Ik heb een Wintec zadel. Na het rijden in het bos, zitten er vaak modderspetters op en in de zomer zit ie onder het stof . Ik had vroeger een lederen zadel. Dit zadel maakte ik schoon met zadelzeep en vervolgens vette ik het in(behalve natuurlijk het zitvlak). Nu is mijn vraag: wat moet ik doen om mijn Wintec zadel schoon te houden en te onderhouden, zodat het zo lang mogelijk meegaat?
ik zou gewoon zeep gebruiken , je kunt een kunstofzeep speciaal voor de zadels gebruiken liever geen zadelzeep in zadelzeep zitten verzorgende dingen voor leer die stoffen trekken in het leer...dat kan niet bij kunstof dus heb je kans op een vettig laagje op je zadel of bij een equisuede zadel kan het suede gaan plakken
volgens mij schijnen sommige wintec zadels in de wasmachine te kunnen. (zou niet weten hoe je hem er dan in moet krijgen en of t wel zo lekker is voor je zadel en voor je wasmachine). Maar je kunt ze ook gewoon afspuiten met water.
ik geloof dat wij de winteczadels schoonmaken met azijn. het werkt super. het zadel ziet er na zeker 6 jaar nog geweldig uit. mankeert niks aan. die azijn kun je ook bovenop bij het zitvlak gebruiken. maar je moet het natuurlijk niet voor het rijden schoonmaken want dan zit het voor geen meter en je witte rijbroek *met wedstrijd een keer gehad* word helemaal zwart
Ik gebruik op mijn Wintec 2000 ook de thorowgood spray (en natte spons), zowel op de kuntlederen stukken als op het suede. Wordt idd mooi schoon ervan!
Ik heb altijd de spray van Wintec gebruikt. Zadel werd weer mooi schoon en zwart. Op het zadel zelf stond aangegeven dat het zadel ook met water, zeep en een zachte borstel kon worden gepoetst.
ik deed altijd van dat spul van thorowgood erop. even in laten trekken en dan met een zachte borstel uitwrijven. De singelstoten vette ik wel altijd gewoon in, en dat stukje gladde ''rubber'' deed ik gewoon met een doekje. m'n zadel ziet er nog super uit