Wat weet de beste oplossing voor dit dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avienna

Wat weet de beste oplossing voor dit dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:01

Ik heb een kwalitatief goed dressuurzadel gekocht wat opzich mooi op de rug van mijn haflinger ligt, alleen kantelt het een klein beetje naar achteren. Nu zijn er van de week foto's van mij gemaakt tijdens het rijden en viel mij op dat ik met dit zadel ontzettend achterover hang.

Afbeelding

Ik wil het zadel laten aanpassen zodat het helemaal recht ligt zoals het hoort. Nu twijfel ik tussen twee opties:
ik kan het zadel iets laten verbreden of ik kan de achterkant laten opvullen.
Beide opties hebben als resultaat dat het zadel recht zal gaan liggen.

Ik zal het natuurlijk ook overleggen met de zadelmaker maar ik wil alvast weten wat jullie er van denken. Wat raden jullie mij aan en met welke kosten moet ik rekening houden?
Alvast bedankt voor de adviezen!

Precious20

Re: Wat weet de beste oplossing voor dit dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:05

Je geeft zelf al aan dat je dit met een zadelmaker gaat bespreken, goed idee want vanachter een pc kan je dit niet goed beoordelen.
Maar om toch even mijn mening te geven Knipoog Ik denk niet dat je de kussens nog veel kan bijvullen... De kussens zien er nu al behoorlijk bol uit. Als je daar nog meer vulling gaat bijdoen, gaan de kussens mss te hard worden.
Persoonlijk zou ik voor de eerste optie: boom verbreden gaan. Ik vind dat jouw zadel erg "op" het paard ligt in plaats van er meer rond. Mag ik trws vragen welk zadel het is??

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:12

Bedankt voor je advies. Het is een 2e hands Princeville Leicester van 1,5 oud. Het zadel is nog niet eerder opgevuld, vandaar mijn optie om de kussens op te laten vullen.
Ik ben ontzettend blij met het zadel en wil er best wat geld in investeren om het nog beter te laten liggen. Ik hoop dat de boom verbreden de boom niet te slap maakt..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:15

En als je het een stukje naar achter legt? Of schuift het zadel naar voren?
Op laten vullen zou ik niet doen. De kussens zijn al erg dik en vol.

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:22

Als ik het zadel meer naar achter schuif ligt het inderdaad wat beter. Alleen ben ik bang als mijn paard straks haar wintervacht krijgt dat het probleem erger wordt. Weten jullie met welke kosten ik rekening moet houden bij een boomverbreding?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:57

Als je de kussens naar achterlegd los je imo het probleem niet op. Ik vermoed dat je boom te smal is.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:25

foto is niet echt duidelijk maar het lijkt inderdaad alsof de boom toch te smal is waardoor het zadel achteroverkanteld, soms kan het helpen als de zadelmaker het zadel voor iets minder vult waardoor ie eigenlijk ietsje breder wordt.
Maar het beste kun je denk ik toch de zadelmaker laten langskomen en zijn advies vragen, als het goed is heeft hij de meeste kennis in huis met dit soort problemen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:54

Is het een Haflinger waar het zadel op ligt? Deze paarden hebben meestal een boommaat 3 of 4 nodig omdat de rug erg breed is. Als je zadel schuift, is het meestal omdat het een niet goed passend zadel is en heeft opvullen geen zin en ligt het echt aan je boommaat. Hoeveel inch is het? Kan misschien ook zijn dat het zadel te groot/ te klein voor jou zelf is en dat je daardoor niet rechtop zit.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:43

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goed passend zadel voor mijn haflinger. Als ik jou zo op de foto zie, denk ik dat de boom te smal is. Wanneer een boom te smal is helt het zadel achterover en komt er veel druk op de schoft. Kijk daar na het rijden eens goed naar, als de vacht rondom de schoft wild door elkaar zit is dit niet goed. Ik heb de afgelopen weken allerlei zadels op mijn pony gehad. Van bijna alle soorten thorowgood, br, massimo, merano...ik heb er vanochtend een wintec dressuur met een witte boom opgelegd en deze ligt tot nu toe het beste van allemaal. Mijn hafje is nog erg dik en heeft erg veel vet op en rondom de schouders waardoor elk zadel teveel naar voren schuift.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:12

Als ik zo naar die foto kijk, lijkt het alsof het zadel op of heel dicht tegen de schouders ligt! Inderdaad slim om een zadelmaker hier naar te laten kijken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:33

Het zadel ligt iig teveel naar voren, hij hoort achter de schouders te liggen.
Je zit ook teveel achter op de lepel. Doe je beugels eens een gaatje langer. Als dat niet helpt is de inch maat misschien te klein voor jou. De inch maat heeft niet alleen te maken met de dikte van je kont, maar ook met de lengte van je bovenbenen.

Mijn zadel was ook iets teveel achterover gaan liggen. De zadelmaker heeft toen twee dikke stukjes leer op elkaar tussen de boom en de kussens gemaakt. Zo kwam de achterkant iets omhoog, zonder dat de kussens ronder en harder werden.
Maar ik denk dat jou zadel gewoon te klein is voor je haf

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:41

Lenneke_ schreef:
Het zadel ligt iig teveel naar voren, hij hoort achter de schouders te liggen.
Je zit ook teveel achter op de lepel. Doe je beugels eens een gaatje langer. Als dat niet helpt is de inch maat misschien te klein voor jou. De inch maat heeft niet alleen te maken met de dikte van je kont, maar ook met de lengte van je bovenbenen.

Mijn zadel was ook iets teveel achterover gaan liggen. De zadelmaker heeft toen twee dikke stukjes leer op elkaar tussen de boom en de kussens gemaakt. Zo kwam de achterkant iets omhoog, zonder dat de kussens ronder en harder werden.
Maar ik denk dat jou zadel gewoon te klein is voor je haf

Mijn indruk is dat het zadel dan wel hoger ligt aan de achterkant en daardoor in balans komt te liggen maar dat hij dan bij de schoft toch te krap blijft....

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:54

Welek boommaat heeft het zadel.
Je kunt het zadel proberen verder naar achteren te plaatsen,en laten bekijken door een zadelmaker of het dan meer in balans komt te liggen,maar als het zadel tijdens het rijden weer naar voren schuift is de boom waarschijnlijk echt te krap.
Je kan de boom bij een echt! goede zadelmaker laten verbreden.
Of een zadel met bredere boom kopen,en dan de boommaat van te voren laten opmeten.
De meeste normaal bespierde paarden hebben maat 32.
Een zadelmaker die het zadel beter wil laten passen door meer op te vullen daar heb ik in elk geval geen vertrouwen in,tenzij de vulling is weggezakt.

Je kunt trouwens als je de kussens van je zadel bekijkt ook voelen of het hard of gebobbeld aanvoelt,en of het ene kussens bv scheef is gevuld,dan kan het dat het zadel volledig overnieuw gevuld moet worden.