zwepen,sporen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bibii

zwepen,sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:10

zwepen , sporen. veel mensen zien het als een straf voor een paard.
vinden het slecht en zielig. Het is inderdaad zielig als je de zweep
en sporen gebruikt voor het afstraffen.

maar de zweep en sporen zijn normaal bedoelt,
het zijn hulpmiddelen. om je paard 'tips' mee te geven en aan te duiden wat je wilt.

en het zweepje word nu ook 'zweep' genoemt terwijl het eigenlijk een
'Correctie stokje' is . om je paard mee aan te duiden. en je paard te
corrigeren. terwijl het nu een zweep word genoemt wat klinkt alsof je je paard
slaat.

hoe denken jullie over de zweep en sporen

marimba

Re: zwepen,sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:51

zoals je zegt het horen aanwijsmiddelen te zijn voor je paard, maar zoals je zelf wel weet hoe het gaat is: paard wil niet lopen dus we trappen er even flink met een scherpe spoor in gevolg paard loopt nog beroerder voor het been(spoor) dus het word nog een scherpere spoor en een zweep uiteindelijk is je paard afgestomd.

heb wel is op concour gehoord van ga toch maar met hamerspoor rijden want hij loopt niet Huilen arme paarden.

dus het zijn hulp middelen en geen martelwerktuigen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:45

ik ben het helemaal met jullie eens. het zijn hulpmiddelen en geen afstraf middelen. dat vind ik bij sporen ook zo erg. ze zijn er om je hulpen te verfijnen, maar mensen gebruiken ze om even in de buik van het paard te prikken zodat hij vooruit gaat. om te janken. en met de zweep is het net zo. is een aanwijsstok/correctiestok en mensen rammen er vrolijk op los.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:46

Ben het ook met jullie eens. Sporen moet je pas gebruiken als je eraantoe bent en je benen stil kan houdeN. En dan nog dienen ze alleen als verfijning, net als de zweep.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:07

ben het ook met jullie eens, alleen zie je maar al te vaak dat paardjes geen giga tik krijgen. ik zelf heb me spoortjes altijd heel laagzitten net boven me hak, zodat ik der alleen aanraak als het egt nodig is en de zweep gebruik ik voor bv het wijken of als ze egt niet op me been reageert.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:23

gewoon idd als hulpmiddelen goed alleen zie ik het dat het vaak als straffen wordt gebruikt Huilen

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:01

ja , vriendin van me , wil niet met sporen rijden, en nu rijd ze M dus moet het wel. maar ze gebruikt ze zo min mogelijk. ik vind dat het moet kunnen, zoals ik ik zal bovenaan en deze topic ben begonnen dat het hulpmiddelen zijn om je paard aanwijzingen te geven omdat het anders moeilijk is om bepaalde oefeningen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:39

bibii, ik kan niks anders dan het toaal met je eens zijn.
Maak dat ook maar eens duidelijk aan het rest van het paardrijdende volk. Haha!

Veel mensen zien, en helaas worden ze ook te vaak gebruikt, als straf in plaats van correctie/aanwijs methodes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:55

ik vind het altijd wel grappig,iedereen weet hoe die spullen gebruikt moeten worden,maar op 8 van de 10 fototopics zie je vaak iets heel anders

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:58

dat valt mij ook altijd op van bokt. Iedereen is t met dit soort topics eens, maar hoeveel mensen gebruiken het om oefeningen te verfijnen?

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:58

Ik ben het ook met jullie eens, helaas zie je het vaak nog anders.
En ja, die laatste vraag van moonsparkle, daar zou ik wel eens getallen van willen horen Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:01

mmm, zweep vind ik vaak onhandig...verstoort de hand bij gebruik nogal snel

maar sporen als je benligging etc etc goed is , rima
voor verfijning, maar ook als extra impuls, ondersteuning ...en dieren lichter op de hulpen maken ...
kan allemaal ...als je ze maar op de juiste manier gebruikt Lachen

hoewel ik vanaf nu spoor af ben met eigen dieren ...want dan moet ik ze halverwege mijn kuiten knopen gok ik

Niienketjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:39

ik rijd altijd met sporen.. ik vind er niets zieligs aan,, het is inderdaad om je paard mee te corrigeren.. Maar of veel mensen het alleen maar daarvoor gebruiken Clown ?!

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 00:02

een zweep vind ik zelf onhandig.
met sporen moet je alleen rijden als je weet waarvoor je het gebruikt en er weet mee op te gaan. en niet zoals ik een persoon ken het een beetje voor de lol om doen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:23

Anoniem schreef:

Veel mensen zien, en helaas worden ze ook te vaak gebruikt, als straf in plaats van correctie/aanwijs methodes.

hoe straf jij je paard dan ? Door te zeggen : nee dat mag niet ?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:30

Een paard moet je niet straffen maar positief belonen en verkeerd gedrag gewoon negeren! Daarnaast zal een paard als je duidelijke hulpen geeft niet zo snel iets expres fout doen, dat ligt namelijk niet in hun aard.

Dus straffen om een oefening die hij fout doet vind ik zowiezo iets heel erg raars! Ga eerst eens na of jij wel duidelijk bent in je hulpen.

Ik rij zelf zonder sporen en zonder zweep, gewoon omdat ik het prettiger vind en rustiger.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:45

het gaat hier niet om mij ik straf mijn paard niet..maar laat hem wel heel duidelijk merken wat wel en niet juist is ! Dus verkeerd gedrag negeren vind ik niet correct..
vanaf het M1 zijn sporen verplicht.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:19

Het zijn gewoon hulpmiddelen om je hulpen te ondersteunen. Ik gebruik ze altijd als ik mijn paarden train. Als een van mijn paarden niet reageert op mijn sporen wanneer hij moet aanspringen in galop of als er een bokje bij te pas komt krijgt hij een zacht tikje van de zweep en dan is alles.

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:16

Ik vind ze niet erg als je er goed mee omgaat maar eigenlijk vind ik dat het niet nodig moet zijn bij een pony (tenzij je een pony hebt die het nauwelijks voelt als je aandrijft).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:23

Ik rijd op bijna alle paarden zonder sporen en zonder zweep. Op alle paarden zonder sporen en op 1 pony met zweep, maar daar rijd ik bijna nooit op.. Knipoog

Een merrie waar ik op rijd heeft soms een vervelende bui en dan wil ze niet aandraven dan gaat ze stilstaan en als je dan aandrijft dan wil ze omhoog komen, soms doet ze dat ook, maar eerst had ik dan een zweepje en dan was het over maar ging ze heel hard.. Maar nu zeg ik gewoon Hee Hou op! Of zoiets. In ieder geval met m,n stem, dat werkt beter en het is vriendelijker! Ja
Ik ben niet zo thuis in het wereldje van de ''hulp''teugels en alles! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:14

Snoevie schreef:
ik vind het altijd wel grappig,iedereen weet hoe die spullen gebruikt moeten worden,maar op 8 van de 10 fototopics zie je vaak iets heel anders

En jij weet dus wel precies hoe het moet en doet dat dus daadwerkelijk Haha!

Iedereen weet hoe het hoort, maar of ze het werkelijk ook zo doen is heel wat anders inderdaad. Maar ik denk dat dat het geval is met 99% van het paardenvolk.
De beste stuurlui staan aan wal.

Als iedereen zo goed was als ze zich zelf vinden hadden we allemaal al lang GP gereden.... Helaas toont de werkelijkheid toch heel anders aan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:19

knightloekie schreef:
Anoniem schreef:

hoe straf jij je paard dan ? Door te zeggen : nee dat mag niet ?

Vind ik wel erg kort door de bocht....

Je bent uitgenodigd om een lesje bij te wonen van mij. Mijn instructrice staat momenteel in de rijbaan met longeerzweep en die gebruikt ze als het nodig is. En niet omdat die van mij momenteel zo lief en makkelijk is.

Je streeft naar perfectie, je drijft zeer zacht aan en krijgt daarop reactie. Maar voordat je deze reactie krijgt moet je een aantaal afspraken maken met je paard. Dat doe ik d.m.v. de zweep en sporen. Het is geen straf maar alleen om mijn vraag meer daadkracht bij te zetten om mijn paard te laten reageren. Ik heb haar zelf immers niet zo gemaakt zoals ze nu is, dat heb ik van de vorige eigenaar erbij gekregen die haar heeft ingereden, dat mag ik dus nu corrigeren. Helaas lukt het mij nu nog niet zonder die 2 hulpmiddelen maar daar streef ik dus naar...
Als ik die perfectie al had bereikt dan had ik nu al GP gereden....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:54