Nieuw zadel 4-jarige??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Nieuw zadel 4-jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:19

Momenteel rijd ik op een Kieffer zadel wat eigenlijk te klein voor mij is, maar haar goed ligt.
Mijn houding wordt dus een beetje belemmerd doordat de zit en dergelijke niet op mijn best zijn.

Voor mijn 4jarige paard ben ik nu dus enorm aan het twijfelen of ik een nieuw zadel zal laten maken.
Het stond sowieso al in de planning voor over ongeveer twee jaar, omdat ze dan zeker uitgegroeid is.

Aan de ene kant; ik weet zeker dat het past en goed ligt, omdat het pas gemaakt wordt. Ook wordt er bij de maak rekening gehouden met mijn zit en met hetgeen ik comfortabel vind.
Aan de andere kant twijfel ik want; een 4-jarige veranderd nog best wat. Maar zou ze zodanig veranderen dat haar zadel niet meer komt te passen?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en wat zijn de meningen?
Graag reacties!
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 22-07-07 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Re: Nieuw zadel 4-jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:23

Wij hadden dezelfde twijfels en hebben voor onze - toen - 4-jarige een Wintec zadel gekocht omdat we wilden wachten met een duur zadel. Na een paar weken kreeg ze heel erg last van de boom in het zadel en toen hebben we toch maar de knoop doorgehakt en een nieuw (Anky) zadel gekocht. Dan maar kijken na 2 jaar. Inmiddels hebben we dat al weer bijna twee jaar en mijn ervaring is dat ze in hun rug en schoft toch kennelijk niet zoveel meer veranderen, want het ligt nog steeds prima en ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik toen toch meteen een goed passend nieuw zadel gekocht heb. Hoewel onze merrie nog wel de hoogte ingegaan is in de 2 jaar...

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:27

meestal blijft het zadel wel goed passen. een nieuw zadel laten maken zou ik niet doen, kei duur (volgens mij) en je moet maar afwachten of het echt lekker ligt. ruitersportzaken enzo hebben een ruim assortiment. opzich is het nu fijn, over een paar jaar heb je hem misschien constant en dan moet je weer een nieuw zadel gaan 'inrijden'.

mijn ervaring: half jaar geleden een zadel gekocht, nieuw. paard is al wat dikker geworden. past nog steeds super Knipoog succes ermee!!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:31

@ Netje: hoe heb je die twijfels weg gekregen? Met andere mensen gepraat/gevraagd of gewoon gedaan? En waar heb je het zadel vandaan? Bij een ruitersportzaak of..?

@Itsmy1987: ik wil graag weer een Hulsebos zadel. Deze wil ik gewoon weer graag omdat ik daar ontzettend goede ervaringen mee heb. Zadels liggen fijn, zitten als een huis en als ik het dan zelf laat maken met mijn eigen wensen; helemaal top. Uiteindelijk heb je bij een nieuw zadel gewoon de garantie dat het goed moet (blijven) liggen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:32

blijft altijd moeilijk of je paard nou oud of jong is ik heb in 1 jaar tijd twee keer een ander zal moeten kopen me paard is 19 de reden was ze rug spieren waren minder geworden en na een half jaar waren ze weer sterker geworden erg banketstaaf maar ja wat doe je der aan je moet een goed zadel hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:44

Je hoeft niet gelijk een nieuw zadel te kopen als je paard wat in bespiering veranderd. Koop een goede kwaliteit merkzadel dat makkelijk aan te passen is, dit valt met Kieffer vaak tegen, vooral verbreden wil slecht. Als je de zadelmaker toch 1 x per jaar of 1 x per 2 jaar over de vloer hebt en zoveel veranderd een 4 jarige ook niet meer.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:50

ik heb zelf 3 wintecs en er pas weer een bijgekocht..
onderhoudvriendelijk,slijten bijna niet, verstelbare bomen ,cair systeem/en makkelijk op te vullen /verstellen e.d
ik gebrik mijn zadels dus ook met verselbare boom het zelfde zadel wat ik opmijn fries heb ligt vervolgens ook perfect op mijn kwpnner(wel de boom verwisselt
deze moet je overigens wel goed aan laten meten

mijn laatste zadel is een KNIGHT RIDER. van de leverancier van wintec alleen andere merknaam..
http://www.skholland.nl

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 06:25

[quote="Elzepelze"]@ Netje: hoe heb je die twijfels weg gekregen? Met andere mensen gepraat/gevraagd of gewoon gedaan? En waar heb je het zadel vandaan? Bij een ruitersportzaak of..?

Ik had dezelfde twijfels als jij: moet ik voor een net 4-jarige al een duur zadel kopen als ze 'nog zoveel veranderen'. Ik had dus een tussenoplossing gekozen en een (relatief) goedkoop nieuw Winteczadel gekocht (ook aan laten meten), maar dat bleek niet de oplossing voor mijn paard omdat de uiteinden van de verwisselbare boom erg op haar schoftspieren drukten, waardoor ze daar last kreeg van haar bespiering. Ik heb toen de zadelmaker van Hypoplaza (in Den Haag) laten komen (woon zelf in de kop van Noord-Holland) en die heeft er een heleboel zadels op gepast, waarmee mijn meiden proefgereden hebben. Uiteindelijk hebben we toen een Anky-zadel gekocht wat dus na 2 jaar nog steeds perfect ligt. Mijn ervaring is dus dat een goed aangepast zadel - in dit geval - beter voldoet dan kiezen voor een goedkopere oplossing ! Overigens is een zadel altijd weer aan te passen als een paard verandert (de maat zal niet wijzigen over het algemeen, meestal moeten dan de kussens worden aangepast).

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:24

Als je een nieuw zadel koopt bij je paard, dit is op zich geen probleem.
Als je er dan maar voor zorgt dat het regelmatig gecontroleerd word.
Ga het niet met gelpads of andere onderleggers opvullen wanneer het niet lekker meer ligt.
Hou je paard in de gaten, vooral gezien de leeftijd, maar je kunt best een nieuwe kieffer bijvoorbeeld kopen als je hem maar regelmatig laat nakijken door een zadelmaker, en laat deze ook het paard en zadel zien, breng je zadel niet weg zodat ze zonder het paard te zien gaan opvullen.
Het regelmatig opvullen of controleren van het zadel door een vakman is heel erg belangrijk.
voorkomt een hoop problemen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:47

Persoonlijk zou ik geen nieuw zadel kopen, er kan nl veel veranderen in korte tijd. Koop een goed tweedehands zadel en laat regelmatig een zadelmaker de boel controleren, dat voorkomt problemen. Je kan altijd over een paar jaar een nieuw zadel laten aanmeten en je kan zo onnodige kosten uitsparen.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:50

Ik had ook een zadel wat wel goed lag op de pony maar ik totaal niet in kon zitten!
Ik vond m de loop van tijd een beetje nauw worden

Naa een tijdje heb ik dan een ander zadel gekocht!
Ligt goed op mn pony ( is ook vier )
En kan der goed in zitten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:54

tja, als hij te klein is voor jouw, dan werkt het zadel ook niet goed. Het zadel kan dan niet goed de druk verdelen, dus kans op drukplekken en/of verloop van tijd rugproblemen bij het paard.
Een 2e hands zadel kan natuurlijk ook Knipoog

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:24

Ik heb destijds een nieuwe Passier Corona gekocht voor mijn 4-jarige.
Zadel past nog steeds goed..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:04

je kan prima een zadel laten maken voor een 4 jarige, er wordt dan ook rekening gehouden met jouw zit en jouw eisen voor het zadel.
het zadel wordt zo gemaakt dat het nog makkelijk aan te passen is in bijvoorbeeld de vulling. dus gewoon elk halfjaar even na laten kijken en evt wat aan laten passen.

dat een paard met 6 uitgegroeid is is trouwens onzin, een paard blijft zijn hele leven veranderen in bespiering!!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:26

Ik heb laatst ook een nieuw zadel gekocht en op maat laten maken voor mijn 4 jarige. Het zadel moet sowieso opgevuld worden na een half jaar, dan wordt gelijk de ligging opnieuw gecontroleerd. En volgens de zadelmaker is het zadel (mijn Rossner iig) makkelijk aan te passen mocht dat later nodig zijn!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:31

Ik ben nu met mijn 14 jarige ruin aan het 4de zadel bezig! Heb het paard vanaf 3 jaar. Gemiddeld om de 3 jaar een ander zadel gekocht. Mijn paard veranderde wel degelijk dat dit noodzakelijk was. Nu doe ik inmiddels alweer bijna 4 jaar met 1 zadel en ik hoop dat dit zo blijft Duivel Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:49

Ik heb voor mijn 2,5 jarige (nu al bijna 3,5) een kieffer lech profi gekocht, het zelfde zadel had ik al voor zn moeder. Het moest alleen even smaller gemaakt worden en nu ligt het perfect. laat over half jaartje weer de zadelmaker komen om te kijken of het goed ligt

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:45

Mijn 4jarige heeft als 3jarige een nieuw zadel gekregen, wat goed aangepast op zijn rug kan worden Vork

naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:54

ik heb een rossner amerika plus voor mijn 5 jarige....en bij divoza zeiden ze me toen...dat als mijn paard veranderde dat ze bijna alles aan het zadel zo kunnen aanpassen dat hij weer past...dus mocht hij veranderen kunnen ze hem altijd op maat maken

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 15:25

Ah oké. Nou super.
Ik denk dat ik er wel uit ben, en toch maar een nieuw zadel aanschaf voor mijn paard.
Je doet er tenslotte ook weer enorm lang mee!

Bedankt voor de reacties.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:45

naomii__ schreef:
ik heb een rossner amerika plus voor mijn 5 jarige....en bij divoza zeiden ze me toen...dat als mijn paard veranderde dat ze bijna alles aan het zadel zo kunnen aanpassen dat hij weer past...dus mocht hij veranderen kunnen ze hem altijd op maat maken

Hetzelfde zadel gekocht voor een 4 jarige haflinger en ze hebben me hetzelfde advies geven als jij ook hebt gekregen Lachen

Even zien of ik er nog zo over denk over een paar jaar, maar dat is voor later. Liever een zadel wat nu fijn zit voor ruiter en paard.