welk zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:52

ik ben van plan een ander zadel voor me paardje te gaan halen, en wel een dressuur zadel.
nu vroeg ik me af wat jullie goede zadels vinden of wat goede voor en nadelen zijn.
mijn butged gaat tot ca 500 euro

iemand ideeen?

Trieske_

Re: welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:55

Wil je een nieuwe of een 2e handse. (leer of kunststof)
Ik zou voor een goed 2e hands merkzadel gaan.
Nieuw is voor € 500,- niet veel te vinden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:33

er zijn wintec zadels van die prijsklasse. ik zelf vindt wintec eigenlijk niet zo fijn. maar goed dat verschilt, dat zou je dan zelf uit moeten proberen. ik heb zelf namelijk een wintec gehad.

voor die prijs heb je geen nieuwe leren zadels. je kan er wel goede tweedehands zadels voor kopen. alleen een tweedehands zadel van leer is meestal al zo naar de rug van dat paard gevormd dat het meestal niet meer goed ligt op andere paarden, dus daar moet je mazzel mee hebben.

de kentaur zadels zijn in een vrij goedkope prijsklasse, maar wel iets duurder dan 500 euro. die zadels liggen rond de 800 euro. het zijn erg lekkere zadels. het leer is lekker zacht en van goede kwaliteit. de zit is lekker zacht, maar niet te zacht. ik heb een dressuur zadel van kentaur, de kentaur penelopa. het zadel heeft dikke kniewrongen, maar de zit is niet te gedwongen. je hebt er wel nog wat vrijheid in. ik spring er ook mee en dat kan ook goed. de kniewrongen ofzo zitten niet in de weg. ook kan je de beugelriemen onder het zweetblad doen, wat ik een groot voordeel vindt.

als je een oud zadel hebt dat je inruilt, krijg je bij de meeste zaken je nieuwe zadel goedkoper.

br is dacht ik ook niet erg duur. daarna kom je toch bij de duurdere zadels.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:16

800 euro is misschien ook nog te doen maar dan moet ik nog wel ff doorsparen, veel hoger moet het dan ook niet worden.
het hoeft voor mij niet persee nieuwe te zijn, maar dan kom je misschien idd bij het probleem dat het zadel zich naar een ander paard is gaan zetten.

en wat nou als ik een 2e hands zadel kan vinden. zijn er dan zadelmakers die langskomen om te kijken of het zadel past of aanpassingen nodig heeft?
of zal je dan toch via hun een zadel moeten kopen?
een kennis had naar het zadel wat ik nu heb gekeken, maar wil dit dan toch door iemand laten doen die er verstand van heeft.

ik heb er nu een vz zadel op liggen, alleen de boom is te wijd. in de galop schuift het zadel naar de schoft toe.
ik heb er nu een andere singel om gedaan daardoor blijft het beter liggen. maar galloperen moet ik niet te lang doen anders krijg ik het zelfde effect.
we hadden haar groen gekocht en dus was het een beetje moeilijk om een echt goed passend zadel te vinden.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:18

Ik heb mijn JC Spahir dressuurzadel gekocht voor 800€ en daar ben ik heel tevreden over..
Daarvoor had ik een Wintec Isabelle Werth dressuur (die was iets goedkoper) en dat vond ik ook een fijn zadel,
alleen was die maat toen iets te klein voor mij.

Edit: Even nog de voor- en nadelen:

JC Saphir: Goede prijs- kwaliteitverhouding, makkelijk in onderhoud, zit erg comfortabel en ligt prima op mijn paard, maar slijt misschien iets sneller dan de dure merken

Wintec: Ietsje moeilijker om proper te maken (maar lukt wel prima met dat speciale produkt ervoor), zat ook heel fijn, licht
Laatst bijgewerkt door Nickytje op 23-07-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:19

Wintec 500 met cair,, het is eerst even wennen, maar daarna wil je niks anders. Het licht als een huis op de meeste paarden omdat je de bomen kan verwisselen! Vingers aflikken Cairsysteem is handig word de druk voer de hele rug verdeeld! een echte aanrader, op marktplaats zie je zulke zadels al vanaf 250 euro(die van mij was helemaal nieuw ook op marktplaats gekocht 300 euro inclusief beugels, beugelriemen, singel en kreeg een super nieuw disneydekje er bij!)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:04

er zullen vast wel zadelmakers zijn die langskomen om te kijken naar zadels, maar je hebt dan kans dat je wel wat moet betalen, zoals voorrij kosten ofzo en natuurlijk moet je betalen als het zadel aangepast moet worden.

en inderdaad de jc. die was ik vergeten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:18

Ik heb vorige week een bates dressuurzadel gekocht op marktplaats. Zo goed als nieuw was niet mee gereden alleen gelongeerd. Ik heb dat zadel kunnen kopen voor minder dan 500 euro. Ik heb het zelf eerst gepast en ik had het idee dat het vrij aardig lag. Dus nu laat ik vanavond de zadelmaker nog komen om het zeker te weten. En misschien nog wat aanpassingen te laten doen.
Mocht je via marktplaats, bokt enz een zadel gezien hebben. Dan zal ik met de verkoper afspreken dat je het zadel past en als het niet past je het zadel terug brengt.
En voor 500 euro zijn er genoeg leuke 2e hands zaels van goede kwaliteit te koop. O.a wintec, kieffer, stubben, daaleman, kentaur enz.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:14

Heb ook, intussen alweer wat jaartjes terug, een 2ehands zadel gekocht van Stubben voor toen 500 gulden. Ligt echt perfect op mijn paard, krijg zelf complimenten dat het zadel zo perfect ligt Lachen

Dat zadel was toen ook door een goede zadelmaker nagekeken en de vorige eigenaar heeft m voor prijs zelfs laten opvullen!

Met alle prijsstijgingen denk ik dat nu vergelijkbaar dat bedrag in euro's kwijt zou zijn, maar er zijn 2dehands hele mooie goede merkzadels te koop. Zou alleen wel iemand meenemen die er verstand van heeft, heb nml ook wel eens een zadel bij een winkeltje zien hangen waarvan de boom gebroken was... en de verkoopster maar volhouden dat het een goed zadel was.... Boos!

Je kunt volgens mij beter een goede 2dehands voor 500 euro kopen, dan een nieuwe. Een goede 2deahands kan echt jaren meegaan (hooguit kleine aanpassingen en opvullen dan daargelaten)

Suc6!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:32

Als je budget €500 is zou ik gaan voor een 2e hands zadel, je kan voor €500 euro een goed kieffer zadel kopen, Stubben red je ook nog wel denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:33

voor die vijfhonderd euro zou ik kijken of wintec past , of een goed tweedehands beter merk zadel
de a en betere b merken zijn kwalitatief en technisch over het algemeen prima , en gaan lang me, en blijven lang mooi

en is altijd een betere keus dan ene goedkoop nieuw frutzadel
en er zijn ook voldoende ruiterzaken met passervice die ook tweedehands meenemen ,

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:38

Zou boomloos een optie kunnen zijn? Een compleet nieuwe barefoot heb je voor iets meer dan 600 euro. 2ehands voor zo'n 400 euro. Daarbij is een 2ehands barefoot vrij gemakkelijk weer te vormen naar de rug van jouw paard.

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:13

Ik heb een ainsley 2e hands voor 500 euro. Dus ik denk dat je met tweedehandse zadels een goede keuze kan maken

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 06:08

Ik heb een kieffer tweedehands gekocht voor 400 euro (veelzijdigheid met de nadruk op dressuur)

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:47

Ik zou ook voor een tweedehands van een goed merk gaan, Ainsley is idd. wel een fijn merk, Kieffer ook vind ik.
Als ik jou was zou ik het via een goede ruitersportzaak kopen (die hebben ook goede tweedehandsjes), ik heb zelf nl. eens een zadel via Marktplaats gekocht wat leek te passen, maar achteraf waarschijnlijk toch niet helemaal gepast heeft. Nu heb ik het ingeruild bij een ruitersportzaak en de verkoper heeft er echt verstand van wat goed past. Bovendien heb je dan nog een soort van garantie (dat ze het voor je opvullen als het na een tijdje niet meer lijkt te passen, e.d.).

Ik hoorde dat Winteczadels (die je wel voor nieuw in die prijsklasse kunt vinden) niet fijn zjin om in de regen te rijden (neemt al het vocht op, gaat schuimen, ...?)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:05

heel erg bedankt voor jullie tips. heb nu een rossner zadel 2e hands gehaald. zaddel zit lekker en hoefde maar weinig aan te worden gepast