welke "zadelpasser" voor beoordeling van boomlooszadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

welke "zadelpasser" voor beoordeling van boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 06:54

sinds september rijd ik mijn pony,met een boomloos zadel,merk torsion. Met grandeurpad eronder dacht ik eigenlijk weinig problemen te hebben(eigenlijk heel enthousiast). Sinds een paar weken ben ik toch wat met mijn houding/zit,maar ook springen bezig en ik weet niet of er verband is, maar tot grote schrik zitten er naast de schoft nu toch beginnende drukplekken.

wie kan mij helpen om te bekijken wat er aan de hand is,is er iemand omgeving breda/dordrecht (mag ook ergens anders vandaan komen als er maar ook echt kan worden gekeken), die mij kan helpen om goede keuze te maken en of tips/alternatieven heeft. Ik heb zelf te weinig ervaringen op dit gebied om goede afweging te maken.

Wat ik prettig vind als het ook iemand is die veel ervaring heeft met boomloos zadels en het niet bij voorbaat al verwerpt Clown . Ik sta voor alles open en als het niet goed is,dan is het niet goed en komt er alternatief, maar ...

wie kan mij mij helpen door onafhankelijk en deskundig te zijn?

merrieveulen

Re: welke "zadelpasser" voor beoordeling van boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:04

in ieder geval niet meer rijden met dit zadel voor ernaar gekeken is, drukplekken zijn altijd slecht nieuws, en zeggen een hoop over je zadel. vergeet ook niet dat een boomloos zadel de druk niet verdeelt. waar precies vormen zich de drukplekken, en kan je een foto laten zien?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:09

Nou ja ik denk dat merrieveulen het al heeft gezegd. " het zegt een hoop over je zadel". Boomloze zadels zou nou eenmaal niet geschikt voor intensief gebruik. En drukplekken betekend foute boel. Maar misschien ben ik niet de beste om hierop te reageren aangezien ik niet een voorstander er van ben. Hopelijk vind je een goede zadelpasser voor boomloze zadels. Succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:21

probleem is dat men roept 'een boomloos past altijd!'. later kwamen er bij barefoot bijv. verschillende maten pommels, wat nou 'past altijd!'. onzin. verder is goede drukverdeling zó belangrijk, daarom ben ik ook niet overtuigd van het nut van boomloos in die zin.
ieder zadel moet passen, en datgene doen waarvoor een zadel bedoeld is. enkele van die aspecten mis ik gewoon in boomloze zadels.

momenteel heeft mijn zusje er één, die prima ligt, maar wij vinden het niet zo ideaal. zij kan er op zich wel mee overweg, ik vind het verschrikkelijk rijden. dit zadel heeft ze tijdelijk, omdat de pony veel te dik was toen ze haar kreeg. ze is nu mooi afgevallen, en we laten nu een zadel op maat maken voor d'r.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:54

je hebt pb...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:58

zal proberen foto te maken,als is nog niet heel goed zichtbaar,voel wel verdikkingen. vind zadel zelf erg fijn rijden,hou het uren lang vol, ondanks vorig jaar operatie aan hernia,maar goed, belang paard voorop!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:00

Je hebt boomloze zadels met kussens en zonder kussens. Het is bekend dat de zadels zonder kussens de druk niet goed verdelen, als je gaat springen hang je als het ware in je beugels, en komt al het gewicht op 1 plaats. waarschijnlijk heeft dit dus wel te maken met het feit dat je boomloos rijd en ermee springt.
Ik zou idd ook iemand laten komen welke er verstand van heeft

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:49

@ annastasia, ik neem aan dat je niet kussens bedoelt, maar panelen? de panelen die in sommige boomloze zadels zitten zijn eigenlijk toch een soort boom, en verdelen de druk meer dan een boomloos zadel. ik betwijfel echter of dat te maken heeft met de drukkingen. is het type zadel waar het hier om gaat er ééntje met een pommel?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:03

@merrieveulen, ik weet niet hoe ze het precies noemen, maar ik heb zo'n zadel en daar kun je de kussens/panelen loshalen en dan weer op een andere plaats neerplakken (zoiets als de soft balance zadel) Het zadel wat ik heb noemen ze het voorboogje wel een pommel, maar het is eigenlijk hetzelfde als wat er in de verwisselbare wintecs zit.
waar celticpony mee rijd kan ik niet precies zeggen, daar ik niet helemaal op de hoogte ben van de torsionzadels

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:22

dat harde voorboogje moet, in tegenstelling van wat vaak beweerd wordt, passen. eerder werd er geroepen dat alle paarden de toen nog standaard maat pasten. tegenwoordig zijn er verschillende maten, maar er wordt imo nog altijd onvoldoende gekeken naar het passende van de meeste boomloze zadels...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:33

bij mij is er iemad langsgeweest om inderdaad ook een boomloos zadel te passen (startrekk dressuur). We zijn totaal 2/2,5 bezig geweest en het zadel ligt nu als gegoten.
De voorboogjes in het zadel welke ik heb zijn er in 5 verschillende breedtematen