Bitloos hoofdstel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:24

Ik wil binnenkort bitloos gaan rijden met mijn jonge arabische merrie.
Weet iemand misschien waar ik een goed bitloos hoofdstel kan kopen?
En kan iemand mij een bepaald soort hoofdstel aanraden? Er zijn veel verschillende soorten, en ik wil geen miskoop doen.

Ik heb de test op http://www.paardnatuurlijk.nl gezien, maar mijn voorkeur gaat eigenlijk meer uit naar bitloze hoofdstellen die er wat meer uitzien en ongeveer hetzelfde in gebruik zijn als een bithoofdstel. Een touwhalster bijvoorbeeld vind ik niet fijn rijden.

Iets wat ik me afvraag wat bitloze hoofdstellen betreft: rijd je met alle soorten met een losse teugel of bestaan er ook hoofdstellen waarbij je gewoon contact hebt met de neus?

Mijn merrie is bitloos ingereden (touwhalster). Ze accepteert het bit prima hoor, maar ik vind het voor mijn eigen gevoel fijner om toch weer naar bitloos te gaan. Mede omdat zij heel gevoelig in de mond is, en ik daar heel voorzichtig mee om moet gaan (ja, daar ben tijdens het rijden nogal een zeikerd in, en constant erg druk mee Knipoog ). Met een bitloos hoofdstel natuurlijk ook, maar dat voelt voor mij 'veiliger' omdat ik haar minder snel pijn kan doen heb ik het idee. Ik zou eerder met haar op buitenrit gaan bitloos dan met bit.

Het is wel de bedoeling dat ik dressuurmatig met haar kan werken, met op z'n tijd een mooi ritje buiten in het bos.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-07 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaKos

Re: Bitloos hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:25

Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen...er zijn al tig topics over dit onderwerp Knipoog

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:26

ik heb mijn merothisch hoofdstel te koop, mocht je belangstelling hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:26

AnjaKos schreef:
Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen...er zijn al tig topics over dit onderwerp Knipoog

Ja dat weet ik wel, heb ik ook gedaan, maar ik vind nergens waar die hoofdstellen te koop zijn eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:29

skessa schreef:
ik heb mijn merothisch hoofdstel te koop, mocht je belangstelling hebben Knipoog

*gaat meteen googlen*

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:31

Ik rijd mijn paard met het bitloze hoofdstel van Emiel Voest. Gewoon te verkrijgen via de webshop van www.emielvoest.nl Lachen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:32

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:16

Ik rij mijn pony's met een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop. http://www.mijnwinkel.nl/shop70000/
Het rijdt perfect. En het hoofdstel kost slechts € 49,00. Ik rij er al jaren mee en zou niet anders meer willen. Het is precies hetzelfde hoofdstel als dat van Voest. Ik heb deze namelijk ook. Het enige verschil is de prijs en dat omdat zijn naam in de zijne staat gegraveerd. Vandaar dat ik voor mijn andere pony een hoofdstel bij de ruitersportshop heb gekocht. Het scheelt enorm.

Fotootjes:
Afbeelding

Ik heb het gezicht van deze amazone even gewist. De pony is van mij maar ik weet niet of zij het op prijs stelt als ik haar zonder toestemming hier tentoonstel Haha!

Deze amazone die mijn fjord bitloos berijdt vond het wel goed.

Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:50

Kan je met het ruitersportshop-hoofdstel met teugelcontact rijden? Want de meeste bitloze hoofdstellen zijn toch bedoeld om met losse teugel te rijden, niet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:58

Ik heb een side pull met zachte neusriem. Dit vind ik ik het meest overeen komen met een bit qua werking.

Ik rij niet constant op contact, maar dat doe ik met bit ook niet. Ook de teugels niet helemaal los. Maar zodra hij ontspant hangen is de druk helemaal van de teugels af.
Ik zie niet zo het nut van constant contact/druk

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:11

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:15

Mandyke schreef:
Kan je met het ruitersportshop-hoofdstel met teugelcontact rijden? Want de meeste bitloze hoofdstellen zijn toch bedoeld om met losse teugel te rijden, niet?

Een touwhalster kan vrij scherp inwerken en is dus niet aan te raden om met teugelcontact te rijden mits licht. Met het hoofdstel van de ruitersportshop kan dat wel. Je moet natuurlijk niet gaan trekken en sjorren maar dat is ook beter om dat met bit niet te doen. Maar je bedoelde waarschijnlijk gewoon normaal teugelcontact. Is dus geen probleem met dit hoofdstel. Het prettige van dit hoofdstel is ook dat het goedkoop is en ook nog eens van zeer goede kwaliteit. Die van mij gaat al 7 jaar mee. Als je het hoofdstel iets te simpel vind kan je het ook integreren met een gewoon hoofdstel. Dan heb je een mooi hoofdstelletje met alles erop en eraan maar zonder bit uiteraard en spare riempje.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:02

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:06

ik ben deze week ook gaan kijken, ik ga voor die van ruitersportshop voor een oude kwpner voor buiten en straks op het jonge ding Lachen veel succes! er zijn idd al wat topics hierover trouwens..

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:11

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:26

Wauw, wat een mooi paard!

Zo'n Robert Cook hoofdstel kan je ook heel makkelijk zelf maken als touwhalster/hoofdstel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:23

Ik heb er eentje van Norton/Ukal. 42 euro. Bij elke winkel die Norton/Ukal verkoopt kun je ze bestellen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:51

Shaseera schreef:
AnjaKos schreef:

Ja dat weet ik wel, heb ik ook gedaan, maar ik vind nergens waar die hoofdstellen te koop zijn eigenlijk.

Het lijkt mij toch heel erg sterk dat je de sticky bovenaan deze pagina niet kunt vinden? Overzicht van bitloze optomingen en waar ze te vinden

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:10

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:42

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:08

Hallo!

Ik probeer al een hele tijd tweedehands aan het hoofdstel van de Ruitersportshop te komen maar dat gaat niet lukken. Daarom nu toch maar een nieuwe..... een vraagje over de maat. Ik heb een IJslander met een behoorlijk groot hoofd. Zal hij alleen Cob passen of is de Full ook redelijk goed verstelbaar, zodat ik hem ook voor mijn paard kan gebruiken?

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:24

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:21

Yinari, ik zal kiezen voor een grotere maat. Mijn tinker paste destijds niet de full.... (te klein)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:34

Heb je dan een extra Large genomen ofzo? Nou ja, als de Full voor een tinker te klein is zal hij voor mijn ijslander wel oké zijn denk ik, dank je wel!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:32

Ik heb die van mij toen weer verkocht, extra large bestond niet. Was allemaal 1 maat.