stootteugel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imsointoyou

stootteugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:28

waarvoor stootteugel gebruiken, is deze makkelijk, en waar kun je deze verkrijgen

Dabo

Re: stootteugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:35

Een stootteugel is gewoon 1 bijzetteugel. Bijzetteugels koop je in een set (2 stuks) bij de ruitershop. (In verschillende maten)
Een stootteugel wordt wel gebruikt bij longeren, en soms bij het rijden. Ben ik zelf geen voorstander van. Ik vind dat je je paard behoorlijk 'vast'zet met een stootteugel. ook al zit er een rubberen ring aan...

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:42

ik heb vanmiddag bijzetteugels gekocht.. maar niet iedereen is er een voorstander van zie ik.. dus ben op zoek naar iets anders.. een stootteugel is veel veilger en geeft hopelijk het gewenste effect..

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:44

Mag ik vragen wat voor jou het gewenste effect is?

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:45

dat ie niet meer zo omhoog komt met zijn hoofd, het is niet dat ik hem dan helemaal strak zet, want daar hou ik niet van,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:46

Persoonlijk vind ik bijzet als stootteugel niks
Je trekt je paard in een krulletje en meer gebeurd er niet Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:47

imsointoyou schreef:
dat ie niet meer zo omhoog komt met zijn hoofd, het is niet dat ik hem dan helemaal strak zet, want daar hou ik niet van,,

waarom komt hij met zijn hoofd omhoog? heb je daar al eens aan gedacht?

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:49

ik rij hem altijd ontspannen.. alleen als ik dan iets wil gaan doen wat hij niet wil dan begint het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:51

Dan zou ik eerst eens gaan bedenken waarom hij dat niet doet Lachen
Een paard doet dat niet om jou te pesten, maar om te zeggen, het is te moeilijk, ik snap je niet, het doet me pijn.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:55

Ik zou de bijzetteugels alleen in bijzijn van je instructeur gebruiken en dan alleen om je eigen rijstijl te verbeteren en niet als doel om je paard ermee te verbeteren. Ik persoonlijk ben geen voorstander van een stootteugel aangezien dit het lopen op de voorhand alleen maar in de hand werkt. Hulpteugels om te voorkomen dat je paard zijn hoofd niet meer omhoog gooit is geen oplossing. Hier kan namelijk een medische oorzaak achter zitten, waardoor je d.m.v. een hulpteugel de kwaal alleen maar erger kan maken. Een medische oorzaak dient je uit te sluiten. Mocht het paard geheel gezond zijn is het een rijtechnisch aspect waar je samen met je intructeur aan moet werken. Soms is de enige weg naar verbetering juist een paar passen terug. Succes!!

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:55

ja daarom ik ga eerst kijken of hij geen wolfstandjes heeft,, en dan zien we wel verder. ik wil het eerst zonder hulpmiddelen oplossen.. maar even kijken of het gaat lukken

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:01

Gelijk heb je. Succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:21

imsointoyou schreef:
waarvoor stootteugel gebruiken, is deze makkelijk, en waar kun je deze verkrijgen

Hoe mag dat er dan uit zien als ik vragen mag

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:29

Een stootteugel is 1 bijzetteugel welke je vastmaakt tussen de benen aan de singel (zoals een martingaal). De ander kant maakt je vast aan het bit met een tussenstukje wat je ook wel gebruikt mij het longeren (nylonbandje met aan elke kant een haakje welke je vastmaakt aan het bit en in het midden een ringetje).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:47

Lien2 schreef:
Een stootteugel is 1 bijzetteugel welke je vastmaakt tussen de benen aan de singel (zoals een martingaal). De ander kant maakt je vast aan het bit met een tussenstukje wat je ook wel gebruikt mij het longeren (nylonbandje met aan elke kant een haakje welke je vastmaakt aan het bit en in het midden een ringetje).

Kan ook aan de neusriem in plaats van aan het bit worden bevestigd, zie ook barrelracers. En nee, ik adviseer zeker niet het gebruik van een stootteugel voor het probleem van TS, maar wel een DA en/of osteopaat.