wat voor zadel op mijn pony? ( hoge schoft)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXxkimmii

wat voor zadel op mijn pony? ( hoge schoft)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:43

hallo, in de titel staat het eigelijk al, ik heb een pony met een erg hoge schoft, we hebben
nu al 2 zadels, maar allebij passen ze niet, wat voor zadel is geschikt hiervoor??

alvast bedankt..

groetjes kim

krumel

Re: wat voor zadel op mijn pony? ( hoge schoft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:45

dat is nooit zo te zeggen, het beste kun je er een goede zadelmaker bij halen die dan een aantal zadels voor je meeneemt om te passen.

xXxkimmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:48

dit heb ik ook al gedaan, maar toch met een wintec zadel thuis gekomen wat na een tijdje al voor geen meter meer lag, het zadel ligt heel snel achterover, hier krijg ik een zere rug en nek vn

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:49

had je dan een zadelmaker of een 'zadelverkoper' uit een winkel, er is wel een verschil namelijk. Probeer een goede zadelmaker te vinden, die er ook echt verstand van heeft en je niet zomaar een niet passend zadel aan zal smeren.'

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:50

Inderdaad. Een goede zadelmaker erbij halen, want wij kunnen vanaf onze computer ook niet echt zien wat er op jouw paard past natuurlijk. Knipoog

xXxkimmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:50

is dat niet hartstikke duur?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:51

Wel de beste oplossing denk ik zomaar. Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:53

je kunt gewoon een zadelmaker opbellen en zeggen wat je maximaal uit wilt geven. Sommige zadelmakers hebben ook wat 2e-hands zadels liggen.
Ik heb zelf bestfit laten komen, die kun je ook vragen om 2e-hands mee te nemen, of bijv. zadels tot ... euro.

xXxkimmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:56

oke, bedankt voor de reacties

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:05

kan je niet een zadel op laten vullen?

xXxkimmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:15

dat heb ik vorige week laten doen, en het zadel lag een paar dagen goed, en nu ligt het weer niet goed

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:48

Als je pony een extreem hoge schoft heeft dan moet zou je kunnen uitkijken naar Kieffer of KN (alleen weet ik niet of er veel verschil zit tussen de pony- en paarden zadels).
Verder moet je er zo'n pad onder leggen die taps toeloopt. Dus aan de achterkant hoger is dan aan de voorkant. En een borsttuigje gebruiken.

Ik heb een paard met een extreem hoge schoft. DA zegt dat hij het bijna nog nooit zo gezien heeft. Daar blijft geen enkel zadel gewoon op liggen. Met bovenstaande oplossing is het prima te doen. We rijden er al jaren heel fijn mee.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:59

Scum, zou je een foto van de rug + schoft van dat paard kunnen plaatsen? Ben nu nl wel heel benieuwd aangezien ik min of meer over hetzelfde probleem struikel...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:03

ik zou als ik jou was eerst proberen een passend zadel te vinden zonder borsttuigjes, onderleggers etc. Dat zijn toch middelen om een niet 100% passend zadel op zijn plek te houden.
Maar ik geloof best dat er paarden zijn (met een heel erg hoge schoft) waar je echt met geen mogelijkheid een goed passend zadel op kunt vinden.

xXxkimmii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:22

ik heb nu een kieffer zadel, maar dat ligt niet goed,en om nu met allerlei hulpmiddelen te komen lijkt me ook niet zo'n super idee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:01

Als de schoft echt heel erg extreem is dan kun je niet aan die hulpmiddelen ontkomen.
Foto's van de schoft heb ik niet bij de hand. Er staan er wel heel veel in mijn profiel (alle foto's van de grote vos). Maar die zijn allemaal met zadel.

Edit; ik heb er een zonder zadel gevonden. Eerste foto van dit topic: viewtopic.php?f=10&t=619498&p=16810780#p16810780

Maar omdat die foto van voren genomen is kun je nog steeds niet zien dat de schoft extreem hoog is. Voor de dressuur rijden we tegenwoordig wel zonder borsttuigje. Dat houdt wel in dat het zadel naar de kont schuift, dus vlak voor je de proef rijdt moet je eraf stappen en het zadel naar voren leggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:07

Ah, op de laatste 2 foto's (daar waar het paard geinterviewed wordt), daar kun je wel wat beter zien hoe hoog de schoft is Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:17

Ja dat is inderdaad wel een heel erg hoge schoft! Zo erg is het bij mijn paard (gelukkig) nog niet want ik kan me goed voorstellen dat daar geen enkel zadel mooi op blijft liggen. Dan heb je geen andere keuze dan hulpmiddelen te gaan gebruiken.

Simtan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:40

Hoii

Ik zou gewoon rustig blijven zoeken naar een zadel die echt perfect past Knipoog
Je moet wel waar voor je geld hebben en hij moet natuurlijk perfect liggen op je pony .
Je wilt natuurlijk geen pijnlijke rug bij je pony Knipoog
Mijn pony heeft ook een lastige schoft we zoeken gewoon rustig verder en wachten tot het perfecte zadel opduikt

Groetjs !

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:47

Hoi mijn paard heeft ook zo'n megaschoft.
Gelukkig heb ik al jaren hetzelfde zadel: een Kieffer Lech Profi en die ligt heel goed (verder maten weet ik helaas niet) verder heb ik nog een Stübben Maestoso de Luxe (die moet ik eigenlijk nog inrijden) maar beide heb ik niet zomaar gekocht maar echt goed laten kijken door de zadelmaker welke maten nodig waren. Gelukkig heb ik geen verder hulpmiddelen nodig.

Zou dus idd voor goed advies gaan en eventueel zoals eerder gezegd anders voor een tweedehands gaan, die wel goed past (of die nog wat kan aangepast worden; door een goede zadelmaker natuurlijk).

Via dit topic krijg je natuurlijk alleen wat persoonlijke meningen/ervaringen maar die hoeven niet voor jou of jouw pony op te gaan.

Veel succes in ieder geval!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:25

kentaur zadel maat 1 Knipoog