Peesbeschermers, zin of onzin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noppie

Peesbeschermers, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:58

De vraag zegt het al, de zin of onzin van peesbeschermers...? Wij hebben ons paard tot dusver niet met peesbeschermers (dressuurmatig) gereden. Nu hij beter wordt gereden en ruimer gaat lopen valt het mij op dat hij zichzelf zo af en toe aantikt.

Nu werd mij door iemand geadviseerd peesbeschermers te gaan gebruiken om eventuele blessures te voorkomen. Maar iemand anders adviseerde juist om het vooral niet te doen omdat het de doorbloeding kan afknellen of omdat ze kunnen gaan schuren, wat op den duur ook problemen kan geven. Tsja, daar zit ook weer wat in. Ik sta nu erg in dubio over wat nou te doen. Wat is jullie mening over het wel of juist liever niet gebruiken van peesbeschermers?

Liess__

Re: Peesbeschermers, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:04

Ik gebruik wel peesjes, voor en achter.
En (*laat ik het afkloppen) sinds dat hij dat om heeft tijdens het rijden, heeft hij geen wondjes meer op zijn benen.

Vlak daarvoor had hij een ontstoken been en in zijn achterbeen einschuss. Beide door hele kleine wondjes,(die zijn ontstaan tijdens het rijden, aangezien ik zijn benen altijd controleer) die toch gingen ontsteken na goed schoon te hebben gemaakt (smeerkees in stal).

Hij schopt ook zijn eigen hoefballen kapot tot bloedens toe, en heeft dus ook springschoenen om.

Het is ieder voor zich, en ik merk gewoon dat dit een stuk veiliger is voor mijn lomperik, maar dat betekend niet dat het bij ieder paard zo is natuurlijk

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:07

Ik rij altijd met pees en kogel beschermers. Je moet natuurlijk wel goeie kopen en zorgen dat ze goed passen. dan zie ik niet in waar ze kunnen knellen..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:09

Je kan een paard best met peesbeschermers rijden, of met bandages. Wat betreft dat schuren of afknellen, dat schuren kun je voorkomen door er voor te zorgen dat de peesbeschermers schoon zijn aan de binnenkant, en dat geldt ook voor de benen van je paardje. En met bandages moet je even kijken of je elastische of niet elastische pakt, maar bij de wel elastische bandages ALTIJD lappen eronder gebruiken, en natuurlijk ook schone beentjes. En voor zowel bandages als peesbeschermers geldt dat als je ze niet te strak doet er geen knelling ontstaat. Peesbeschermers zitten niet te strak wanneer je nog iets speling hebt bij het klittenband, en bandages zitten goed wanneer je nog een beetje met je vinger aan de bovenkant eronder kunt (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, is een beetje moeilijk uitleggen over de computer... Knipoog )

En tja, je moet even uitproberen wat je zelf het fijnste vind natuurlijk. Want peesbeschermers zitten er natuurlijk zo om en met bandages ben je iets langer zoet Haha!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:10

mijn verzorgpaard vangt dr eigen niet en is ook niet lomp, zelf niet met losgooien, toch heeft ze altijd bescherming om. peesjes + strijkjes, 3 inn 1's of bandages. vind het gewoon veiliger mocht ze wel wat doen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:13

Ik gebruik ze ALTIJD bij mijn paard, dit omdat ze een beetje een franse stand heeft en met ijzers echt open tikt anders. Wel altijd zorgen dat je ze proper maakt daarna, voorkomt schuren en ze niet te lang/te strak omlaten. Nog nooit problemen mee gehad Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:14

Ik heb 3 in 1 bandages, en wat betreft schuren of afknellen, daar ben je nog altijd zelf bij, gewoon zorgen dat zowel benen als beschermers goed schoon zijn, en niet te strak doen. Naderhand wel goed de benen afspuiten zodat ze weer goed afkoelen.

Ik wil het niet riskeren dat mijn paard tijdens het rijden zich aan tikt in bijv, de zijgangen oid en vervolgens kreupel staat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:30

Als je paardje zich af en toe aantikt, of als je springt waardoor het risico op aantikken vrij groot is, ben ik voor peesbeschermers. Inderdaad, zorg voor een goede maat en dat er geen zand onder komt.
Tikt je paard zichzelf niet aan, en spring je ook niet, dan ben ik juist NIET voor peesbeschermers. Want ja, het word warmer onder peesbeschermers, en je krijgt ten alle tijden toch enigzins stuwing. En sinds ik zelf met een bovenarmbrace heb rondgelopen, begrijp ik geloof ik een beetje hoe zo'n ding om je arm (of been) voelt Clown Maar das weer wat anders.

Ik ben van mening dat in principe minder altijd meer is. Dat betekend dat wat niet nodig is, je gewoon weg moet laten. Dus tikt je paard zichzelf niet aan, gewoon aflaten. Maar als je moet kiezen tussen wondjes aan de benen (zeker als je paard ook nog op ijzers staat!) of peesbeschermers om, kies dan maar voor het tweede.

Persoonlijk ben ik niet blij met bandages. Deze zijn nog warmer dan peesbeschermers, lastiger om te doen waardoor ze vaker niet goed zitten, en de druk is moeilijker goed te verdelen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:32

Ik sluit mij aan bij de bovenstaande reacties! Nodig > Doen, Niet nodig > Niet doen!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:37

Dank jullie wel voor het meedenken. Ik zit nu toch te denken aan de 3in1 bandages, deze geven bescherming, maar zijn beter ademend en flexibeler begrijp ik...Ik denk dat mijn voorkeur die richting op gaat. Ik wacht nog even wat reacties af... Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:39

als ik moet kiezen tussen 3 in 1 en peesjes, ga ik toch voor de peesjes. 3 in1 zijn (zeggen ze) flexibeler, maar dat kan ook ten koste gaan van de pasvorm. Bovendien zitten de meeste 3 in 1 over de kogel heen, terwijl de peesjes alleen de kogels aan de achterkant beschermen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:04

Lalidan schreef:
als ik moet kiezen tussen 3 in 1 en peesjes, ga ik toch voor de peesjes. 3 in1 zijn (zeggen ze) flexibeler, maar dat kan ook ten koste gaan van de pasvorm. Bovendien zitten de meeste 3 in 1 over de kogel heen, terwijl de peesjes alleen de kogels aan de achterkant beschermen.

Als je goede hebt (dus niet de goedkope van HH) Dan gaat dat absolúút niet ten koste van de pasvorm! Ik heb ze ook, en heb ze echt altijd aan, heb ze al meer als een jaar en zijn nog als nieuw. tijd geleden longeerde ik mijn paard, en ze deed behoorlijk lomp en kwam met haar achterbeen tussen de omheining, omheining kapot, balken door de midden, en de beschermers waren niet eens afgezakt, paard had dus ook niets. Goede bescherming dus!

edit; ik heb deze overigens, http://www.cheval-shop.com/catalog/imag ... e_rear.jpg dit zijn trouwens wel die voor de achterbenen. Ze zijn niet goedkoop, maar wel zéér goede kwaliteit!
edit 2; http://www.equifrei.com/protec_verudus_doma.jpg

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:23

Ik doe mijn paard altijd 3-in-1 beschermers om zijn voorbenen. Hij strijkt namelijk. Zou hij dat niet doen, dan denk ik dat ik niet met beschermers zou rijden. Wat dat betreft sluit ik met aan bij Lalidan.

twistzanlynx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:30

mijn paard heeft ijzers, en als ik geen bescherming om doen trapt ze haar hele benen stuk. Ik gebruik 3-in-1 beschermers, voor en achter. Ik vind ze erg fijn, en totaal geen problemen mee. de gene die ik gebruik blijven zeer goed in vorm. En ze zijn makkelijk schoon te houden, gewoon even afspuiten en klaar.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:43

Uhlan heeft wel peesbeschermers, en nodig. Want hij is al wat ouder en tilt zijn benen niet meer heel goed op. Je ziet ook dat zijn peesbeschermers aan de binnenkant helemaal stuk zijn Knipoog
Maar als je paard ze niet nodig heeft, zou ik ze ook niet gebruiken Lachen

KirstenUna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:00

als je paard zichzelf echt kan verwonden zou ik wel bescherming doen, maar zolang dat iet zo is, zou ik gewoon lekker zo doorrijden.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:35

Ik rij ook met peesbeschermers, nooit wondjes ofzo, helaas is het gaan schuren en zit er nou dus een wit streepje opz'n been..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:44

Ik rij altijd met pezen, behalve als ik naar het strand ga, want dat verlies ik ze Haha!...
Ze heeft wel een witte streep op haar been (had ze 4 jaar geleden al dat ik haar kocht) en dat is erg jammer, want dat blijft ze haar hele leven houden...
Ik doe het voor de extra veiligheid, en het staat leuk... Ze heeft ze niet echt nodig.

Ik heb ook een welshje, en die moet het echt, maar het is niet zo dat als ik het een paar keer niet doe, dat dan zijn hele benen openliggen...

Doei!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:07

als je beenbescherming wil omdat een paard zich met de achterhoeven , voor aantikt
ga dan voor peesbeschermers, daar zit een hard vormdeel in wat het been ook daadwerkelijk beschermt bij het aantikken ,
als de pasvorm goed is en je houd ze schoon is er niets aan de hand

bij de 3 in 1 en bandages is er kwa aantikken toch net te weinig bescherming aanwezig ten opzichte van de hoeveelheid materiaal je om het been heen legt en de warmte die dit produceert in mijn ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:09

Ik gebruik altijd peesbeschermers
schuren gebeurd niet als je ze bij elk gebruik schoon maakt.
Afknellen kan alleen als je ze zo ongeveer aansingelt. Ik weet dat er mensen zijn die dat doen, maar dat is slecht en totaal niet nodig.

In ruim 20 jaar tijd, vaak meerdere paarden per dag heb ik nog geen 1 paard gereden die er iets van heeft gehad Lachen

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 13:34

Bedankt allemaal! Wat draumpje zegt over de stevige bescherming die de peesjes bieden to de 3in1, daar kan ik me ook wel in vinden. Het is uiteindelijk bedoelt om eventuele blessures door regelmatig aantikken te voorkomen...Dus zou het in onze situatie misschien toch beter zijn te gaan voor de peesjes... Haha!
Laatst bijgewerkt door Noppie op 30-07-07 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:35

mijn paard heeft een pees blesure gehad, ben ik met hem meerdere keren naar de kliniek geweest, daar raden ze bandages helemaal af, pees beschermers was goed.

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:48

ik vergeet het altijd :S Boos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:27

Waar tikt hij aan? Als hij namelijk onder de hoef aantikt (komt vrij veel voor) dan hebben peesbeschermers niet heel veel nut en spek je alleen maar de kas van de ruitersportzaak (kan ook heel nuttig zijn, natuurlijk) Tong uitsteken
Verder kun je eens nagaan hoe bewust je paard zich is van waar zijn uiteinden zich bevinden, veel paarden weten dat niet precies en kunnen daardoor ook wat onhandiger doen. Via TTEAM-oefeningen kun je dit nagaan en hem eventueel meer bewust maken van zijn lichaam.
Tikt hij bij de kogel of hoger aan, kun je natuurlijk (voorlopig) met peesbeschermers rijden, maar in principe zul je moeten werken aan sneller wegkomen van het voorbeen, ook als hij tegen de onderkant van de hoef aantikt. Tenslotte moet je bij wedstrijden ook met blote benen rijden, dus je moet wel zorgen dat dat aantikken weer ophoudt.