bitten, argentaan of aurigan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

bitten, argentaan of aurigan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 13:43

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen argentaan of aurigan en waarom je daarvoor zou kiezen? Het heeft een smaak waar paarden van gaan knabbelen ofzo?

Ik zoek namelijk een bit dat mijn pony een beetje van zijn omgeving afleid. Ik heb nou zo'n rolletjesbit met koperen stukjes en daar knabbeltijd hij al wat meer op. Maar ik wil graag een aantal bitten uitproberen om te zien hoe hij erop reageert.

Dus wie nog een goed bit weet moet maar een gil geven! Zolang het maar geen dik bit is want dat vind hij 10x nix Tong uitsteken

_Nicky

Re: bitten, argentaan of aurigan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:05

Argentaan bevat ong. 60% koper en zorgt ervoor dat knabbelen op het bit wordt versterkt. Aurigan bevat ongeveer 80% koper en veroorzaakt nog meer neiging tot knabbelen. Aurigan is overigens nikkelvrij.

Ik zou zeker naar een K&K bitje gaan kijken, die zijn verkrijgbaar in verschillende diktes. Van 14 mm t/m 21 mm dacht ik.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:59

En hoe zit het dan met dit bit, er staat bij dat de rollen van koper zijn. Is dat dan meer als die 80% in aurigan?

Voordeel van dit bit is namelijk die dikte, mijn pony vind dunnere bitjes echt veel prettiger

Afbeelding

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:05

Runningkawa heeft hier altijd een mooie uitleg over:

runningkawa schreef:
Heb je toevallig zilveren vullingen in een kies?
Bijt daarmee maar eens met een zilverpapiertje op Lachen
Heb je geen zilveren vullingen, vraag het je ouders eens te doen...wedden dat ze het niet doen? Lachen
Zelfde principe is dat

http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

Door de twee verschillende metalen geeft het bit 'stroom' waardoor je paard loslaat mocht je paard het bit vastpakken. Niet zo prettig voor het paard dus, en het is een probleem wat rijtechnisch op te lossen is.

Je hebt ook onderlegtrenzen, die zijn ong. 14 mm dik en daar rijd ik ook mee omdat mijn paard ook geen dikke bitten accepteert. Het is trouwens een onderlegtrens van K&K, 14 mm.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:30

_Nicky
Die uitleg van Runningkawa is zeker een mooie uitleg!
En ik heb het wel een keer uitgeprobeert en heb is geen prettig gevoel Bloos Clown

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:50

Haha ik heb zat vullingen, maar geen zilveren. Huilen van het lachen Ik ga het denk ik ook niet uitproberen Lisa. Haha!

Man_O_War

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:57

Beide is het bekant hetzelfde, alleen het kopergehalte verschilt hierbij.