scheuren/barsten in leer van zadel, hoe wegkrijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

scheuren/barsten in leer van zadel, hoe wegkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 23:12

Hallo medebokkers,

ik heb een probleempje en wil er graag vanaf Lachen
in mijn onderste zweedbladen van mijn zadel, het gedeelte dat tegen het dek aan komt, zit onder de kleine scheurtjes en is zelfs eenbeetje omgekruld.
het leer is dan ook keihard en toch vet ik het regelmatig in. ik heb een zeer overmatig zwetend paard. ik haal dekjes meteen onder mijn zadel vandaan als ik gereden heb en laat deze drogen, maar mjn vraag is eigenlijk, hoe krijg ik dit leer weer soepel?
ik denk dat er behoorlijk wat zweet in is getrokken, ik baal er echt van Verdrietig

groetjes!

harnessmaker

Re: scheuren/barsten in leer van zadel, hoe wegkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:11

Het is goed dat je je natte dekje onder je zadel vandaan haalt maar het is niet voldoende.
Het door zweet nat geworden dekje bevat veel zouten die met het zweet in het dekje trekken. Zou t en leer zijn twee vijanden van elkaar.
Je had na het verwijderen van het dekje ook de zoute aanslag (het vocht op je zadel) moeten verwijderen en je leer weer voeden.

De gevolgen van het niet reinigen en niet voeden zijn droog , dood leer. Daar is helaas niets meer aan te doen.

Wat een optie kan zijn met dit soort problemen is het onderste leer van je kussen laten vervangen door een kunsstof waardoor je kussen niet meer kapot gaat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:26

Niet een tip om het leer weer goed te krijgen, maar misschien wel om te voorkomen dat het weer gebeurd/erger wordt.
Ik gebruik een HAF dekje, deze neemt geen zweet op maar voert het zweet af. Het dekje en het zadel wordt totaal niet nat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:34

Ik moet meegaan met de andere bokkers...denk dat er voor dit stuk leer geen hoop meer is...
Als leer nat wordt door zweet dan moet je het afnemen met een vochtige doek zodat je het zweet weghaald...vervolgens behandelen met glycerinehoudende zeep(zadelzeep) en daarna met vet of olie behandelen.
Je kunt dit alsnog proberen,het is de moeite waard...goed natmaken,afnemen dan behandelen met zadelzeep en als dit droog is olie eroverheen...neem een verfkwastje hiervoor om het makkelijk aan te brengen en smeer het vervolgens met een klein sponsje uit.Als dit goed is ingetrokken nogmaals herhalen totdat het leer helemaal verzadigt is.Hoop voor je dat het nog een beetje te redden is...succes!!

Groetjes,Tinky

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:01

Wat voor zadel heb je? Veel goedkope zadels hebben wel vaker zo'n problemen. Vorige week kwam ik er zo eentje bij de boerenbond tegen, het leer leek net karton. Keihard en als je het deed vouwen dan zag je overal bobbels komen, ik denk dat zo'n zadel na een tijdje ook gaat scheuren.
Is jou zadel vroeger wel altijd soepel geweest? Zo ja, dan ga ik met de rest mee, dan komt het waarschijnlijk door te weinig onderhoud.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 21:28

ik heb een euroriding diamond zadel Lachen
eerst was het niet, het komt door mijn laksheid denk ik.
helaas dus niets meer aan te redden? was ik al bang voor.. dan ga ik nu maar zo goe mogelijk er verder mee om, en dan sparen voor een nieuwe Lachen
bedankt iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:07

Je zou het ook kunnen laten vervangen.. heb je geen nieuw zadel voor.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:02

Lenneke_ schreef:
Niet een tip om het leer weer goed te krijgen, maar misschien wel om te voorkomen dat het weer gebeurd/erger wordt.
Ik gebruik een HAF dekje, deze neemt geen zweet op maar voert het zweet af. Het dekje en het zadel wordt totaal niet nat.

Kan kloppen maar zout verdampt niet en blijft dus achter in je dekje. Het probleem blijft hetzelfde......

edit: foutje in opmerking....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:44

Het zweet loopt naar de randen van het dekje zegmaar. Beetje moeilijk uit te leggen. Maar na het rijden is het langs de rand van het dekje helemaal nat en vies en het dekje zelf en onder het dekje is het droog.
Bij gewone dekjes heb ik dit niet.