (de andere manier van rijden aanleren en misschien westernwedstrijden doen)?
Of wil je comfortabel buitenritjes gaan maken, met westerntuig omdat dat fijner zit of mooier uitziet?

Een autralian stock zadel is natuurlijk iets heel anders dan een westernzadel. Heerlijk voor lange buitenritten, maar niet echt geschikt om echt western mee te rijden, ik denk ook niet dat je er een wedstrijd mee mag rijden.

tinkythyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 00:20

het is om western te gaan rijden, wil geen wedstrijden doen( laat ik eerst maar wat onder de knie krijgen Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:24

Dan zou ik toch voor een westernzadel gaan, en iemand laten komen die een goed westernzadel op je paard kan aanmeten.
Continental is trouwens een merk westernzadel, maar ook daar zitten verschillende bomen en maten in (voor jezelf en voor je paard).
In tegenstelling wat velen beweren past niet ieder westernzadel op ieder paard!

Tarqsgirl

Re: wie kan mij vertellen over zadels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:40

Een Australian Stock is geen westernzadel; het is een engels zadel, met een engelse boom. De horn bij een AS is dan ook puur decoratie, door de combinatie met de engelse boom kan de hoor op zo'n zadel absoluut niet gebruikt worden, tenzij om een paar voortassen aan te hangen.

Continental is een duitse zadelfabrikant, met heel verschillende kwaliteit. Maar er zijn veel meer merken.
Voor een goed westernzadel moet je erop rekenen ongeveer €1500,00 te betalen, als je dat niet hebt kan je veel beter naar een goede tweedehands zoeken, als een goedkoop nieuw zadel kopen dat misschien niet goed of veilig is.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:14

Ik heb net op een site van een Australische zadelmaker zitten kijken, en daar zit bij hem dus wél een westernachtige boom in! Alleen de beugelriemen gaan over een haak zoals bij engelse zadels. Een zadel van hem kost overigens wel €3000,-/€3500,-

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:44

wilde al zeggen
HO heeft idd een aantal AS zadels op een engelse boom
maar de "normale"AS heeft toch echt een western achtige boom
de 3000 en 3500 (is dit geen australian dollars ..klinkt geloof waardiger dat is iig de normale prijs voor een absolute topper )zadel zijn net als in de western de absolute toppers met wat extra , met de hand op maat gemaakt

voor een paar honderd euro (rond de 3 ) heb je al een leuke starter die ook een jaar of 10 meegaat
zo ook voor de western zadels , een leuke starter vind je echt wel voor een 750 op een een of andere manier mag een engels zadel 5 a 10 jaar meegaan en bij deze zadels is dat da in de ogen van direct troep ..
let wel er zit ook bagger tussen !

continental niet ontevreden over en net als bv de garland hebben ze ook de betaalbaardere
versie , het verschil zit m hoofdzakelijk in de leder dikte

in de regel geld voor een stock geld rond de 750 en western rond de 1500
voor de betere zadels die zo ongeveer net zolang meegaan als je paard , niet dat dat een garantie is dat je paard die dan ook levens lang past ..

verder zijn beide zadel inprincipe gemaakt voor de veedrijvers en dus lange afstanden en koeien "vangen"

als je echt het amerikaanse western wilt gaan rijden kan je beter een westen zadel nemen ,
de zit van een australian is anders

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:35

Oeps die prijs in mijn post was idd dollars, en ik dacht wel Australische dollars.

Ik ben het er niet mee eens dat je voor €750,- in Europa een goed westernzadel kan krijgen. Ook Amerikanen (met verstand van zaken) zeggen dat uje onder de $1000,- niet moet rekenen op een goed zadel. En dat is in Amerika dus. Het is nu eenmaal zo dat met invoerkosten, en belastingen, en vervoer, de zadels hier duurder zijn.
Alhoewel Continental uit Duitsland komt, dus die extra kosten niet hebben, en tóch mega duur zijn.

Ik heb sowieso de laatste 6 maanden bijna geen paard opgemeten dat daadwerkelijk een goed passend westernzadel had.
Koop dan alstublieft een tweedehands!
En lees dit: http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=36

Dat een zadel maar 10 jaar meegaat is niet zo belangerijk, daar heb ik niets tegen, maar er zijn met zulke zadels vaak veel ergere dingen mis!

En het verschil zit 'm niet in het dunnere leer: dat is overigens wel een teken aan de wand) Net zoals het ontbreken van een stirrupleather die helemaal rond gaat. De ergste en gevaarlijkste bezuinigingen zitten waarschijnlijk binnen in! Wij maken zadels, ik weet wat het kost om alleen maar de spullen voor een betrouwbaar zadel te kopen. En als een zadel minder kost als de ingredienten die wij inkopen, en daar zit dan ook nog BTW, en een marge voor de verkoper, en één voor de importeur overheen, wat denk je dat je dan krijgt?

Dit was een (duur) Merkzadel
Afbeelding

Je moet maar goed nadenken of je dít op je paard wil hebben:
Afbeelding

Het is dus wel belangerijk goed na te kijken wát je koopt!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:04

Bekende boom Aafke Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:16

de echte dressuur rijders zullen ook zeggen dat een goed zadel onder de 1500 niet te verkrijgen is ..

als je bv een whitestar hebt is de boom echt niet slecht
maar het leder is net ff minder
dat is daar je prijs verschil

de troep va een niet nader te noemen "merk"/"winkel"
daar is vaak (he ze niet allemaal van binnen gezien)
bezuinigd op en boom en leder en en en en
dan krijg je dingen als hierboven
maar heel eerlijk heb ik bij een nieuwe KN ook wel eens meegemaakt dat de boom na 6 maanden in 30 delen lag
uiteraard valt dat dan onder garantie

en benieuwd welk merk dat is aafke
heb zelf wel het genot gehad een aantal bomen van dicht bij te bestuderen
vergeet ook aub niet dat hier in nl (noord europa algemeen)
goed leder idd erg duur is (ben bevriend met aantal zadelmakers )
of importeren jullie zelf je leder?

goed hout is zoiezo prijzig

waaibomen hout wil je niet

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:54

Dat zadel was één van de meest bekende merk-zadels hier. Ik wil je alleen persoonlijk onder vier ogen toefluisteren welke precies.
Let ook op het mega-goedkope schuim van de zitting, en de Kartonnen cheyenneroll!
Bij westernzadel zit de min-kwaliteit vaak binnenin verborgen. Dit zadel zag er van buiten schitterend uit, ook mooi leer.

Het leer dat wij gebruiken wordt speciaal voor ons gelooid van Franse en Spaanse vleeskoeien: het is 7 à 8 mm dik als het gelooit is, daar wordt dan de onderste 3/4 mm vanaf geschalmt.
De onderste (vlees) kant heeft ook geen kracht, dat gebruik je als voering ofzo. Ook worden er goedkope zadels en Kiefferhoofdstellen van gemaakt.
De bomen importeren we uit Amerika, we hebben daar verschillende boommakers. ook de Riggingplates enzo; wij gebruiken alleen roestvrij staal, en brons/messing.
Het maken van een goede boom is een val apart, ook de houtsoorten luisteren heel nauw. Meestal word Cottonwood gebruikt: het hout moet licht veerkrachtig en sterk zijn. De bars moeten uit hetzelfde stuk gesneden zijn, want ze moeten precies dezelfde buigzaamheid en werking hebben.

het wordt wel steeds moeilijker om in Europa het leer van de gewenste kwaliteit te krijgen. Daarom ook gaat Willem naar Amerika. en dan stuurt hij ook leer naar Nederland.
Wij gebruiken één huid per zadel: Als je het goed wilt doen heeft ieder onderdeel van het westernzadel de eigen plek op de huid. Want een huid heeft verschillende kwaliteiten op verschillende plekken.
Afbeelding
Het leer wordt nog 3/4 dagen geolied voordat het de winkel uitmag. Een zadel waarvan het leer heel licht van kleur is, en droog aan voelt moet je dus eerst zelf nog heellang inolied, wat heel moeilijk zal gaan, want een fabroekszadel heeft bijna altijd een laklaag eroverheen.
Nou is het helaas wel zo dat het goedkoopste zadel bij ons dus €1790,- kost. Maar dan weet je ook wat voor boom erin zit en weet je ook of je het zadel zonder problemen op een ander paard kan leggen.