ok dit word moeilijk uit te leggen... Mijn tante heeft ooit eens een tweedehands zadel gekocht, een typpe McClellan. Dat wil zeggen dat de plek waar de ruggegraat ligt een gat zit zegt maar. Het lijkt erg op deze: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/IMG_0850.JPG Alleen was er op het zitvlak een stuk leder (wat het wat zachter maakt, en het 'gat' bedekt) die je er kon opklikken met drukknopjes. Op een of andere manier is die kwijt geraakt! Nu ben ik dus op zoek of je bij die frabikant dat stuk opnieuw kunt bijbestellen. Alleen vinden we het merk niet. Dus nu mijn vraag: kennen jullie zadels/merken die sterk lijken op het bovenstaande zadel?
Ik heb zelf vier zadels van dit type. Allemaal net anders. Een vijfde heb ik net verkocht omdat het voor ons gewoon te ruim was. Een zesde (nu dus vijfde ) zadel, mijn favoriet, is héél anders uitgevoerd maar op eenzelfde boom gebouwd.
Met name in Frankrijk zijn veel ateliers die een meer of minder gemoderniseerde versie van dit zadel maken. Een klassieker van topkwaliteit is het zadel van Sellerie Malibaud. Een andere bekende is Sellerie Guichard.
Ook geronnommeerde (spaanse) merken als Zaldi en Marjoman hebben dit zadel in hun standaard programma. Zaldi heeft vorig jaar zelfs een hoogst modere nieuwe lijn met vier verschillende modellen op dit type toegevoegd.
Er is van Continental ook een prachtige hypermoderne lichtgewicht versie voor endurance met een equiflex boom. Orthoflex maakt een dergelijke type op flexpanelen.
Terug naar joúw zadel. Je zit niet op die spleet dus op zich hoeft de middenkamer niet afgedekt te worden, maar als je dat wil kan elke zadelmaker, bijna elke schoenmaker, een passend stukje leer met drukknopen voor je maken. Als je het wat te hard vind of gewoon een raar gezicht, zijn er ook lamsvachten overtrekjes in de handel voor dit type zadel.
Heb gezocht op de merken guichard en malibaud, maar niet gevonden... Zaldi ofzo denk ik niet dat het zal zijn, het is echt al een heel oud zadel,mijn tante heeft hem een jaar of 7/8 al tweedehands gekocht. Het stuk leer wat erop geklikt zat was heerlijk zacht opgevuld, dus denk dat als ze hetzelfde wil het wel een aardig bedrag zal kosten.. Maar ik vind het het wel waard,het is zo'n prachtig zadel! Bedankt voor de informatie! Had nog gedacht jou een pb'tje te sturen met de link naar dit topic, omdat ik wel dacht dat jij hier iets over zou weten
Hier nog twee Franse zadelmakers die dit type zadel bouwen. http://www.sellerie-phoenix.com/ http://www.thcuir.com Guichard en Malibaud had je al. Dit zijn natuurlijk de 'bekende' zadelmakerijen, mét website. Er zijn er tientallen die alleen regionaal werken en geen website hebben.
hij lijkt echt heel hard op deze! Misschien heeft iemand achteraf het lap leer er laten opzetten? of was het een speciale uitvoering van een ander jaar ofzo, deze staat trouwens wij de tweedehands zadels
Jouw zadel is een 'recente' namaak en dat kan van alles zijn. Ook kan een klant alles aan een zadelmaker vragen aan te passen naar persoonlijke wens. Zo heb ik zweetbladen naar eigen model aan de Malibaud gardian laten zetten.
Het basis-type is in principe simpel leer over boom, zonder vulspul doch veel zadelmakers begrijpen dat hun klanten daarmee wat moeite hebben en verzinnen er wat op. Zoals ik als schreef is bedekking van de middennaad niet nódig. Of je vulspul 'nodig' hebt hangt af van de pasvorm van de zit tov jouw achterwerk en jouw rijtechniek. Zoals ik ook al schreef kan je een bontovertrek zó kopen in de handel.
In Nl maakt Johan Meijs (sp?) van Koningspaard.nl deze zadels.
heeeel recent zal hij toch niet zijn, schat hem toch wel 20j oud (of ouder) had op wikipedia al opgezocht wat mclellan is. Het probleem is dat het zadel van mijn tante is, ze gebruikt hem eigenlijk (NOG) niet. Haar rijtechniek is niet zo best, dus denk dat het voor haar wel pijnlijk rijden is zonder dat 'vulspul' Het probleem zit hem in dat IK dat 'vulspul' kwijt ben geraakt (alhoewel ik zeker ben dat het mijn moeder of oma was..lang verhaal) Dus als ik haar een simpel bontovertrekje in ruil voor geef denk ik niet dat dat volstaat. Ik denk dat ik het maar zal laten namaken door een zadelmaker,al ben ik bang dat dat wel wat gaat kosten, en hoop dat ik hetzelfde kleur leder vind.
De laatste serie bomen voor McClellan-zadels in een eeuw geleden gemaakt.
De civiel nagemaakte zadels zijn van na de jaren vijftig en de echte populariteitstoename pas tegen het einde van de jaren zeventig. De eerste zadels van Malibaud zijn nu 35 jaar oud en het eerste productiezadel is ondanks intensief gebruik nog prima. Mijn eigen Malibaud ecuyer is 17 jaar oud en wordt elk jaar mooier. 20 jaar is dus relatief recent en vandaar dat er 'recent' stond
Gewoon met het zadel naar een zadelmaker stappen en zeggen wat je wil.