Bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyLoes

Bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 14:54

Ik zit er sterk over te denken om een bitloos hoofdstel aan te schaffen voor mijn blinde paardje:D maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die al bitloos rijden Bloos Moet je ook anders gaan rijen zonder bit? andere ophoudingen maken, anders sturen, aan de teugel laten lopen..?
Ik rijd recreatief, meer richting dressuur: springen zal een beetje moeilijk gaan met een blind paard Tong uitsteken en ik hoop over een tijdje ook met haar naar buiten te kunnen. Rijden jullie buiten ook gewoon bitloos? of dan toch maar liever een bitje?

Oh mss ook handig om even te vermelden: dit paard is zadelmak, maar daar is ook alles mee gezegd... aan de teugel kent ze wel een beetje en verder is niet veel meer met haar gedaan dan een beetje rondrijden en enkele figuren rijden en volgens mij is ze ook al een paar keer mee naar buiten genomen Lachen Ik wil haar dus gaan trainen zodat ze meer over de rug gaat lopen enz. ze is 5-6 jaar.

Dabo

Re: Bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:21

Ik rijd buiten met een bitloos hoofdstel, een EmielVoest neppert.
Ik heb hem nog maar 1x gebruikt, toen werd het slecht weer, en mijn paardje liep niet helemaal lekker.
Ik heb me laten vertellen dat je met dit hoofdstel ook prima dresuur kunt rijden! Haha! Dat moet ik dus nog uitproberen Haha! Haha!
Want dressuur rijden in de bak doe ik eigenlijk altijd met mijn gewone hoofdstel, met bit.

Je paard is blind? Geheel blind? Knap dat ze goed bereden kan worden, het lijkt mij dat een blind paard heel onzeker is..?
Succes ermee! Haha!

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:06

Ja dat heb ik ook gehoord, dat je prima bitloos dressuur kan rijden, dus ik was wel benieuwd hoe anderen dit ervaarden Tong uitsteken

Mijn paardje is geheel blind ja, blind geboren. Ik heb ook eerst veel gelongeerd en veel tijd bij haar doorgebracht voordat ik er afgelopen weekend voor het eerst op ging zitten Knipoog Dan merk je pas hoe belangrijk vertrouwen is... Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:25

Ja, dat kun je wel zeggen ja, jouw paardje vertrouwt jou dus blindelings! en dat dan letterlijk! Ik vind het echt geweldig dat je het toch aandurft om te gaan rijden. Jij moet nu ook haar ogen zijn! Een kuil in de weg, een opstapje/afstapje.. zij ziet het niet! Petje af hoor, chapeau!

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 14:08

Het was ook wel even spannend toen ik mijn voet in de stijgbeugel zette, maar het voelde zo geweldig, ze vertrouwt mij echt!

maargoed wat ik eigenlijk wilde zeggen: ik had niet goed gezocht, er is al een forum (of eigelijk nog wel een paar) waar alles in staat..(A) *oops*

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:22