Martingaal ... wel of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Martingaal ... wel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:25

Heey,

Ik heb even een vraagje. Volgende week spreek ik mijn intructiche weer maar ik was even benieuwd wat jullie ervan zeggen.
Ik rij nu zonder martingaal..maar ik zat te denken of het toch niet
handiger is om met te gaan rijden. Omdat mijn pony met rijden
af en toe haar hoofd in de lucht gooid. En dan is meteen de concentratie van het rijden ervanaf. Heel vervelend dus. Wat denken jullie ervan.

Ja het is natuurlijk moeilijk om zo uit z'n verhaaltje te zeggen maar mischien... Tong uitsteken

tante_trien

Re: Martingaal ... wel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:30

Ik denk dat het handiger is om het niet te doen, kan je het er gewoon niet rijtechnisch uithalen?

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:18

ik zou het voorlopig even zonder doen en als je het er rijtechnisch niet uitkrijgt kun je er altijd nog een martingaal op doen

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:52

Ik zou het ook niet doen, alleen als er geen andere oplossingen zijn zou ik voor de martingaal gaan.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 20:19

Ja ik ga er natuurlijk wel eerst met me intructiche over hebben. Eens kijken wat zij zegt... Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:46

Wat is de reden dat je pony zijn hoofd omhoog gooit?

Misschien geeft hij wel aan dat hij pijn heeft en weg wil vluchten.
ALS dat zo is heeft de gevolgen aanpakken geen zin. De oorzaak aanpakken wél!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 14:14

harnessmaker : De reden is dat ze heel snel is afgeleid, en als ze dénkt Tong uitsteken dat ze wat ziet dan gooit ze meteen haar hoofd omhoog. Dat ze pijn heeft lijkt me niet... waaraan zou ze pijn moeten hebbe

Pinot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:26

Een martingaal kan een goede oplossing zijn, maar als hij goed staat afgesteld dan kan jou paard gewoon nog zijn hoofd omhoog doen.
Het is alleen wel zo dat hij zijn hoofd niet zo hoog kan houden dat jij de controle verliest.
Vanaf hier kunnen wij natuurlijk niet zien wat jou paard nou precies doet.
Maar als je hem nog wel goed onder controle kunt houden dan weet ik niet in hoeverre een martingaal jou kan helpen. Ik zou het inderdaad gewoon even met je intructrice overleggen en kijken wat zij er van zegt. Zij ziet jou rijden en kan je vast goed advies geven. Maar wel goed dat je er over nadenkt en het niet gewoon doet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:36

als het alleen een tijdelijk concentratie probleempje is zou ik het niet doen... ik neem aan dat je nog wel aardige controle hebt over het beestje? want net als pinot al uitlegt een martingaal helpt je alleen met de controle over je paard en het voorkomt het omhoog-kom probleem niet!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 14:44

Ja klopt, het is niet zo dat ik geen controle over haar heb. Bedankt voor jullie reactiche. Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:50

Als ze zo snel afgeleid is, dan zet je haar niet voldoende aan het werk Knipoog

Rijd heel veel overgangen (dus op een lange zijde niet 1x een overgang, nee 4x iets anders, om de paar passen)
Verder veel figuren rijden, voltes (ook verkleinen en vergroten, ook kun je weer overgangen rijden op die voltes) gebroken lijnen, slangevoltes, recht oversteken... Noem maar op.

Er is zoveel te bedenken, in elk geval je moet het zo snel achter elkaar doen dat je pony geen eens tijd heeft om afgeleid te zijn Tong uitsteken

Mocht ze toch haar hoofd in de lucht gooien, dan onmiddelijk been eraan, naar voren rijden en daarna weer rustig opvangen met je hand tot ze weer ontspant. Desnoods kun je dat rustig weer opvangen op een volte doen, dat is wat makkelijker in het begin.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:56

Ronnie25 schreef:
harnessmaker : De reden is dat ze heel snel is afgeleid, en als ze dénkt Tong uitsteken dat ze wat ziet dan gooit ze meteen haar hoofd omhoog. Dat ze pijn heeft lijkt me niet... waaraan zou ze pijn moeten hebbe

Ik zeg niet DAT ze pijn heeft maar wel dat het zou kunnen.
We komen dit namelijk regelmatig tegen bij paarden die bijvoorbeeld pijn in de rug hebben door een zadel of door de ruiter.
Maar ook pijn op andere plaatsen in het lichaam zou kunnen.

HEt gaat mij erom dat je dit uit kan sluiten.

Een paard dat snel is afgeleid, zou kunnen...... maar wat is daar de aanleiding voor?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:43

als het puur afgeleid zijn is kunnen er twee dingen aan de hand zijn
of je houd haar niet genoeg bezig, dus actiever aan de slag
of de koek is op en ze heeft genoeg gedaan voor dat moment
en morgen is er weer een dag

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:46

Ik zou vragen wat je instructeur er van vind.. Knipoog

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:06

zorg dat je het eerst rijtechnisch probeert op te lossen en daarna pas aan een martingaal beginnen als het opgelost is;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:49

Ik hou niet zo van martingaals, voor mijn idee hangen ze er in veel gevallen meer aan voor de gemoedsrust van de ruiter als wat anders. Ik zou het probleem eens aan je instructrice voorleggen.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:52

Ronnie25 schreef:
Ja ik ga er natuurlijk wel eerst met me intructiche over hebben. Eens kijken wat zij zegt... Lachen

lijkt me idd het handigst, kun je samen overleggen wat je het beste kan doen Knipoog

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:17

Een martingaal zorgt er alleen maar voor dat je paard z'n hoofd niet té ver omhoog kan doen. Je moet hem wel heel strak (en dus fout) afstellen wil je ervoor zorgen dat zijn hoofd naar beneden blijft.

Ik zou het er rijtechnisch proberen uit te halen, niet door middel van hulpteugels. Dat zou ik als laatste optie zien.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 16:35

Niien_ schreef:
Een martingaal zorgt er alleen maar voor dat je paard z'n hoofd niet té ver omhoog kan doen. Je moet hem wel heel strak (en dus fout) afstellen wil je ervoor zorgen dat zijn hoofd naar beneden blijft.

Ik zou het er rijtechnisch proberen uit te halen, niet door middel van hulpteugels. Dat zou ik als laatste optie zien.

ohh oke, ja ik heb ook nog nooit met martingaal gereden dus ik weet ook niet presies hoe het werkt. Maar daarom start ik het topic ook Lachen . Maar omdat ik hoorde van mensen dat ze daarmee rijden omdat hun paard het hoofd omhoog gooit dacht ik mischien dat dat een optie was. Maar hoe ik er op dit moment tegenover sta denk ik dat het niet de juiste oplossing is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:14

Een martingaal kan echt geen kwaad als je hem niet te kort vast maakt.
Als je paard in normale houding staat moet en de ringen tot zijn kaak komen.
In mijn ogen kun je er gewoon mee rijden, dan gooit ie z'n hoofd wat minder makkelijk omhoog en blijf je zelf ook wat ontspannender.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:23

Helemaal mee eens schoentje!!

Waarom zou je het niet proberen? Kan toch geen kwaad.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 01:54

Als je martingaal niet te strak staat afgesteld kan je paard nog gewoon zijn hoofd omhoog gooien hoor, alleen niet heel ver meer (hij zal je geen bloedneuzen meer kunnen slaan met z'n hoofd Vork ).

Het zou geen kwaad kunnen het te proberen, maar ik zou het als ik de TS was niet als eerste oplossing zien. Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 02:17

Ik zou het ook niet doen, de concentratie bij het rijden is er niet vanaf omdat ze haar hoofd omhoog doet, maar omdat ze denkt dat ze iets ziet. Een martingaal zal wat dat betreft niets helpen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 02:36

Ik zou het ook niet doen.. Concentratie eraf?? Die van heeft af en toe ook zeker een concentratie probleem of beter gezegt een nieuwschierigheids probleem Nagelbijten / Gniffelen. Wat heb ik hier op gevonden ik geef een fluitje en de oortjes zijn meteen weer op mij gericht. Waarom een martingaal er meteen opgooien. Een martingaal wordt gebruikt om er voor te zorgen dat ze het hoofd niet zo hoog kunnen gooien dat bijvoorbeeld het stuur zoekraakt. Als een martingaal goed zit moet de pony/ paard nog in staat zijn om zijn hoofd op normale hoogte omhoog te brengen. Knipoog

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:11

Ik ben het helemaal met schoentje eens! Als je pony beneden loopt doet de magtegaal helemaal niets. Wanneer je pony met zijn hoofd naar boven komt, heb jij nét wat meer te zeggen. Ik denk dat je met Martingaal ontspanner op paard zit en juist minder gaat trekken. Een martingaal is niet zo'n agressieve hulpteugel, hij helpt alleen als het paard zijn hoofd omhoog heeft, andere hulpteugels blijven contact houden, ookal loopt het paard fijn beneden. Lét op dat je niet te zeer gaat concentreren op het naar beneden rijden. Een actieve achterhand is nét zo belangrijk.