[WN] Kan dit nog gemaakt worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Kan dit nog gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:45

Hallo,

Ik had ff een vraagje. Ik ging pas geleden buitenrijden, en ineens schiet de beugel van m'n westernzadel los! En viel op de grond in het hoge gras, kon 'm gelukkig nog terugvinden. Toen ik thuis de schade ging bekijken, zag ik dat de schroef gebroken is... Nu vraag ik mij af, is dit nog te maken? Het is namelijk niet m'n eigen zadel, het is van de eigenaar van m'n verzorgpaard, dus zou het vervelend vinden als ie echt kapot is, ookal kan ik er niets aan doen.

Misschien dat ik het met behulp van deze foto een beetje kan uitleggen. De rode streep (schroef) is gewoon doormidden gegaan, ik kan de beugel zo uit de opening halen. De beugel is btw in het echt niet zo dik hoor Knipoog Tis alleen om ff duidelijk te maken wat ik bedoel Lachen
Afbeelding

Alvast voor de tips!

groetjes Julia

Tarqsgirl

Re: Kan dit nog gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:55

Ik begrijp wat je bedoelt.
Je kan gewoon bij de ijzerhandel een lange slotbout halen en die op maat zagen, als je de dopjes nog hebt kan je een passende schroefdraad halen, Koop dan ook een buisje, om eromheen te doen als je die niet meer hebt, want die bouten horen in een buisje te zitten. Tegen het slijten van je stirrupleathers.

En het is niet zo duur, dus doe de andere beugel ook gelijk, want dit is wel eng en hoort eigenlijk helemaal niet te gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:09

Die beugels zien er toch niet uit als die hele goedkope (check de link in mijn onderschrift eens, daar staat ook zo'n triest 'gevalletje' tussen.

Dat buisje kan van een simpel stukje verwarmingsbuis gemaakt worden (geen koper wat dat is weer te 'zacht').

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:14

Ik denk ook dat het wel gemaakt kan worden.

Ik heb verder nog een opmerking over je touwhalster. Deze moet echt veel hoger rond de neus zitten, ik zou hem zeker wel eem centimeter of 6/6 omhoog doen als ik jou was. Er staat volgens mij ook een foto in mn profiel van mijn paard met touwhalster.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:28

Bedankt voor de tips! En DubbelDun, het is idd geen goedkoop zadel hoor! Het is met de hand gemaakt in Argentinie, de eigenaar heeft het daar vandaan. Vond het idd wel eng, want als dit gebeurt tijdens het galloperen ofzo, dan ben je ineens je steun kwijt! Maarja, zal wel eens kijken wat ik eraan kan doen..
@ Piera, ik weet dat dit touwhalster te laag hangt, het hangt inmiddels ook alweer een stuk hoger, deze foto is al erg oud, maar het was de enige die ik zo gauw kon vinden waar de beugels goed op staan. Bovendien vraag ik hier om commentaar op de beugels, niet op de rest van de uitrusting Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:22

Dat was vast een goedbedoeld advies Lachen

En dat die dingen meestal tijdens galop breken kan ik over meepraten (been there dun that Knipoog ) , wat dan ook weer logisch is want bij een stevig galopje sta je meestal wat meer in de beugels.

Spullen voor reparatie kun je bij elke bouwmarkt vinden of in een ijzerwaren winkel.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:24

DubbelDun schreef:
Dat was vast een goedbedoeld advies Lachen

Dat klopt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:48

Voor mijn eigen veiligheid zou ik toch echt de beugels compleet vervangen door kwalitatief goede beugels ipv repareren. Nieuwe beugels, misschien van metaal, zijn echt de kosten niet, en misschien een leuk kadootje voor de eigenaar van je verzorgpaard. Maar goed, ik kan niet in je portemonnee kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:53

Metalen beugels zullen idd niet snel breken.

@TS: het is wel een goed idee om als je de beugels los hebt (dus bij beide de bout eruit) om even te checken of ze bij het voetgedeelte niet bewegen. Dan is idd de beugel zelf ook gebroken en moet je ze idd weggooien.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:53

Ik vind ook dat die beugels er, voor zover op de foto's te zien, helemaal niet verkeerd uitzien. en ik denk dat, als je ze gerepareerd hebt, ze nog vele jaren mee kunnen gaan.
Een paar goede nieuwe beugels kostten rond de €50,00

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:46

Ik zag gister nog stevige bouten bij de bouwmarkt liggen. Kosten rond de 2,50 euro. Daar hoef je het dus niet voor te laten.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 18:05

Bedankt voor jullie advies Lachen En Cassidy, mijn portemonnee is idd niet zo groot, dus zelf kopen kan ik niet Knipoog Maar de eigenaar rijd vandaag zelf uit zijn werk naar Arthurs Western Store om een paar nieuwe te halen, hij rijd er al 3 a 4 jaar mee, dus ze mogen best vervangen worden! Tong uitsteken Toch bedankt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:15

Julia_14 schreef:
.... hij rijd er al 3 a 4 jaar mee, dus ze mogen best vervangen worden! Tong uitsteken

Toch leuk om te weten dat jij in dit soort situaties wel over de portemonnee van de eigenaar kunt beschikken Clown

Misschien voor de eigenaar ook leuk om te weten dat www.justwestern.nl metalen beugels in de aanbieding heeft, die 37.50 Euro kosten.

En de volgende keer dat jij uitgaat en misschien wel 37.50 Euro besteed aan een beetje lol, kun je er ook eens bij nadenken dat je dat misschien ook anders had kunnen besteden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:55

Ik denk dat als de eigenaar een verzorger accepteerd hij moet zorgen voor deugdelijk materiaal. Het is zijn paard tenslotte, waar hij ook de volle verantwoordelijkheid voor draagt.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 19:13

Cassidy, ik citeer de woorden van de eigenaar, hij vond dat ze wel aan vervanging toe waren Knipoog
Bovendien vind ik die opmerking een beetje vaag, ik ga nooit uit en heb nog nooit meer dan 25 euro uitgegeven om iets voor mezelf te kopen. Ik heb er een hekel aan om met geld te smijten, ik wil altijd iets kopen waar ik echt iets aan heb. En geloof me, ik koop genoeg spullen voor die verzorgpony. Bijna alle halsters en touwen die er hangen zijn gekocht met mijn geld, de inhoud van de poetskist ook. Dit lijken in jouw ogen misschien kleine kosten, voor iemand van 15 jaar oud die geen inkomen heeft (behalve 10 euro van een keertje oppassen) wel. Geloof me, bijna al het spaargeld wat ik heb wordt in de paarden gestoken.

En idd DubbelDun, de eigenaar heeft altijd voor goed materiaal gezorgd en het is nog steeds allemaal zijn verantwoordelijkheid. Ik ben overal super voorzichtig mee, maak het na het rijden altijd allemaal schoon, vet het minstens 1x in de 2 weken in en ruim het allemaal netjes op. Als het echt mijn schuld was geweest dat de beugel kapot was gegaan (bijvoorbeeld te hard aan trekken en dat soort dingen) dan had ik de kosten echt wel vergoed. In dit geval kon ik er niets aan doen, waarschijnlijk was de beugel er ook afgevallen als de eigenaar er op dat moment op had gezeten.
Dus Cassidy, beetje kort door de bocht hoor... Scheve mond

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 11:45

De eigenaar heeft nieuwe beugels gekocht, deze zijn super Pling Bedankt voor jullie adviezen! Er kan een slotje op Lachen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:58

Mag ik wel zeggen dat je leuke pommeltassen op het zadel hebt zitten?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:08

Haha ja hoor, die zadeltassen neem ik altijd mee als ik een lange rit ga maken Knipoog