Werking van de mexicaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Werking van de mexicaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 00:11

Sorry als dit het zoveelste toppic is, maar ik heb veel zoekfuncties gebruikt maar niet gevonden wat ik nou echt zocht

Mijn vraag is wat is nou de werking van een mexicaan??

Mijn instructie heeft mij aangeraden een keer te proberen met een mexicaan te gaan rijden op mijn pony. Mijn pony is erg sterk en pakt het bit beet en is dan onstuurbaar. Vooral op buitenritten wordt dit erg gevaarlijk. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat nou precies het verschil is met een mexicaan en waarom jullie em gebruiken (als je em gebruikt)

Alvast bedankt!

Groetjes Monica

Sempre

Re: Werking van de mexicaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:18

o.a. dit topic, die ik even gauw erbij kon halen. Lachen Misschien heb je er wat aan.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 00:29

dankje nancy

Ik heb het doorgelezen, maar er niemand die echt zegt "waarom" hij/zij de mexicaan gebruikt. Bij welke punten een mexicaan nou echt verschil maakt. Vaak wordt alleen genoemd dat hij wordt gebruikt bij paarden die hun mond open doen. Als ze hun mond open doen krijgen ze flinke druk op hun neus. Hij heeft een redelijk pittige inwerking. Dit weet ik.

Daar ben ik heel benieuwd na.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:33

Ik denk dat het in jouw geval verstandig is om er een mexicaan om te doen. Het werkt toch scherper in.

Mijn paard kan zich ook heel sterk maken, maar is gewoon niet geschikt voor de mexicaan, omdat het onwennigheid is. Ik denk dat daar een verschil in zit. Is het echt eigenwijsheid, heb ik er echt niets op tegen. Lachen

Gebruik je hem puur om de sier, vind ik het echt zúlke onzin. Maar dat is bij jou niet het geval.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:35

Allereerst hoor je die vraag aan je lesgever te stellen... die stelt voor maar geeft weinig ino.

In tegenstelling wat er beweert wordt is de mexicaan een vriendelijke neusriem met weinig eigen inwerking.
Omdat deze neusriem de inwerkng van het bit niet belemmerd of hinderd, werkt het bit in zoals het in hoort te werken (+ de hand van de ruiter) komt de boodschap duidelijker over.
Hierdoor heeft de mexicaan de naam dat het een pittig inwerkende neusriem zou zijn.
persoonlijk vind ik het een neusriem die 'controleerd' hoe de ruiterhand is.... is deze correct merkt de ruiter weinig tot geen verschil met een andere neusriem.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 00:47

Nancy_ schreef:
Ik denk dat het in jouw geval verstandig is om er een mexicaan om te doen. Het werkt toch scherper in.

Mijn paard kan zich ook heel sterk maken, maar is gewoon niet geschikt voor de mexicaan, omdat het onwennigheid is. Ik denk dat daar een verschil in zit. Is het echt eigenwijsheid, heb ik er echt niets op tegen. Lachen

Gebruik je hem puur om de sier, vind ik het echt zúlke onzin. Maar dat is bij jou niet het geval.

Hij is echt supereigenwijs! en supersterk, vandaar dat ik het gewoon gevaarlijk buiten vindt, omdat hij dan onstuurbaar wordt.

Ik zou zoiets nooit zomaar voor de sier gebruiken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Monica_86 op 27-07-07 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 00:49

Alane schreef:
Allereerst hoor je die vraag aan je lesgever te stellen... die stelt voor maar geeft weinig ino.

In tegenstelling wat er beweert wordt is de mexicaan een vriendelijke neusriem met weinig eigen inwerking.
Omdat deze neusriem de inwerkng van het bit niet belemmerd of hinderd, werkt het bit in zoals het in hoort te werken (+ de hand van de ruiter) komt de boodschap duidelijker over.
Hierdoor heeft de mexicaan de naam dat het een pittig inwerkende neusriem zou zijn.
persoonlijk vind ik het een neusriem die 'controleerd' hoe de ruiterhand is.... is deze correct merkt de ruiter weinig tot geen verschil met een andere neusriem.

Dankje

Mijn instructie zegt dus dat de mexicaan scherper werkt dat hij door deze neusriem het bit niet meer vast zou kunnen pakken. Vandaar dat ze het me aanraad. Maar voordat ik het aanschaf wil ik liever eerst weten wat de neusriem nou precies doet, omdat je soms van die negatieve verhalen hoort over de mexicaan.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:50

Ik heb ook van iedereen geleerd dat 'ie scherper inwerkt. Lachen

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 00:52

Nancy_ schreef:
Ik heb ook van iedereen geleerd dat 'ie scherper inwerkt. Lachen

Jah daarom Knipoog En dat is ook wel de bedoeling, maar het is niet de bedoeling dat het een verkeerde inwerking geeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:57

Monica_86 schreef:
Alane schreef:

Dankje

Mijn instructie zegt dus dat de mexicaan scherper werkt dat hij door deze neusriem het bit niet meer vast zou kunnen pakken. Vandaar dat ze het me aanraad. Maar voordat ik het aanschaf wil ik liever eerst weten wat de neusriem nou precies doet, omdat je soms van die negatieve verhalen hoort over de mexicaan.

de neusriem werkt niet scherper in... je bit wordt niet belemmerd in de werking.. dus je paard kan nog steeds het bit vastpakken. Het kan een oplossing zijn, maar vaak tijdelijk en is het een begin van eindeloze neerwaartse spiraal waarvan het paard op de duur de dupe is.... een rijtechnisch probleem hoor je rijtechnisch op te lossen en niet met harnachement...

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 01:03

Alane schreef:
de neusriem werkt niet scherper in... je bit wordt niet belemmerd in de werking.. dus je paard kan nog steeds het bit vastpakken. Het kan een oplossing zijn, maar vaak tijdelijk en is het een begin van eindeloze neerwaartse spiraal waarvan het paard op de duur de dupe is.... een rijtechnisch probleem hoor je rijtechnisch op te lossen en niet met harnachement...

Ik lees toch op de meeste plekken dat wanneer het paard de mond opendoet, de neusriem tegenwerking geeft. Dat doet de normale niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 01:09

Een Mexicaanse neusriem geeft meer druk op de neus dan een normale neusriem als het paard zijn mond opent. Bij een mexicaanse neusriem heeft het bit meer speling opzij waardoor je een betere inwerking krijgt maar de ruiter wel een stillere hand moet hebben.

Een mexicaanse neusriem helpt niet tegen het vastpakken van het bit, dat doet geen enkele neusriem.
Als je daar een oplossing voor wilt moet je rijtechnisch aan de gang ipv ander harnachement nemen, dat zou je instructeur je ook moeten adviseren.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 01:18

okay maar waarom gebruik je dan een mexicaan??
dat was mijn vraag Knipoog

Als ik jullie zo hoor, allemaal beetje negatief over de mexicaanse neusriem

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:58

Ik denk dat de meesten er zo negatief over zijn omdat een mexicaanse neusriem echt als ''fashion item'' wordt gebruikt terwijl hij wel een scherpe inwerking kan hebben. Hier weet ik zelf ook het fijne niet van trouwens, een meisje dat ik ken heeft hem ook voor het springen aangeschaft omdat haar pony zo sterk is. Maar ze is 11 en de pony is ook nog vrij jong, dan vind ik zoiets toch weer jammer. Ik moet wel zeggen dat ik ze zelf ook ontzettend mooi vind. Bloos Maargoed, jij -richt aan topicstartster- wil dus weten waarom je er eentje zou gebruiken, wat je doel ervan is..? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Stipje dus. Knipoog

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:36

Verder niemand die nou kan vertellen waarom je een mexicaan gebruikt?? waarvoor??

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:56

Deze neusriem geeft optimale vrijheid aan de ademhaling, maar werkt pittig in als het paard de mond wil open sperren.

dus men gebruikt het omdat sommige paarden hun mond vaak opensperren en ze dit willen voorkomen!

groetjes

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:01

Ik gebruik hem voor mijn BWP'er, die is een kolos van een paard en tijdens het springen heb ik dat net ietsje meer controle.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn mexicaan losser hangt dan de gemiddelde neusriem.
Het voordeel is dat je paard vrij is in zijn ademhaling, maar deze neusriem is niet geschikt voor mensen met onrustige handen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:46

whisperramse schreef:
maar deze neusriem is niet geschikt voor mensen met onrustige handen.

Waarom niet dan, krijgt je paard dan extra druk op de neus?

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:53

_karin_ schreef:
whisperramse schreef:
maar deze neusriem is niet geschikt voor mensen met onrustige handen.

Waarom niet dan, krijgt je paard dan extra druk op de neus?

ja dan heeft je paard een constante druk op zn neus, niet leuk dus!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:35

Even wat weetjes op een rij... en voor alles geldt mits juist afgestelt/vergespt!!!!!
De africhtingneusriem of hanoveraanse neusriem: Een vrij simpele neusriem, enkel en alleen om ervoor te zorgen dat het bit rustig in de mond ligt en het belangrijkste, dat de teugels aan het zowel het bit als aan de neusriem gegespt kunnen worden zodat het groene paard de minste inwerking in de mond ervaart. Nadeel van deze neusriem: remt de inwerking van het bit (eigenlijk voordeel voor het paard Haha! )

De engelse neusriem: 'uitgevonden' als 'dwang'middel zodat het paard de mond niet te ver kan opsperren
de gecombineerde versie: is een combi van hanoveraans en engels: en de mond kan niet te ver open én het bit ligt rustig.

De mexicaan: een neusriem die ervoor zorgt dat het bit rustig in de mond ligt zonder de werking van het bit te belemmeren.

Waarom wordt de mexicaan als scherp ervaren? Omdat de inwerking van het bit niet wordt belemmerd. Een ruiter die wat ruw met de hand is en overstapt op een mexicaan zal de neusriem als pittig ervaren (wat dus meer zegt over de ruiter dan over de neusriem) Een ruiter met een vriendelijke hand zal geen tot zeer weinig verschil ervaren.