stang en trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X_fientje_X

stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:58

hey allemaal,

Ik heb een 6jarige dressuurmerrie die erg goed loopt. Ze loopt altijd in de hand, kan wijken, verruimen (stap/draf/galop), ook alle overgangen maakt ze netjes (galop/draf ; galop/stap ; galop/halt ;...), ...
Momenteel rij ik met een ongebroken appelbitje. Dit gaat prima, maar soms heb ik het gevoel dat ik dat ietsje extra mis om ze perfect te laten luisteren

Kan ik overschakelen naar het rijden met stang en trens ? of kan ze hiervoor nog te weinig ?

Waar moet ik op letten als ik rij met stang en trens ? Hoe lang moeten de bakstukken zijn ? Wat is de ideale lengte voor de stang en de trens ? Hoe dik moet de stang en de trens zijn ? Tongvrijheid of niet ?

Ik zit echt met een dilemma dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !!
xxxRiekexxx

pasdedeux

Re: stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:07

Persoonlijk zou ik er geen stang indoen als noch je paard noch jijzelf ervaring hebben met het rijden met stang en trens. Als je de stang moet gebruiken om je paard beter te laten luisteren ben je niet echt op de goed manier bezig. De stang en trens komen van pas bij het verzamelen en de hogere oefeningen en zelfs daar is verkeerd gebruik veelvuldig aanwezig (niet altijd bewust) het is niet voor niks dat ze bij het KNHS aan het overwegen zijn in het Z de stang en trens te vervangen door een trens. Bovendien is de overgang van een appelbitje naar een stang en trens enorm. Waarom probeer je niet eerst gewoon een dubbelgebroken trensje of een wat dikkere/danwel dunnere trens (geen onderleg uiteraard). Sommige paarden lopen daar al fijner op. Het is bij bitten toch altijd even kijken waar een paard het lekkerst op loopt. Succes er in ieder geval mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:58

ik zou het niet doen... zeker niet zonder deskundige begeleiding! als jij zelf niet weet hoe het precies in moet zou ik er echt niet aan beginnen.

neem les en train erop, elk paard moet op een simpel bitje lekker kunnen lopen

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:55

Ik vindt persoonlijk, Zolang je paard nog geen appuyement kan maken kun je ook geen S&T gaan gebruiken.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:15

Ga over op een enkel of dubbelgebroken trensje, eventueel bustrens. Maar ga er nog geen stang in gooien, het is verleidelijk als alles zo netjes gaat maar je kan het beter later doen als alle knopjes er echt goed inzitten. Welk nivo rijd je nu?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:16

ik zou het zeker niet doen...en ben het met pasdedeux & lissy eens..
probeer een ander bitje...ik vind een stang en trens meteen "te"

ezmee: zelfs al kan het paard appuyeren..moet het nog op een normaal bit kunnen...stang en trens vind ik persoonlijk overbodig tenzij je echt dressuur wedstrijden rijd (Z1-Z2)...maar dat is mijn mening Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:19

Unqiue schreef:
Dit gaat prima, maar soms heb ik het gevoel dat ik dat ietsje extra mis om ze perfect te laten luisteren

Dat is waarschijnlijk een ietsje extra consequenter rijden.... Knipoog

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:28

MarissaM schreef:

ezmee: zelfs al kan het paard appuyeren..moet het nog op een normaal bit kunnen...stang en trens vind ik persoonlijk overbodig tenzij je echt dressuur wedstrijden rijd (Z1-Z2)...maar dat is mijn mening Knipoog

dat snap ik , maar dan heb ik het nu over een officeel wedstrijd niveau. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het komt erop neer, dat pas als je paard Z is dan vindt ik dat je er dan pas een S&T in kun doen. Vreselijk om iets uitteleggen. Tuurijk ben ik ook van mening dat een paard op GP niveau ook gewoon op trens moet kunen rijden, tuurlijk! ... Ik hoop dat je me snapt Bloos

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:56

Ezmee schreef:
MarissaM schreef:

dat snap ik , maar dan heb ik het nu over een officeel wedstrijd niveau. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het komt erop neer, dat pas als je paard Z is dan vindt ik dat je er dan pas een S&T in kun doen. Vreselijk om iets uitteleggen. Tuurijk ben ik ook van mening dat een paard op GP niveau ook gewoon op trens moet kunen rijden, tuurlijk! ... Ik hoop dat je me snapt Bloos

hahah dat snap ik, ik doelde daar ook op Knipoog Tong uitsteken haha....het is inderdaad moeilijk om het duidelijk over te brengen Tong uitsteken ..maar zoals jij het schrijft ...daar ben ik het zeker mee eens Pling

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:24

Ezmee schreef:
Tuurijk ben ik ook van mening dat een paard op GP niveau ook gewoon op trens moet kunen rijden, tuurlijk! ...

Mag dat eigenlijk überhaupt, GP op trens? Ik zie het namelijk nooit gebeuren, maar als je zou willen, zou dat dan kunnen? In theorie? Clown

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij het advies van de anderen. Stang en trens is iets wat je er niet zomaar in gooit, daar heb je begeleiding voor nodig en moet je zeker niet onervaren doen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:37

Tot en met het ZZ Zwaar mag je gewoon op trens rijden. Vanaf dat niveau is het verplicht om met S&T te rijden.

Ik rij met mijn paard op ZZ-licht niveau en heb S&T afgezworen en die van mij wandelt ook prima al zijn oefeningen op een trens. Zo fijngevoelig moet a: de ruiter (kunnen) zijn en b: het paard reageren op de aanwijzingen van de ruiter.

Voor het correct rijden met S&T moet je een hele kundige ruiter hebben met een hele stille hand.

Aan de TS wil ik het advies geven om voorlopig nog niet eens ná te denken over S&T, zelfs niet eens over práten! Je paard gaat niet verkeerd in de training zeg je zelf. Neem (vaker) les, doe een stapje terug of neem af en toe les van een andere instructeur om de punten op de i te gaan zetten.
Daarbij kun je voor de zekerheid ook even je paard laten nakijken door een fysio/osteopaat en tandarts om zeker te zijn van je zaak.
Heb je verder geen rare problemen in de aanleuning, ellende als tong uit de mond, steigeren of andere vorm van verzet, ga dan gewoon lekker verder met een logische training en dan kom ook jij ooit op het punt dat je eens mag gaan voelen hoe het is om met S&T te rijden.

Nog de kanttekening: tegenwoordig is het echt veeeeeeeeeeeeeel stoerder om Z-oefeningen en hoger te doen op een trens (en je bent helemaal geweldig als je dat doet tijdens een wedstrijd) dan dat je rijdt met een S&T!

Veel succes in ieder geval verder!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:38

Narya schreef:
[
Mag dat eigenlijk überhaupt, GP op trens? Ik zie het namelijk nooit gebeuren, maar als je zou willen, zou dat dan kunnen? In theorie? Clown

Mag wél in de training en kán ook mákkelijk in de training, in theorie én praktijk, is alleen niet toegestaan op wedstrijden.

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 12:32

Ik woon en rij in België dus de dressuurproeven zijn daar heel wat anders, maar ik ga jullie ff proberen uit te leggen hoe het bij ons zit. je hebt nivos : E - A - L - M - PSG -... Momenteel rij ik op het L nivo. Op dit niveau is een stang en trens toegestaan maar niet verplicht. Vanaf de M is de stang en trens verplicht zonder uitzondering. In de L zitten oefeningen zoals de eenvoudige galopwissels, keertwendigen voor en achterhand, verruimingen, keerwendingen in galop etc.

Professionele begeleiding heb ik uiteraard !! Ik heb nu 2 trainers die me begeleiden, maar het is echter zo dat in België goede dressuurinstructeurs niet voor het grijpen liggen. Vaak zeggen ze wel dat ze goed in dressuur kunnen lesgeven, maar hebben ze zelf nooit gepresteerd op de hogere nivos. Dus als iemand een goede dressuurruiter kent in België mag je het altijd laten weten Knipoog Ik vind dat je op elk moment kritisch moet zijn en niet zomaar mag aanvaarden want een intructeur zegt. Het is je paard dat primeert op elk moment. Vandaar dat ik informatie probeer in te winnen over het rijden met stang en trens, zodat er geen problemen van komen achteraf Knipoog

Mijn paardje heeft er geen probleem mee om van bit te veranderen. Ongebroken, gebroken, dubbelgebroken, met of zonder appelsmaak,... ze reageert er allemaal even vlot op. Ze heeft zeker geen tandproblemen of dergelijke (ze is 2 weken geleden nog maar helemaal gecontroleerd op kwaaltjes door tandarts en dierenarts)

Ik zag het eerder zo : Nu op trens blijven rijden en verbeteren en tijdens het uitrijden na de les de stang en trens er eventjes inhangen om haar te laten wennen aan het idee en het gevoel,...
Dit totdat ik de oefeningen van de M onder de knie heb op de trens en dan overschakelen naar het echt rijden op stang en trens. Ik weet niet of dit een goed idee is ?

xxx

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:48

Oh ja dan zit het heeel anders in elkaar natuurlijk!

Maar als je paard alles zo goed accepteert, dan zou ik als ik jou was gewoon al een enkele keer een S&T erin hangen om ermee te trainen en te oefenen. Ik zou het de eerste keer wel onder begeleiding doen van iemand die er ervaring mee heeft, gewoon even om te begeleiden en kijken dat je niet teveel stang pakt.
Probeer in je lessen af te wisselen: ene keer op trensje, andere keer op S&T.

In je eigen rijden als je het gevoel ermee hebt, gewoon 2x per week met S&T omdat je verplicht bent ermee te rijden op de wedstrijden en om haar lekker fijngevoelig te houden de rest op trens rijden.

Sommigen rijden heel veel met S&T, sommigen hebben niet eens meer een trenshoofdstel maar ik kan je 1 tip geven: hang je trenshoofdstel nooit zonder meer weg, blijf ook gewoon lekker op trensje rijden, zodat je het verschil van de stang erbij lekker blijft merken.

Succes in ieder geval!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:50

als je (zoals uit je post blijkt) nog niet met stang en trens overweg kan, zou ik daar zeker niet mee beginnen op een 6 jarig paardje dat dat blijkbaar niet nodig heeft (aan de moeilijkheidsgraad van de oefeningen te horen)

misschien zelf eerst eens op een s&t gereden paard rijden? en pas als je echt moet overschakelen zou ik overgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:55

Niet doen
goed laten luisteren doe je niet door een S&T
S&T is voor de puntjes op de i te zetten voor de afwerking, niet om de basis bij te spijkeren, dat doe je namelijk op een gewoon trensje Lachen