Hoe onderhouden tuig --> elke dag in zee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Hoe onderhouden tuig --> elke dag in zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:43

Tja, de titel van het topic zegt het al een beetje.
Ik ben hier nu op Rhodos op vakantie en ben best wel goed bevriend geraakt met de eigenaar van een kleine manege hier.

Zijn tuig gaat niet lang mee, omdat er elke dag een stukje wordt gezwommen met de paarden in zee.
Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om tuig te onderhouden wat dus elke dag in zeewater komt.

wie kan mij helpen?

Anoniem

Re: Hoe onderhouden tuig --> elke dag in zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:14

Het beste om tuig waterdicht te maken, dus zoals het door de zee hobbelen, is met olie. Als je ervoor zorgt dat het eerst lekker schoon is, en dan met bv neatsfoot-olie behandeld, kan het wel een watergolfje hebben.
Alleen je zal het meer bij moeten houden dan met normaal gebruik, maar dat voel je zelf ook wel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:19

Kunsstof kan in dergelijk geval ook een optie zijn of hoofdstellen van speciaal gelooid leer.
Heb dat leer op voorraad maar is geel-bruin van kleur en niet te verven......
Meer info via mail.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:20

Zowiezo na het rijden helemaal schoonmaken met zadelzeep dat al het zout weg is! Niet gelijk gaan invetten want daar gaat het zout neit mee weg.
Dus zadelzeep en misschien oliën zoals Bitch (sorry moest even lachen om je naam Clown ) al zei!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:21

of van die gekleurde hoofdstellen van dat soort plastic-achtige spul. (hoe heten die dingen ook weer?) Die ze vaak bij endurance gebruiken en waar je het bit vaak vanaf kan halen. Die lijken me wel zeewater bestendig.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:28

ThaGirl schreef:
of van die gekleurde hoofdstellen van dat soort plastic-achtige spul. (hoe heten die dingen ook weer?) Die ze vaak bij endurance gebruiken en waar je het bit vaak vanaf kan halen. Die lijken me wel zeewater bestendig.

zouden die naadjes na een tijdje niet los laten van al dat zout? (weet het niet zeker hoor maar ik vind die hoofdstellen er altijd uitzien alsof het van die slechte kwaliteit is wat ieder moment kapot gaat Bloos )

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:51

Het is meestal van biothine, en dat is een soort plastic, wat niet plakt over stooef is. ik denk dat dat voor hoofdstellen de juiste oplossing is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:06

Biothine nog wel Nagelbijten / Gniffelen.
Nee die hoofdstellen zijn heel stevig, anders gebruikten de mensen die echt niet bij de endurance, want je paard heeft zo'n hoofdstel soms urenlang op. Je kunt ze zo onder de kraan houden en dan heb je alles weer schoon. Ideaal om te gebruiken in het water Ja.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:11

En zouden die hoofdstellen daar leverbaar zijn? Nagelbijten / Gniffelen

Maar al zouden ze leverbaar zijn, de TS vroeg wat de beste manier is om het (huidige) leer te onderhouden. En ik neem aan dat er ook zadels zijn die onderhouden moeten worden (??)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:34

Als ik in zee ben geweest maak ik mijn spullen erna gelijk schoon met warm water en vet ze daarna in, als je dat niet gelijk doet holt alles inderdaad achteruit...

mimamurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:06

dit heet geen biothene maar boithane en het is sterker dan leer en alle kleurtjes te krijgen bij goedhard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:36

kunstof hoofdstellen zoals biothane lijden absoluut niets met zeewater, even afspoelen als ze vies zijn en klaar
ook kunstof zadels zou een idee zijn ...
als je wel leer gebruikt is de enige oplossing om het nog enigzins een tijdje mee te laten gaan zorgen dat het waterafstotend is oid...
maar denk dta kunstof toch de beste optie is

stokstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:31

Nouvel schreef:
Als ik in zee ben geweest maak ik mijn spullen erna gelijk schoon met warm water en vet ze daarna in, als je dat niet gelijk doet holt alles inderdaad achteruit...
dit lijkt me inderdaad wel slim ja!

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:17

Wanneer het al in zee is geweest, goed schoonmaken.
Lekker dik invetten goed in laten trekken, en vervolgens een lederbalsem eroverheen, dit vormt een extra bescherm laag.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:50

zoiezo worden (vooral de zadels) goed afgespoeld, en olie er op.
Een groot nadeel van daar is dat lederolie ed rond de 25 euro per liter (!!!) kosten.
Vet kennen ze niet, zadelzeep is zeldzaam (en ook heel erg duur).

Ik ben nu weer in Nederland, en ga een pakketje maken om op te sturen (voor het tuig onderhoud). Vandaar dat ik om advies vraag.
Ik wil een zo compleet mogelijke iets kunnen sturen, zodat de zadels toch wat langer dan een paar jaar mee gaan.

DUs: zadelzeep, lederolie, vet.

Kunststof is geen echte optie, voor de hoofdstellen misschien wel, maar voor de zadels niet.
Nu wordt er gereden met australische zadels (dat type, ben de naam kwijt), hele goede en mooie zadeld... alleen het zee water...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:33

En misschien een aantal sponzen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:52

Neatsfoot olie wat hier eerder al genoemd is is inderdaad heel fijn spul. Het zit in een oranje bus. Ik gebruik het ook altijd op mijn tuig.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:07

ik heb de neatsfoot olie gekocht vandaag, samen met zadelzeep, welke ik ga opsturen.

Ga vandaag nog even rond vragen wat de prijzen van verzenden zijn naar Rhodos. Misschien dat ik nu van beide 1 verstuur, en in de herfst vakantie er een weekje langs ga om de rest te brengen Knipoog

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:11

Bijenwas is ook altijd lekker spul!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:16

@ lien2: het gaat echt om tuig dat elke dag in zee komt.... bijenwas is daar denk ik niet goed genoeg voor....

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:22

@ marietje, ik bedoel niet alleen insmeren met bijenwas, maar na het afspelen en schoonmaken met zadelzeep insmeren met bijenwas. Hierdoor wordt en ook nog enigszins waterafstotend.

Sorry dat ik er geen verdere uitleg bij heb gezet in de eerste reactie. Met alleen bijenwas wordt het inderdaad niks!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:28

Je kunt hem beter aan het verstand brengen dat zeewater absoluut super slecht is voor zijn tuig.Daar helpt geen poetsen tegen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:40

hij weet dat het slecht is voor zijn tuig.
Maar bedenk nou is uitgaande dat het jou stal zou zijn, je zit op een eiland, er zijn meerdere plekken waar je kan paardrijden (rhodos is niet zo groot).

Je moet iets hebben waarvoor toeristen naar jou komen, en niet naar een ander gaan om te rijden.
1 van de dingen is de keuze tussen verschillende ritten
2e is de verzorging van de paarden (erg goed, paarden zijn aan de dikke kant, helemaal voor griekse maatstaven) maar hiermee trek je alleen "kenners/ liefhebbers" en geen doorsnee toeristen.

en de 3e is zwemmen, je moet dus iets aanbieden wat jou bijzonder maakt, en bij hem is dat het zwemmen.

Dat het een griekse man is betekend niet meteen dat hij dom is hoor! hij weet het zelf ook dat het niet goed is voor het tuig!
goed lederonderhoud is daar eigenlijk niet te koop. Je betaald belachelijk hoge prijzen voor een mini stukje zeep (ongeveer 1/4 van de glycerine zeep die je hier koopt voor een kleine 5 euro kost daar 20 euro)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:47

Ik zeg absoluut niet dat de goede man dom is! dat even voor opgesteld!!
Misschien is het een optie om de zadels eraf te halen voor hij de zee in gaat? Het zijn maar ideeen hoor!

Over wonen op een eiland en het trekken van toeristen hoef je me trouwens niets te vertellen. Ik woon er midden in en leef er van.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:40

Ik denk dat de zadels eraf halen geen opties is, als het toeristen betreft die weinig ervaring hebben.