Kan een boom ook verbreed worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doriangi

Kan een boom ook verbreed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:41

Ik vroeg me af of een zadelmaker de boom van je zadel ook kan verbreden of ben je dan automatisch verplicht een ander zadel met bredere boom te kopen?
Ik heb nl. een Rossner Amerika die op zich al een erg brede boom heeft maar blijkbaar nog niet breed genoeg voor m'n kloeke New Forest pony.
Ik heb het zadel deze morgen gepast (enkel op haar rug gelegd, niet aangesingeld) en ipv een drietal vingers kon gans m'n hand er tussen Rolleyes
Het lijkt me ook dat het zadel iets te ver achterover ligt wat dus voort komt doordat de boom eig nog te smal is.
Dus m'n vraag is of het mogelijk is de boom te laten verbreden of heeft iemand hier ervaring mee?

CM_

Re: Kan een boom ook verbreed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:42

dat kan wel,
maar niet bij elk zadel.
als ik jou was zou ik een goede zadelmaker er even naar laten kijken, die kan vertellen of die het zadel passend kan maken of niet

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:44

Dank je, ik ben van plan om een zadelmaker te laten komen Lachen
Ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was, anders verkoop ik het gewoon weer en koop ik een passend tweedehands zadel.
Alleen heeft m'n pony wel een erg moeilijk rugje!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:47

Ik heb een kieffer, die boom kon bij divoza breder gemaakt worden. Het is een kunststof boom die hebben ze heel warm gemaakt en toen uit elkaar getrokken. Het zadel past nu prima. kostte volgens mij een paar tientjes. Ik weet niet wat voor boom er in jouw zadel zit.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:55

Het kan op zich wel, ligt er helemaal aan wat voor boom in het zadel zit.
Ik heb mijn Kieffer Lech Profi afgelopen jaar een heel klein stukje laten verbreden.
Uiteraard wordt de boom er wel zwakker op, dat moet je je wel realiseren.
Succes ermee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:32

ligt helemaal aan de boom , kieffer met kunstof boom word idd verwarmd en dan verbreed, houten , deels kunstof en ijzeren delen kunnen vaak op 1 of andere manier wel verbreed worden , door middel van het kop ijzer doorzagen en verbreden met een stuk extra matriaal , maar ik raad je wel aan hiervoor naar een goede zadelMAKER te gaan

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 16:02

Ok bedankt, ik heb reeds wat zadelmakers gemaild met de vraag of het mogelijk zou zijn en afhankelijk van de reacties laat ik er eentje kijken naar m'n zadel.
Anders verkoop ik gewoon m'n beide zadels en laat ik een zadelmaker tweedehands zadels komen passen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:23

Ik heb identiek hetzelfde gehad met dit zadel, ze zijn nogal smal, divoza maakt ze zo wat breder, en mijn zadel paste op zich toen wel maar schoof wat naar achteren, dus ik laat het nu weer aanpassen door een erkende zadelmaker,

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:55

Alleen de duurdere merken kunnen verbreed.

Ik had mijn Hulsebos ook laten verbreden.

Let wel op: je zadel wordt er minder sterk van.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:27

Mijn rossner amerika is ook verbreed bij divoza.. geen probleem ( natuurlijk niet erg veel. Maar de mijne is ongeveer 2cm verbreed

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:33

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:29

Er zijn meerdere mogelijkheden om bomen te verbreden.
Het kan met de meeste bomen maar het gaat tenallertijde tenkoste van de sterkte van de boom.
Maarrrrr..... een zadel wat te krap is geeft meer spanning en kan op breuk dan een zadel wat op de goede breedte is.

Ik zelf doe niet meer dan maximaal één maat, m.i. ga je daarboven te veel sterkte verliezen.
Maar ik ken collega's die rustig 3 tot 4 maten doen met een houten boom.
Kieffer is een heel ander verhaal. Die bomen zijn ontworpen om te worden aangepast.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:19

Mijn zadel had van voren ook te veel ruimte en lag behoorlijk achterover. Dus ik dacht ook dat de boom te smal was. Ik heb er gister een zadelmaker na laten kijken. Maar die vond de boom helemaal niet te smal. Hij was alleen veelste dik opgevuld aan de voorkant. Hij haalt er aan de voorkant wat uit en er gaat achter iets bij. En dan moet ie volgens hem goed zijn. Ik kan hem vanavond weer ophalen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:07

felicity schreef:
Mijn zadel had van voren ook te veel ruimte en lag behoorlijk achterover. Dus ik dacht ook dat de boom te smal was. Ik heb er gister een zadelmaker na laten kijken. Maar die vond de boom helemaal niet te smal. Hij was alleen veelste dik opgevuld aan de voorkant. Hij haalt er aan de voorkant wat uit en er gaat achter iets bij. En dan moet ie volgens hem goed zijn. Ik kan hem vanavond weer ophalen.

......?? als je voor te veel ruimte hebt dan is je zadel te breed.
Meestal als je zadel te hoog ligt dan is de boom te smal.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:23

Veel ruimte in de zin van boven de schoft niet aan de zijkanten.
De boom was de goede maat. Maar de voorkant was te veel opgevuld waardoor hij van voren hoger ging liggen en hij achter achter over hing.

stokstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:35

bij veel zadels is dat inderdaad wel mogelijk!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:30

Waar je wel op moet letten is dat ze niet enkel het zadel tussen de bank zetten en hem zo verbreden,dan is er een grote kans op scheefdrukken van de boom!
Bij divoza zou ik het zeker niet laten doen!

Een zeer kundige zadelmaker is dus zeker aan te raden.
Onze zadelmaker doet het al een jaar of 25 en heeft er nooit problemen mee gehad.
Bij mij koste het iets van 100 euro.
Maar sommige zadelmakers zijn niet kundig genoeg en dan is het ook maar goed dat ze er niet aan beginnen Knipoog