rijden met onderleg trens of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

rijden met onderleg trens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 18:19

ik rij sinds kort op een soort handelstal..nou vertelde de eigenaresse dat ze altijd rijd met een enkelgebroken onderleg trensje...heb daar niets op tegen verder..maar...

wat is nou de werking van zo'n onderleg trensje??

ik heb bij mijn ruitersportzaak toch maar een k&k dubbelgebroken aurigan trensje besteld van .18 mm
lijkt mij prettiger voor het paard

hoe denken jullie hier over?

en is het nou beter om met of juist zonder sperriem te rijden?..
zij rijd graag zonder sperriem maar ik juist weer met hahha.

Britt

Re: rijden met onderleg trens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:21

Nagelbijten / Gniffelen Zal paard wel prettig op lopen...
Een onderlegtrens is niet voor niks een onderlegtrens, en dus gemaakt voor stang en trens zodat het allebei nog in het paardenbekkie past. Dus níét gemaakt voor individueel gebruik.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:26

Een onderlegtrens is even dik als een ponytrens (dus 14 cm ongeveer). Ik rijd mijn Epony ook op een ponytrens omdat ze op de normale bitten niet lekker loopt (terwijl ze wel 13,5 cm lang nodig heeft).
Hier geld zoals altijd: het hangt van de mond van het paard af ...
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 12-07-07 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:38

Mijn paard loopt op een onderlegtrens van 14 mm, omdat ze weinig ruimte in de mond heeft. Een onderlegtrens is wat dunner omdat normaal gesproken de stang er ook nog bijkomt. Het heeft dus niet echt een speciale inwerking ofzo. Mijn paard vindt het een prettig bit en vindt die bitten van 18 mm en dikker echt een ramp. Zo'n paard doe je geen plezier met een dik bit.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:57

Mijne liep op een Onderleg trens van Sprenger KK Aurigan kleine ringen en mondstuk 14 MM liep hij super op. Helaas verkeerd bestelt Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:10

Mijn paarden hebben een klein mondje, dus dan is een dunner bitje wel een uitkomst. Behalve dat ze dunner zijn is er geen verschil met een normale trens. Ik heb eerst wel met een dikker bit gereden, maar dat zat gewoon niet lekker in de mond. Ik denk dat veel paarden eigenlijk te weinig ruimte hebben in de mond voor een erg dik bit (18mm<)...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:38

Kylan schreef:
Mijn paarden hebben een klein mondje, dus dan is een dunner bitje wel een uitkomst. Behalve dat ze dunner zijn is er geen verschil met een normale trens. Ik heb eerst wel met een dikker bit gereden, maar dat zat gewoon niet lekker in de mond. Ik denk dat veel paarden eigenlijk te weinig ruimte hebben in de mond voor een erg dik bit (18mm<)...

Dat denk ik ook. En bijna iedereen beweert altijd dat een dikker bit vriendelijker zou zijn omdat het de druk beter zou verdelen en een dun bit scherp zou zijn. Ik denk dat een dun bit juist vriendelijker is, alleen al voor de 'pasvorm' van het bit omdat het minder ruimte in neemt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:16

Maar driekwart van de paarden heeft helemaal niet zo'n klein bekkie, dus voor op een handelsstal lijkt het mij veel te dun om zomaar in elk paard te hangen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:27

Ik heb voor mijn belgische trekpaard een mylerbit. Dat zijn ook niet van die dikke bitten. En daar loopt ze perfect op. Mijn 3 jarige welsh x arabier loopt op een dubbelgebroken bustrens van 16mm (geloof ik). En die vind ik net goed. Dikker had hij echt niet moeten zijn.

@brittkitt Ik neem aan dat als je handelspaarden rijdt dat je ook meerdere hoofdstellen en bitten hebt. Dan zou je toch kunnen proberen wat het ene paard fijner vind als de ander.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:29

Citaat:
nou vertelde de eigenaresse dat ze altijd rijd met een enkelgebroken onderleg trensje

Blijkbaar niet..

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 22:30

bedankt voor jullie reacties..hier kan ik zeker wat mee...ik denk dat ik dan toch maar voor een 14mm k&k bit ga .....ik dacht ook altijd dat de 20 mm bitten vriendelijker waren....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:24

de werking is hetzelfde als van een gewone watertrens, enkel iets dunner en mss iets scherper
maar bij goed gebruik is ieder bit zacht, en bij slecht gebruik is ieder bit scherp ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:58

Er heeft een onderzoek hierover in de Bit gestaan een paar jaar terug. Daaruit kwam een advies voor een bitdikte 16 tot 18 mm.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:56

Ik rijd met een K&K ultra 14 mm onderlegtrens. Mijn paard heeft erg weinig ruimte in de mond. Een dikke, die ik eerst had,
zag er verschrikkelijk uit ind e mond en ze kreeg erg dikke speekseldraden in plaats van een mooi schuimrandje op de lippen.
Dikke slijmdraden kan op spanning duiden, ik heb van mijn instructrice de K&K onderlegtrens geleend en het gaat een stuk
beter. Paard is met een fijn contact tussen de hand en mond te rijden.

Met een dun bit vind ik het nog noodzakelijker om een vriendelijke hand te hebben dan met een dik bit.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 13:47

en een vraag mag je nou ook starten(dressuurwedstrijden) met een k&k 14mm bitje???

sim0ontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:59

Ik rijd zelf ook met onderlegger .. omdat het volgens mij scherper is hij loopt er wel goed op dus Knipoog