Zadel voor jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:12

Ik zou dus graag een dressuurzadel kopen voor mijn 4 jarige merrie.
Ik heb nu twee veelzijdigheidszadels maar wil me toch wat meer op de dressuur toeleggen.
Mijn zadelmaker raadt me aan om een wintec te kopen omdat je daarvan de boom kan verwisselen naarmate de bespiering toeneemt.
Ikzelf heb het niet zo voor kunststofzadels, maar is het echt zo dat je een lederen zadel niet ietsiepietsie kan aanpassen?
Sowieso komt mijn zadelmaker kijken wanneer ik een geschikt zadel zou gevonden hebben, maar is het dan echt zo dat ik er maar een jaartje ofzo mee ga kunnen doen?

Het zadel komt te liggen op het paardje onderaan mijn profiel. Een ronde merrie dus met weinig schoft.
Is er ook geen zadel uit leder dat je kan aanpassen?
Welke merken raden jullie me aan en wat zijn jullie ervaringen?

WR

popika

Re: Zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:25

Met mijn jonge paard ben ik inmiddels aan het 3e zadel, hij heeft een groeispurt gehad en zijn schoft is er nu uit gekomen dus was het zadel wat ik had weer te breed geworden ! we hebben eerst nog geprobeerd het aan te laten passen maar dat was geen succes. Enige advies wat ik je kan geven is dat je misschien een 2e hands zadel kan kopen en kijken hoe dat gaat. Die kunststof zadels lijkt me inderdaad niets. Maar er zijn mensen die er prima mee kunnen rijden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:26

Een wintec moet je niet nemen hoor, heb ik hele slechte ervaringen mee! Maarja, dat is voor iedereen weer anders...

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:31

ja dat heb ik van meer mensen gehoord, vriendin had er een maar die heeft hem niet lang gehad

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:33

Ik heb een wintec veelzijdigheid liggen dus weet waarover ik praat, mede daardoor wil ik geen kunststofzadel meer.
Het zadel wordt sowieso tweedehands voor moesten er toch aanpassingen moeten gebeuren en het niet zou lukken ben ik geen bom geld kwijt.

Hoe zit het met zadels van zadelmarkt? Zitten daar ook goede tussen?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:36

Ik heb altijd een wintec dressuur gehad op mijn vz fries,nooit een probleem mee gehad super aan te passen Op mijn nieuwe vz fries hebben we een nieuw leren zadel liggen en jah over een tijdje moet ik toch weer verandere hier groeit ze vast uit ze is nog maar 3.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:37

Op marktplaats enzo staan er ook vast wel een paar op, van particulieren die ook om de 1 of andere reden een ander zadel nodig hadden, net als jij met je wintec zit

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:38

heb ik al op gekeken, maar sommige zadels zijn al 7 jaar oud en kosten nog 700 euro, dan ben ik beter met een nieuw Knipoog

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:41

je kan oop een bates zadel nemen, die hebben ook een verwisselbare boom maar zijn wel van leer... mijn paard heeft veel last van zijn rug gehad toen ik nog een wintec zadel had, maar dat kwam waarschijnlijk o.a. door de met lucht gevulde kussens. je kunt misschien wel een wintec met wol gevulde kussens nemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:41

Vierjarige paarden kunnen nog flink de breedte in gaan. Die van mij is ook drie boommaten breder geworden. En zo ver kun je een zadel niet breder maken. Dus je komt toch uit op een goedkoop tweedehands zadel, een wintec of een boomloos zadel.
Misschien vind je een barefoot london mooi, die zou je altijd eens kunnen proberen.
En de startrekk dressuur zou ook een optie kunnen zijn
Afbeelding
(http://www.buitenzinnig.nl)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:48

Boomloos is niks voor ons, aangezien ik wedstrijden zou starten binnen een paar maand.
Met wintec heb ik zelf slechte ervaring.

Een tweedehands zadel zie ik wel zitten, zijn er dan bepaalde merken die goed zijn?
Mijn zadelmaker verkoopt geen Bates met verwisselbare bomen? Maar een vriendin zei dat ze idd bestaan; rond hoeveel komt dat dan ong?

En die startrekk dressuur? Wat houdt dat dan in? Ook verwisselbare boom en zo?
Edit; boomloos dus Haha!
Best prijzig Nagelbijten / Gniffelen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:49

bates zadels zijn best prijzig, misschien moet je eens op mp zoeken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:55

whisperramse schreef:
Boomloos is niks voor ons, aangezien ik wedstrijden zou starten binnen een paar maand.

En die startrekk dressuur? Wat houdt dat dan in? Ook verwisselbare boom en zo?
Edit; boomloos dus Haha!
Best prijzig Nagelbijten / Gniffelen

Haha startrekk is inderdaad ook boomloos Tong uitsteken
Ze zijn vrij duur, maar ook erg fijn, en er zijn gratis testzadels te krijgen.

Barefoot heeft ook dressuurmodellen, daar kun je gewoon mee op wedstrijd:
http://boomloosrijden.nl/boomloosrijden ... ondon1.JPG
Die zijn wat goedkoper (en vast ook tweedehands te vinden)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:00

haal gewoon een oud dressuurzadel, heb ik ook gedaan... een oude die wel goed aansluit en die redelijk zit, en over 1,5 jaar een goede/duurdere Ja

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:03

popika schreef:
Met mijn jonge paard ben ik inmiddels aan het 3e zadel, hij heeft een groeispurt gehad en zijn schoft is er nu uit gekomen dus was het zadel wat ik had weer te breed geworden ! we hebben eerst nog geprobeerd het aan te laten passen maar dat was geen succes. Enige advies wat ik je kan geven is dat je misschien een 2e hands zadel kan kopen en kijken hoe dat gaat. Die kunststof zadels lijkt me inderdaad niets. Maar er zijn mensen die er prima mee kunnen rijden.

whooo 3 zadels !! das veel.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:08

ik ben voor mijn jonge paard voor de barefoot gegaan, ik heb dan de westernversie maar ze hebben idd ook een dressuurmodel waar je mee op wedstrijd kan
ik vind ze persoonlijk niet duur.

als je binnen een paar maanden op wedstrijd wil gaan rijd je dus wel al intensief, lijkt me des te belangrijker om juist een heel goed zadel te hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:21

whisperramse schreef:
heb ik al op gekeken, maar sommige zadels zijn al 7 jaar oud en kosten nog 700 euro, dan ben ik beter met een nieuw Knipoog

OMG, jij hebt werkelijk helemaal niets begrepen van zadels en kwaliteit...
1] een zadelmaker die je een kunststof zadel aanraadt vanwege de vervangbare kunststof boom... daar kan je beter afscheid van nemen. Dat is geen zadelmaker, maar een zadelverkoper. Héél groot verschil.

2] een tweedehands zadel van een merk dat nieuw rond de 1.700/2.000 euro kost, heeft zelfs na 15 jaar gebruik nog steeds een aanmerkelijk betere kwaliteit dan die zadels die voor 700 euro nieuw in de winkel liggen.

3] zadelmarkt verkoopt zadels waar je je paard niet aan bloot wilt stellen.

4] de leren zadels van de betere merken zijn absoluut beter op je paard passend te maken, dan goedkope zadels al dan niet van kunststof of leer.

Mijn tip aan jou is: vraag een aantal leden van je rijvereniging oid of je hun zadel eens op je paard zou mogen passen. Misschien mag je zelf ook nog wel even een rondje rijden ermee... zo kan je zien wat voor pasvorm je paard ongeveer heeft en weet je de boombreedte ook al vrij snel...
Ga naar een winkel om eens wat modellen van dichtbij te zien, om er eventueel op te zitten en zo je eigen inch-maat te onderzoeken. Kijk ook eens wat ze tweedehands hebben liggen, vraag of je dat eventueel op proef kan meenemen (veel winkels werken zo: kopen, betalen, past niet? dan geld terug).

Orienteer je op een goed zadel, bij voorkeur een tweedehands van een topmerk.
Vergeet die goedkope meuk die ze bij oa. zadelmarkt verkopen, nieuwe zadels voor 299 euro KAN NIET goed zijn. Zorg dat je in contact komt met een échte zadelmaker (vele topics lopen daarover) en laat het tweedehands zadel helemaal opnieuw op je paard aanmeten.
Een goed zadel komt niet alleen je paard en je eigen rijden ten goede, het zal je op de lange duur ook nog aanzienlijk schelen in je portemonnee.
bij zadels geldt absoluut: goedkoop = duurkoop. Koop kwaliteit.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:27

Ik heb wel een wintec veelzijdigheid gehad bij mijn jonge paard en heb nooit problemen gehad.
Ik heb hem 3 keer van boom vewisseld omdat die toch telkens veranderde.
Op zijn 6 jaar heb ik me een nieuw lederen zadel gekocht van euroriding en ik moet me nu niet meer zorgen maken of mijn paardje nog veranderd.
Voor mij was het wel een goede keuze.
Ik heb mijn zadel nu nog steeds en af en toe spring ik er mee of ga er mee aan de zee rijden kwestie dat ik mijn goed zadel spaar.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:25

Ik heb hetzelfde probleem Wisperramse,

Ook een 4jr die nog erg veel zal veranderen. Mijn zadelmaker komt donderdag en hij dacht aan een 2e hands ainsley zadel met verstelbare boom. Die zadels kun je qua boommaat steeds een beetje aanpassen, als ze erg drastisch gaan groeien dan houdt dat natuurlijk ook een keer op. Ik ben zelf nu ook aal het kijken naar een 2e hands ainsley en op MP staan er wel verschillende niet zo heel duur.
Mijn zadelmaker zei wel als je zo'n zadle koopt moet je die wel eerst goed laten nakijken door een zadelmaker. De verstelbare boom kan ook nooit versteld zijn en dan kan deze een soort van "vast" zitten, de zadelmaker moet deze dan weer soepel maken en dan kun je die ook gewoon verstellen en goed gebruiken.

Succes met zoeken, donderdag komt mijn zadelmaker verschillende zadels passen dus als er nog meer verstelbare zadels zijn dan horen jullie het wel,

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:28

Thanks ComacheIII
Heb nu eventjes met mijn vriend gesproken, en die vindt het in orde als ik een tweedehands zadel koop, tot 750 eruo, dus daarvoor heb je wel al iets.
Als je donderdag nog goede merken te hore krijgt, PB me dan eventjes, of laat iets achter in het topic Lachen

Ga nu eventjes googlen op zoek naar ainsley want dat merk ken ik niet Bloos

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:33

Nou gister is mijn zadelmaker geweest,

Hij had 10 merken bij maar er past er geen een op mijn paard!! Hij had een imitatiezadel (demozadel) bij van Prestige en dat kan hij misschien passen.

Verder had hij het wel over verschillende goede merken, die 2e hands ook nog lang mee kunnen gaan zoals KN, Prestige, Ainsley en euroriding.

Ik hoop dat jij er al uit bent wat voor merk of soort je wilt, Ik ga nu maar zoeken naar een goede 2e hands prestige die niet heel erg duur is. Mijn paard is zo in de groei dat de zadelmaker er bang voor is dat hij over een aantal maanden weer een aanpassing aan het zadel of een compleet ander zadel moet. Dus veel geld uitgeven aan een zadel vond hij ook geen goed plan.

PFF het valt niet mee, zadels Ach gut

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:44

Waarom niet serieus naar een Wintec of Bates zadel kijken? Je bent met de verwisselbare boom die niet meer dan € 20,= kost, stukken voordeliger uit op termijn.
Voor een jong paard volop in de groei kan je niet een bepaald tijdspad nemen om te zeggen met 1 of 1,5 jaar koop ik wel een (breder) ander zadel. De groei van een paard laat zich niet voorspellen, maar je kunt jezelf wel voor je k** slaan als je nietsvermoedend je jonge paard aan het kapot rijden bent omdat je een te klein (te smalle boom) zadel erop hebt liggen.

Zelf heb ik in 5 maanden tijd een boom 2 x vervangen ivm spierontwikkeling bij mijn paard. Deze was dus ook finaal aan gort gereden door een te klein zadel. Dat overkomt je maar 1 keer, maar het is echt heel moeilijk om als leek te zien wanneer dat punt gekomen is. Pas nadat je paard zichtbaar in verzet komt of lichamelijke problemen krijgt dan is het wel duidelijk, maar dan ben je wel te laat Verdrietig
Met een verwiselbare boom kun je dit voorkomen door zelf voor 25,= een boommeter aan te schaffen en iedere 3 maanden even nameten. Je weet dan meteen of je paard niet een te smal zadel heeft.

Overigens is Wintec qua pasvorm niet te vergelijken met Bates, deze laatste is ook veel duurder in aanschaf en behoort tot de betere zadelmerken qua leer en afwerking.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:14

Ik heb gewoon voor mijn 3-jarige een zadel op maat laten maken. De zadelmaker zei wel dat ik het de komende tijd, misschien wel een aantal jaren zo'n 3-4 keer per jaar moet latne aanpassen. DAt doe ik gewoon en dus is het zadel inmiddels al 4 keer aangepast. Ik twijfelde ook wat ik moest doen en heb vorig jaar Kootstra gebeld. Mijn paard was net zadelmak en het zadel wat ik daarvoor gebruikte paste niet goed. Hij zei dat het wel gewoon kon, maar dat je dus aan 3-4 keer per jaar controleren en aanpassen vast zit. Tot nu toe bevalt het goed. Het is een stubben Maestoso geworden. Boommaat 31, de kusssens zijn meteen verlegd omdat m'n paard een brede rug heeft, maar een hoge smalle schoft. Verder is de wrong voor mij kleiner gemaakt. IN eerst instantie zat er geen keil in, maar dat is er inmiddels al ingezet.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:18

germie schreef:
Ik heb gewoon voor mijn 3-jarige een zadel op maat laten maken. De zadelmaker zei wel dat ik het de komende tijd, misschien wel een aantal jaren zo'n 3-4 keer per jaar moet latne aanpassen. DAt doe ik gewoon en dus is het zadel inmiddels al 4 keer aangepast. Ik twijfelde ook wat ik moest doen en heb vorig jaar Kootstra gebeld. Mijn paard was net zadelmak en het zadel wat ik daarvoor gebruikte paste niet goed. Hij zei dat het wel gewoon kon, maar dat je dus aan 3-4 keer per jaar controleren en aanpassen vast zit. Tot nu toe bevalt het goed. Het is een stubben Maestoso geworden. Boommaat 31, de kusssens zijn meteen verlegd omdat m'n paard een brede rug heeft, maar een hoge smalle schoft. Verder is de wrong voor mij kleiner gemaakt. IN eerst instantie zat er geen keil in, maar dat is er inmiddels al ingezet.

Dat is zeker heel verstandig, maar ik denk niet dat je dan voor 2 tientjes per opvulbeurt klaar bent...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:18

ik zit met hetzelfde probleem en zit aan de pegaso te denken, tot de tijd dat ik daar geld voor heb wil ik misschien een boomloos zadel aanschaffen, maar dat zou helaas wel betekenen dat ik niet kan lichtrijden.