discussie over zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

discussie over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:01

wij hebben op stal een discussie over waar het zadel precies moet liggen, ik dacht dat dit ongeveer zo'n 3 figers was achter de bobbel van de schouder die vlak onder de schoft ligt. in ider geval hij mag daar niet op komen te liggen.
we hebben een paardje op stal die nogal ruime schouders heeft waardoor sommige vinden dat het zadel te ver naar achteren ligt.

wat is jullie mening?

unamie

Re: discussie over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:25

Dat is per paard verschillend
Hoe schuiner de schouder hoe verder het zadel naar achteren komt te liggen
De meeste zadels liggen te ver naar voren
De schouder hoort vrij te liggen, dus de schouderpunt mag het zadel dus niet raken

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:31

ik heb geleerd dat hij achter het voorbeen moet liggen, dat je een rechte lijn moet kunnen trekken van achter het voorbeen tot het begin van het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:35

Voel het schouderblad, daar nog 5 cm achter leggen, het schouderblad moet met naar achteren bewegen vrij liggen, de spier die er overheen loopt moet niet belemmert worden. Gauw kan je dan al een hand tussen voorbeen en singel leggen. Maar voel het schouderblad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:41

er is een makkelijk trukje voor
als je het zadel eerst te ver naar voren legt, deels op de manenkam, en je duwt zachtjes het zadel naar achteren, daar waar het zadel "afremt" ligt deze goed.
er is geen standaard punt, zoals al wordt vermeld verschilt dat per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:01

Als de bespiering naast de schoft weg is door bv een te smalle kamer, remt het zadel volgens mij af te ver naar voren.

Mijn zadel bv ligt niet goed meer ik moet hem juist wat naar achteren leggen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:12

Dat van die singel is achterhaald, je volgt met je hand het schouderblad van boven naar onderen; de voorboom van je zadel moet daar 4 vingers achter liggen. De boom kun je zien als je het bovenste zweetblad optilt, hij ligt in dat "zakje".
Dat moet dus ruim achter het schouderblad liggen, want tijdens het lopen beweegt het schouderblad heen en weer, en mag daarbij nooit gehinderd worden door het zadel.
En inderdaad, minstens 75% van de zadels ligt te ver naar voren, een groot deel heeft ook een te nauwe voorboom trouwens. Dit kan spieratrofie (= afbraak) tot gevolg hebben. Boos!
Mijn huidige merrie is bij de vorige eigenaar voor verhuur gebruikt en heeft 4 jaar met een te nauw zadel gelopen; de fysio heeft er nu al 1½ jaar werk aan................ ze liep helemaal verkrampt en durfde niet vanuit de schouder te lopen, de arme ziel! Ach gut

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:36

dan had ik dus wel gelijk, die bobbel waar ik het over had is de boven kand van het schouderblad. en deze ligt nu vrij als we het doen op mijn manier

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:31

als je een zadel hebt dat past, leg je hem veel te ver naar voren en duw je hem gewoon naar achter:
alle haren zitten goed
hij ligt ergens 'vast' daar moet hij liggen..