Iemand (rij)ervaring met dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Iemand (rij)ervaring met dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:24

Iemand ervaring met dit bit?

RC stangengebiss.
Afbeelding

Ik rij gewoon met een enkelgebroken watertrens, maar met mennen gebruik ik momenteel een liverpoolstang. Omdat ze dus de kinketting niet fijn vindt en een hefboomwerking niet nodig is ben ik aan het nadenken over een ander bit voor het mennen. Voorkeur gaat uit naar een ongebroken trens. In principe zegt m'n gevoel een gewone ongebroken trens, maar iemand kwam op het idee om dit bit eens te proberen.
Ik heb dus zo m'n twijfels. Het bit lijkt wel wat op het correctiebit van sprenger en dat zijn geen fijne bitten.

Dit staat er op een Duitse site, het bit is dus niet overal toegestaan, zegt denk ik toch wel wat:
Citaat:
Mit Zungenfreiheit. Dieses Gebiss findet seinen Einsatz bei Pferden, welche schlechte Erfahrungen mit gebrochenen Gebissen hatten. Bedingt durch die entstandene Geometrie passt es sich der Zunge an. Bei Pferden mit Zungenproblemen ist dieses Gebiss zu empfehlen. Kein Anfängergebiss! Laut LPO ist es nur für den Springsport der Kategorie A erlaubt. Ring- Durchmesser: 8 cm, Stärke: 1,6 cm.

Andere duitse site (klinkt het bit vriendelijker):
Citaat:
RC Stangengebiss aus Edelstahl mit Zungenfreiheit.
Die Kombination Stange und Zungenfreiheit ist für maulempfindliche Pferde ebenso angenehm, wie für Pferde mit kurzer Maulspalte oder flachem Gaumen. Mit diesem Gebiss entsteht kein unangenehmer Druck auf die Zunge und mit 16mm Stärke passt es auch ins kleinste Pferdemaul. Wobei 18mm Stärke in den Maulwinkeln und extra große Ringe für ein weiche Handeinwirkung sorgen.

Stärke: 16mm innen und 18mm außen

Maar ik vind het bit ook wel weer op de Nathe lijken, en deze mag je wel weer in Duitsland overal voor wedstrijden gebruiken:
Afbeelding

Het correctiebit mag je volgens mij in Duitsland ook niet altijd gebruike in de dressuur.

Het gaat mij er puur om of iemand ervaring heeft met dit bit. Ik heb het idee dat ik beter voor een ongebroken watertrens kan gaan zonder tongvrijheid (evt. licht gebogen).
Ik zit ook nog te denken om gewoon te gaan mennen met m'n rijbit.

Marloes_R

Re: Iemand (rij)ervaring met dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:19

Ik ken dit bit niet, maar is het geen idee om de kinketting te bekleden met rubber zodat ze er minder last van heeft?
Ik rij zelf met een Liverpoolstang, en soms vergeet ik de kinketting. Dat is eigenlijk nooit een probleem. Ik heb de teugels altijd in het hoogste gaatje (dus met minste hefboomwerking).

Ik heb eens gereden met een rubberen stang zonder tongvrijheid, maar daar reageerde ze totaal niet op. En ze heeft heel soms eens de neiging om de tong erover heen te gooien.

Kun je het bit niet van iemand lenen of op marktplaats vinden? Nieuw zijn die dingen vaak zo duur, dat vantevoren uitproberen altijd wel fijn is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:37

Al eens een B-stang geprobeerd bovenin?
Dan heb je ook praktisch geen kinketting inwerken en toch gewoon een menbit erin...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 01:01

Als je een stang wilt, kan ik je van harte een gewone, bakkelieten stang aanbevelen. Niet koud, geen speciale smaak, werkt ook prima. Het ziet er trouwens niet zo agressief uit als een correctie bit, dat meer op de tandlagen werkt, maar inderdaad ook weer niet zo vriendelijk als trensjes/stangen.

Als je paard gebroken trensjes gewend is, kun je daar ook best proberen daarmee te mennen, als het daar toch al goed op reageert?