Weet iemand misschien waar ik een goed bitloos hoofdstel kan kopen?
En kan iemand mij een bepaald soort hoofdstel aanraden? Er zijn veel verschillende soorten, en ik wil geen miskoop doen.
Ik heb de test op http://www.paardnatuurlijk.nl gezien, maar mijn voorkeur gaat eigenlijk meer uit naar bitloze hoofdstellen die er wat meer uitzien en ongeveer hetzelfde in gebruik zijn als een bithoofdstel. Een touwhalster bijvoorbeeld vind ik niet fijn rijden.
Iets wat ik me afvraag wat bitloze hoofdstellen betreft: rijd je met alle soorten met een losse teugel of bestaan er ook hoofdstellen waarbij je gewoon contact hebt met de neus?
Mijn merrie is bitloos ingereden (touwhalster). Ze accepteert het bit prima hoor, maar ik vind het voor mijn eigen gevoel fijner om toch weer naar bitloos te gaan. Mede omdat zij heel gevoelig in de mond is, en ik daar heel voorzichtig mee om moet gaan (ja, daar ben tijdens het rijden nogal een zeikerd in, en constant erg druk mee

Het is wel de bedoeling dat ik dressuurmatig met haar kan werken, met op z'n tijd een mooi ritje buiten in het bos.