Wie kan mij helpen het juiste bit te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Touscha

Wie kan mij helpen het juiste bit te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:12

Ik zoek een bit waar een paard veel tongvrijheid bij heeft en waarmee het toegestaan is om bij de KNHS dressuurwedstrijden te rijden.

Het paard waar het om gaat heeft een ongeluk gehad met z'n tong en is hierna super gevoelig op de tong. Het paard wordt nu gereden en gemend met een liverpoolstang met grote tongvrijheid, maar het is niet toegestaan met deze "menstang" dressuurwedstrijden onder de man te rijden. Een simpel gebroken trensje accepteert hij echt niet.

Weet iemand misschien een oplossing?

8nnemiek

Re: Wie kan mij helpen het juiste bit te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:09

Heb je ook al eens een dubbelgebroken trens geprobeerd? Die laat de tong ook wat vrij.
Of zo'n K&K correctiebit? Die hebben ook een soort tongboog.

Of misschien kun je bitloos gaan rijden, met een goede reden kun je zo ook aan wedstrijden meedoen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:45

Je hebt ook Myler bitten met een tongvrijheid, maar dan zou je eerst even na moeten kijken met welke je mag starten...
Verder kun je volgens mij met vastgelegde medische redenen wel om dispensatie vragen wat betreft het gebruik van een tongboog die eigenlijk niet is toegestaan...

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:19

Misschien is dit wat:

KK conrad ultra aurigan (art.no.: 20308)
Dit unieke bit ligt perfect in de paardenmond omdat bij de vervaardiging rekening is gehouden met de anatomische vormen van de mond. Het bit heeft een kort middenstuk, waardoor er geen druk op het gehemelte ontstaat. Het middenstuk ligt 45 graden gedraaid in de mond, waardoor het extra mond- en tongvriendelijk is. Dankzij de ligging van de buitenste bitdelen komen ook de teugelhulpen preciezer aan bij de zijkanten van de tong. Een zachter bit kunt u uw paard niet geven! 14mm. dik. Aurigan met aurigan ringen.

Afbeelding

http://www.divoza.nl

Ik rij er zelf nou een jaar mee en het gaat echt super.
Voorheen sloeg mijn paard altijd met zijn hoofd maar sindsdien heeft hij dat nooit meer gedaan.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 13:01

Ik ga zo'n "KK conrad ultra aurigan" eens voorstellen bij de eigenaar van het paard. De omschrijving klinkt in ieder geval wel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:18

TousJoy schreef:
Ik ga zo'n "KK conrad ultra aurigan" eens voorstellen bij de eigenaar van het paard. De omschrijving klinkt in ieder geval wel goed.

Ik heb er ook eentje gehad maar ik had het idee dat deze trens juist iets meer op de tong drukte door het model...

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:16

Ik heb het met de eigenaar overlegt, maar zij wil echt een bit dat de tong vrij laat. De laatste keer dat ze een bit zonder tongvriijheid had geprobeerd, werd het paard gewoon helemaal raar. Dus ze wil ten alle tijden voorkomen dat hem dat nog een keer gebeurd. Als we geen geschikt bit kunnen vinden, gaat ze het nog een keer proberen bij de KNHS met de papieren van de dierenarts om zo vrijstelling te krijgen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:48

gaan anders bitloos rijden. dan heb je ook niet de kans dat je er per ongeluk toch een verkeerd bit in doet, waardoor hij weer zo wordt.